کد خبر: ۱۲۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴

الله وردی دهقانی

نماینده ورزقان و خاروانا

وظیفه بانک بنگاه داری نیست، بلکه امانتداری پول مردم و قرض دادن به افراد نیازمند است اما در حال حاضر بانکها به جای بانک داری، بنگاهداری میکنند و با پول مردم برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می کنند. متاسفانه بانکها با هر عنوانی هم که سود دهند، بازهم ربا است و از جیب مردم پول بر می دارند اکنون که سودهای بانکی تقریبا ۱۸ درصد است، کدام فرد عاقل حاضر میشود سود بانکی را کنار گذاشته و پول و سرمایهاش را در تولید خرج کند که علاوه بر دوندگیها حتی ۱۰ درصد هم سود برنمیدارد، لذا سود بانکی را به دوندگی و زحمت تولید ترجیح داده و سرمایهاش را در بانک میخواباند.

اگر اصرار بر جهش تولید و مدیریت جهادی داریم باید درصد سود بانکی را پایین بیاوریم. باید سود سپردهها و وامها را به زیر چهار درصد بیاوریم. در تمامی کشورهایی که در حال توسعه هستند، سود بانکی زیر دو درصد است؛ چرا معلمی که حقوق معمولی دریافت میکند، باید مالیات پرداخت کند اما فردی که میلیاردها پول در بانک گذاشته است، نباید مالیات دهد؟

با وامی که بانکها میدهند، صنایع و صاحبان سرمایه از کار میافتند. باید مسکنهای خالی و پولهای سپرده شده در بانکها، مشمول مالیات شود، چراکه در تمامی دنیا این کار انجام میشود و برای تمامی داراییها باید مالیات داده شود. لذا باید به این موضوع ورود کرد و موانع مسیر را برداشت تا زمانی که سود بانکی را کاهش ندهیم، هرگز نمیتوانیم از تولید حمایت کنیم.

البته اینگونه نیست که اگر سود سپردهها در ایران دو درصد شد، بتوانیم پول خود را به کشورهایی مثل آلمان، آمریکا، ژاپن و ... برده و سود ۲۰ درصدی دریافت کنیم، چراکه در این کشورها و اکثر کشورهای دنیا سود بانکی تقریبا در حدود دو درصد است، لذا نباید خودمان را به تنبلی زده و پولمان را در بانکها قرار دهیم؛ حتی در برخی کشورها برای نگهداری پول در بانکها نیز از مردم پول میگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار