کد خبر: ۱۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه مستثنیات مردم در اراضی حفاظت شده زیر ذره بین یگان حفاظت قرار دارد، گفت: با استفاده از گشت های ویژه از هر گونه سوء استفاده در این ایام جلوگیری می شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، سرهنگ حمیدرضا خیلدار، افزود: از روز گذشته تا پایان ایام نوروز پانزدهم فروردین نیروهای یگان حفاظت سازمان محیط زیست در حال آماده باش هستند که برای جبران کمبود نیروهای یگان محیط زیست، پلیس ناجا با ما همکاری می کند.
 
به گفته وی، در حال حاضر بر اساس جلساتی که با پلیس پیشگیری ناجا برگزار شد در تمام نقاط جرم خیز در خصوص خرید و فروش گونه های در معرض انقراض که معمولا در این ایام رخ می دهد، از جمله میادین میوه و تره بار و گلوگاه های استان هایی همچون لرستان و خوزستان که از آنها گونه هایی مانند سمندر لرستانی قاچاق می شود، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و پلیس پیشگیری ناجا مستقر هستند.
 
خیلدار اظهار داشت: در حال حاضر تمام این مناطق به صورت آنلاین رصد می شود و با توجه به اطلاع رسانی خوبی که در این خصوص شده تاکنون مورد خاصی از قاچاق و خرید و فروش محموله های بزرگ گونه های در معرض انقراض مشاهده نشده است.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست تصریح کرد: سال های گذشته در این ایام معمولا قاچاق و خرید و فروش دو گونه سمندر لرستانی و لاک پشت گوش قرمز که هر دو از گونه های در معرض انقراض هستند، به وفور رخ می داد.
 
وی در پاسخ به اینکه گفته می شود در سال جاری سازمان محیط زیست برنامه هایی برای جلوگیری از خرید و فروش ماهی قرمز نیز دارد، تاکید کرد: از آنجایی که استفاده از ماهی قرمز در سفره های هفت سین یک سنت است، سازمان محیط زیست برنامه ای برای جلوگیری از خرید و فروش آن ندارد، اما به دلیل اینکه معمولا این گونه ها در تنگ های تنگ خیلی زود تلف می شوند توصیه می شود که مردم از خرید این گونه برای سفره های هفت سین خود خودداری کنند.
 
خیلدار افزود: اما استفاده از دیگر گونه های غیر متعارف مانند سمندر لرستانی و لاک پشت گوش قرمز در سفره های هفت سین علاوه بر اینکه موجب نابودی این گونه های در معرض انقراض می شود به دلیل ترشح بزاق سمی برای سلامت مردم نیز خطرناک است و برخی از منابع این بزاق را حاوی مواد سرطان زا معرفی کرده اند.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر جریمه هر یک عدد از این گونه ها ۲۰۰ هزار تومان است که امیدواریم ظرف چند روز آینده این جریمه نیز افزایش یابد.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مقابله با زمین خواری و کوه خواری اظهار داشت: متاسفانه در ایام نوروز برخی افراد همواره از تعطیلات سوء استفاده کرده و اقدام به کوه تراشی و کاشت نهال برای گسترش زمین های خود در اراضی ملی می کنند.
 
به گفته وی، اما امسال با توجه به آماده باش کامل نیروهای یگان محیط زیست دیگر نمی توانند به تصور تعطیلات و غفلت ماموران چنین اقدامی انجام دهند.
 
به گفته خیلدار، در حال حاضر مستثنیات مردم در مناطق حفاظت شده با استفاده از نقشه های هوایی به طور کامل زیر ذره بین سازمان محیط زیست است و با استفاده از گشت های ویژه آرایش این زمین ها را تحت نظر داریم و چنانچه موردی از سوء استفاده مشاهده شود با توجه به فرمان رهبری هم سازمان محیط زیست، هم قوه قضائیه و هم نیروی انتظامی به شدت برخورد خواهند کرد.

برچسب ها: زمین خواری ، نوروز ، زیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار