کد خبر: ۱۳۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه:
اهواز- رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، ۶۲ پایگاه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز کمبود داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهنگ کره بندی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس اورژانس (۲۶ شهریور) اظهار کرد: کارکنان این اورژانس به صورت شبانه‌روزی در حوزه حوادث، سوانح و مشکلاتی که به هر نحوی در محیط خارج از بیمارستان سلامت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خدماتی را ارائه می‌دهند و مؤظف هستند که در عین آمده باش بودن در هر ساعتی، به محض دریافت مأموریت از نزدیک‌ترین پایگاه به محل اعزام شوند.

وی افزود: در شرایطی به سر می بریم که از سال گذشته تاکنون بحران‌های متوالی و حتی بدون استراحت را بین دو بحران داشتیم؛ سیل، اربعین و بعد هم اغتشاشات آبان ماه را داشتیم. مشکلات تنفسی در فصل پاییز و همچنین آب‌گرفتگی معابر را در این راستا داشتیم که مشکل جدیدی در حوزه سلامت بود که اولین بار سلامت شهروندان را به خطر انداخت و بعد هم کووید –۱۹ را داشتیم که تاکنون ادامه دارد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد پرسنل حتی یک روز هم به مرخصی نرفته‌اند، تصریح کرد: در حوزه پیش بیمارستانی از زمان شیوع ویروس کرونا نه تنها مأموریت‌ها کاهش پیدا نکرده بلکه بیشتر هم شده است.

کره بندی ادامه داد: یکی از مشکلات به ویژه در کلانشهر اهواز، مزاحمت‌های تلفنی است و از شهروندان تقاضا می‌شود تا این ماجرا را درک کنند.

وی انتقاد کرد: ماه گذشته ۴۷ هزار تماس تلفنی داشتیم که سه کارشناس در روز و چهار کارشناس در شب باید این تماس‌ها را پاسخگو باشند. یک تلفن نادرست و غیرضروری می‌تواند جان یک نفر را که پشت خط ۱۱۵ به انتظار ایستاده است، به خطر بیندازد و برای اینکه پاسخگوی تماس‌های ضروری برای نجات جان افراد باشیم، باید شاهد مشغول شدن خط از تماس‌های مزاحم باشیم.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه گفت: با تمام این شرایط باز هم از جانب همکاران، آمادگی اورژانس را برای ارائه خدمات رایگان به شهروندان اعلام می‌کنم. کار اورژانس بی‌عیب و نقص نیست و سامانه ۱۹۰ برای شکایت و بیان مشکلات شهروندان موجود است که در این سامانه پذیرای پیشنهادها و انتقادات هستیم و امیدواریم گام‌های بلندتری را برای تأمین سلامت شهروندان برداریم.

کره بندی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه، ۶۲ پایگاه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کمبود داریم، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰۰ پایگاه اورژانس فعال را در این راستا داریم و همکاران اورژانس هر ساعت از شبانه‌روز آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی یادآور شد: غریب‌ترین افراد کادر بهداشت و درمان، نیروهای فوریت‌های پزشکی هستند و همه به کادر پزشکی بیمارستان توجه دارند، هرچند مردم قدردان زحمات هستند ولی در میان تکریم آنها همکاران اورژانس را ندیده‌اند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه تشریح کرد: مردم به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سعی کردند که کمتر به بیمارستان مراجعه داشته باشند ولی اعزام با آمبولانس خیلی بیشتر شده است چرا که همه از ترس این ویروس با کوچک‌ترین علائمی با اورژانس تماس می‌گیرند.

کره بندی خبر داد: طی پنج ماه نخست امسال، ۳۱ هزار و ۶۰۰ مأموریت داشتیم که حداقل روزی ۲۰۰ مأموریت در ۱۰۰ پایگاه فعال داشتیم. از این میان ۶ هزار و ۷۰۰ مأموریت برای بیماران تصادفی درون‌شهری و برون‌شهری بوده است.

وی با اعلام این خبر که ۲۴ هزار و ۹۰۰ مأموریت غیر تصادفی و پنج هزار و ۳۴۳ مأموریت کرونایی انجام شده است، بیان کرد: در مجموع ۱۸ هزار و ۵۶۳ مأموریت اعزام بیمار به بیمارستان (تصادفی و غیر تصادفی) داشتیم و همچنین چهار هزار و ۱۰۰ مأموریت درمان در محل انجام شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه ادامه داد: زایمان در محل یا حین اعزام ۱۰ مورد موفق و ۴۰۹ مورد اورژانس‌های زنان انجام شد و همچنین دو هزار و ۵۲۹ مورد اورژانس قلبی و دو هزار و ۷۳۶ مورد اورژانس تنفسی داشتیم.

کره بندی با اشاره به اینکه اورژانس مسمومیت و گزش‌ها نیز یک هزار و ۱۳۲ مورد بوده است، عنوان کرد: اورژانس‌های هوایی نیز با یک بالگرد دو موتوره تعداد ۷۵ مورد اعزام هوایی را در این زمینه داشته است که در این میان ۸۲ نفر از بیماران را به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر آمبولانس بیش از ۳۲۰ مأموریت اعزام و هر نفر از پرسنل نیز بیش از ۵۰ اعزام داشته است، خبر داد: ۷۰۰ پرسنل کادر داریم که ۱۳۵ نفر بیمار و بستری شدند و بر خلاف اینکه بسیاری از کارمندان دورکاری داشتند ولی پرسنل فوریت‌های پزشکی نه تنها دورکاری نرفته‌اند بلکه افزایش مأموریت هم داشتند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه بیان کرد: هر پایگاه یک استانداردی دارد و ۶۲ پایگاه از نظر آمبولانس، تجهیزات رفاهی و نیروی انسانی کم داریم و در دستورالعمل جدید به ازای هر پایگاه ۹.۲۵ نیرو نیاز است.

کره بندی در پایان با اشاره به اینکه ماه گذشته حدود چهار هزار مأموریت داشتیم که فقط سه شکایت مردمی وصول شد، گفت: هزینه تهیه آمبولانس معمولی دو میلیارد و هزینه خرید آمبولانس کمک دار نیز چهار میلیارد تومان برآورد شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار