کد خبر: ۱۲۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

نصرالله پژمانفر
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

مدتی است درگیر گرانی در بازار هستیم که ناتوانی دولت در کنترل بازار، یکی مهمترین فاکتورهایی است که مردم را بیش از همه نگران کرده و در این میان نوسانات قیمت ارز به صورت طبیعی نیست.
ارز دولتی نسبت به ارز نیمایی کمتر توزیع می شود و این واقعیتی است که مردم آن را حس می کنند چون طبیعتا تاثیراتش در قیمت تمام شده کلاهای مورد نیازشان مشاهده می شود. آن چیزی که امروز بیشتر از همه نگران کننده به نظر می رسد عدم نظارت و وادادگی در این حوزه است به این معنی که مبنایی برای نوسانات قیمت ارز وجود ندارد.
یک مشت دلال سر چهار راه هستند که از طریق هدایت هایی که برخی بانک های سطح کشور انجام می دهند نوساناتی در ارز ایجاد می کنند.
از طرف دیگر فسادی که در بازار نسبت به ارائه محصولات در مقابل تقاضا وجود دارد که دارای عوامل مختلف ساختگی است موجب نابسامانی و فسادهایی می شود که امروز قابل مشاهده است.
متاسفانه بسته ای از کوتاهی دارد رخ می دهد که منجر به مشکلات امروز در فضای تهیه کالای مردم شده است.
نکته دیگر تاثیر صادرات کالاها بر افسار گسیختگی قیمت هاست. افزایش قیمت ها عوامل مختلفی داشته و دارد که کار را بدین جا رسانده اما این عوامل منحصر به موارد مانند به صادرات و ارز آوری نیست.
باید بخشی از عوامل پنهان افزایش قیمت ها و دستگاه های دولتی موثر در گرانی ها پیدا کنیم اما دلیل عمده مشکلات رانتی است که در این قضیه وجود دارد و این رانت ها منجر به مسائلی شده امروز مشاهده قابل مشاهده است.
تلاطم های بازار ارز حاصل فعالیت افرادی است که برای خود قرار هایی دارند و گاهی به صورت شبکه ای تلاش می کند فساد را در جامعه گسترش دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار