کد خبر: ۱۱۸۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
هشدار! ویروس کرونا داخل آب قلیان هم می تواند وجود داشته باشد

سلامت نیوز:معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه:« متاسفانه در شهر تهران که گلوگاه کسب و کار و مراودات است میزان رعایت پروتکل ها به ۱۰.۵۴ درصد نزول پیدا کرد که زنگ خطر را برای ما به صدا در آورد.» در مورد مصرف قلیان هشدار داد:«تصور عوض کردن شلنگ قلیان برای جلوگیری از انتقال کرونا اشتباه است حتی ویروس کرونا داخل آب قلیان هم می تواند وجود داشته باشد.»


مهندس محسن فرهادی، در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« وضعیت اجرای پروتکل های بهداشتی در کشور تا ۲۷ اردیبهشت ماه در حد مطلوب بود و تا میانیگن ۷۷.۵۵درصد پروتکل های بهداشتی رعایت میشد که در استان تهران میزان رعایت پروتکل ها همین حدود بود ولی در شهر تهران به ۵۶ درصد می رسید اما تا ۱۵ خرداد ماه میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در کل کشور به ۲۲.۶۶ درصد نزول پیدا کرد. متاسفانه در شهر تهران که گلوگاه کسب و کار و مراودات است میزان رعایت پروتکل ها به ۱۰.۵۴ درصد نزول پیدا کرد که زنگ خطر را برای ما به صدا در آورد.»


وی خاطرنشان کرد:« زمانی می توانیم بازگشایی مشاغل را ادامه دهیم که با ویروس کووید-۱۹ همزیستی پیدا کنیم و بتوانیم با سلامت کار و تلاش کنیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.»


فرهادی گفت:« ستاد ملی کرونا در جلسه روز ۱۷ خرداد ماه، مصوبات و تصمیمات مهمی را داشت؛ از جمله اینکه اجازه یکسری بازگشایی‌ها مانند بازگشایی مهدهای کودک‌ها، آغاز به کار تورهای سیاحتی از تاریخ ۲۴ خرداد ماه و آغاز فعالیت‌های فرهنگی مانند سینماها، تئاتر از یکم تیر ماه، صادر شد. ستاد ملی مقابله با کرونا دو مصوبه مهم دیگر هم داشت؛ اولین مصوبه این بود که کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور را موظف‌ کرد که با کرونا زندگی کرده و تمام برنامه‌ها و پروژه‌های عملیاتی‌شان را با وجود و زندگی با کرونا اجرایی و عملیاتی کنند. مصوبه مهم دیگر تشدید کنترل‌ها بر روی اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت الزامات محیط و کار در فضای کسب و کار و صنعت بود.»


وی گفت:« نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی هم از سوی بازرسان بهداشت محیط و برخی به صورت مشترک با تعزیزات حکومتی و دستگاه های قضایی انجام می شود. بحث مواد دخانی از دو دیدگاه ممنوع است از قبل به دلیل قانون کنترل دخانیات، استعمال مواد دخانی ممنوع است، در پاندمی کرونا نیز حساسیت بیشتری وجود دارد برای اینکه این بیماری تنفسی است و قلیان به شکل عمومی استفاده می شود و به راحتی می تواند این بیماری را منتقل کند. تصور عوض کردن شلنگ قلیان برای جلوگیری از انتقال کرونا اشتباه است حتی ویروس کرونا داخل آب قلیان هم می تواند وجود داشته باشد.»


وی در ادامه گفت:« برای بازگشایی تالارها دستوری نداشته ایم پیشنهاد ما این است تالارهایی که روباز هستند شاید بتوانند فعالیت کند. متاسفانه تعدادی از تالارها به صورت زیرزمینی خدمات می دهند که این کار غیرقانونی است و اتاق اصناف ایران به خصوص اتاق اصناف تهران مطابق ماده ۱۷ قانون نظام صنفی باید نظارت هایشان را تشدید کنند و با بازرسان ما برای برخورد با متخلفان همکاری کنند.»


وی گفت:« تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی و صنعتی در کل کشور به دلیل عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شدند که رقم بزرگی است و طبیعتا باید این موارد کاهش یابد. اجرای پروتکل فقط از سوی خدمت دهنده نیست، بلکه خدمت گیرنده هم باید پروتکل‌ها را رعایت کند. من همچنان تقاضا دارم که مردم جمیعا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اگر بخواهیم زندگی و کسب و کار را با ویروس داشته و بیمار نشویم، باید این موارد را رعایت کنیم.»

ادامه دارد...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار