کد خبر: ۱۱۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴

سلامت نیوز: عضو کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید ۱‍۹ با بیان اینکه:«تحلیل ما این است که ۱۵ میلیون نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند.»خاطرنشان کرد:«« سیر این بیماری در تابستان هم ادامه خواهد داشت و درصد سرومثبت شدن جمعیت از ۱۵ میلیون نفر بالاتر می رود که یک پیش آگاهی خوب برای ما در پاییز است که وقتی درصد قابل توجهی کرونا گرفته باشند در فصل زمستان امکان دارد شرایط انتقال کرونا کمتر شود.»

به گزارش سلامت نیوز، احسان مصطفوی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس درباره تولید واکسن کرونا در کشور، گفت:« در مورد تولید واکسن کرونا چه انستیتو پاستور ایران و چه برخی شرکت های دانش بنیان اقداماتی شروع کرده اند و به نظر می رسد هم پای کشورهایی که در این مسیر گام برداشتند ایران هم حرف برای گفتن خواهد داشت و امیدوارم تکنولوژی تولید واکسن کرونا را کسب کنیم ولی فعلا در مرحله تحقیقاتی تولید واکسن کرونا هستیم.»


وی گفت:« اگر بخواهیم میانگینی از وضعیت کشور بگیریم تحلیل ما این است که ۱۵ میلیون نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند که این پیام خوبی دارد یعنی میزان کشندگی ویروس کمتر از چیزی است که تصور ما و جامعه جهانی بوده و نشان می دهد ما با یک ویروس خوش خیم تری مواجه هستیم. استان هایی که میزان سرومثبت در آنها کمتر است انتظار داریم در هفته های آینده درگیر اپیدمی بیشتری شوند ولی استان هایی که روزهای ابتدایی شیوع کرونا بیشتر درگیر کرونا شدند مثل قم و گیلان و البرز و اصفهان که درصد قابل توجهی از جمعیتشان بیماری را گرفته اند و انتقال عمومی بیماری در جمعیت آنها کمتر خواهد شد.»


وی افزود:« سیر این بیماری در تابستان هم ادامه خواهد داشت و درصد سرومثبت شدن جمعیت از ۱۵ میلیون نفر بالاتر می رود که یک پیش آگاهی خوب برای ما در پاییز است که وقتی درصد قابل توجهی کرونا گرفته باشند در فصل زمستان امکان دارد شرایط انتقال کرونا کمتر شود.»


وی درباره پیک کرونا در کشور گفت:« شاید نتوان جواب روشنی به این موضوع داد اگر ما می توانستیم از همان روزهای اول ظرفیت تست را افزایش دهیم و بیماران سرپایی را با تست شناسایی کنیم شاید شکل منحنی ما شکل متفاوتی شکل داشت. امروز شکل اپیدمی در کشور دوکوهانه شده است. اگر واقع بینانه تر بخواهیم نگاه کنیم و روند بیماری را در بیماران بستری بررسی کنیم تحلیل به ما می گوید پیک اول کرونا را رد کردیم و در مرحله ثبات بیماری هستیم و سیر نزولی طی شده و در موارد بیماران بستری و موارد مرگ و میر نوسان ثابتی وجود دارد. گرچه در روزهای اخیر در موارد بستری افزایش نسبی داریم و دور از ذهن نیست که پیک های بعدی بیماری را داشته باشیم اما پیک های بعدی کرونا به شدت پیک ابتدایی نیست.»


مصطفوی افزود:« اگر منحنی مرگ را ببینیم پیک اپیدمی را در اواسط فروردین ماه داشتیم و در دو ماه اخیر یک نوسان ملایمی در موارد مرگ مشاهده کردیم و مرگ روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ نفر موید این است که پیک اول کرونا را رد کردیم و شاید اگر اتفاق غیرمترقبه ای بیفتد پیک های بعدی را پیش رو داشته باشیم. اگر بخواهیم دقیق تر تحلیل کنیم تحلیل استانی دقیق تر است. ما کشوری با پهنای زیاد و تفاوت زیاد در مناطق مختلف به لحاظ رفتاری و اکولوژی و شرایط آب و هوایی داریم اگر تحلیل استانی اداشته باشیم برخی استان ها پیک های دوم وسوم داشته اند و برخی در شرایط تثبیت شده هستند.»


وی گفت:« تحلیلی که کمیته اپیدمیولوژی در گزارش منتهی به ۱۷ خرداد داشته است نشان می دهد روند کشوری بیماری یک تغییر مختصر صعود ی داشته باشد اما در مورد بعضی استان ها که شامل ۱۳ استان هستند از جمله آذربایجان شرقی، هرمزگان، کردستان، مرکزی، یزد، قم، فارس، بوشهر، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، یک روند صعودی یا شروع پیک اپیدمی کرونا را داشتند. هفت استان از جمله اصفهان، خوزستان، زنجان، اذربایجان غربی، ایلام ،خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری تغییر مختصر صعودی دارند. در استان های کرمانشاه و تهران یک روند ثبات با تغییرات مختصر دیده شده است و سه استان خراسان شمالی ، البرز و سیستان و بلوچستان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کردند. در لرستان، اردبیل ، سمنان ، قزوین ، مازندان و گیلان ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درست روند اپیدمی را نداده است.»
ادامه دارد...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار