کد خبر: ۱۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
تيم رسانه اي دولت ، نظاره گر خبر حذف يارانه 5 گروه جديد
اين روزها خبر حذف 5 گروه يارانه بگير سبب شده است كه دولت مورد تاخت و تاز رسانه اي جناح سياسي رقيب قرار بگيرد.
به گزارش روزنامه تجارت، اصول گرايان با برآورد رسانه اي و ميداني خود به اين نتيجه رسيده اند كه در مجلس آينده اكثريت اين دوره را نخواهند داشت لذا تمام تلاش خود را به كار بسته اند تا به هر نحو ممكن به تقابل با دولت بر خيزند حتي اگر اين رويارويي در قوي ترين كارنامه دولت كه همان اقتصاد كلان كشور است باشد.
امري كه ابراهيم نكو عضو كميسيون اقتصادي مجلس بر آن تاكيد مي كند. وي در گفتگو با تجارت ادامه وضعيت كنوني را براي مجلس شوراي اسلامي زيبنده ندانست و گفت متاسفانه مجلس تحت رهبري يك جريان خاص سياسي دارد به سمت تقابل با دولت پيش مي رود و اين اتفاق زيبنده مجلس نيست بر همين اساس لازم است كه بزرگان مجلس و هيئت رئيسه براي كنترل وضع موجود وارد شوند و با استفاده از نفوذ خود جلوي سنگ اندازي در مقابل  دولت را بگيرند در غير اينصورت هر هفته شاهد يك دعواي سياسي جديد خواهيم بود.
در حالي كه تيم رسانه اي دولت متشكل از افراد ستاد انتخاباتي محمد باقر قاليباف و افرادي با شناسنامه اصول گرايي است،جنگ رسانه اي جديدي عليه دولت آغاز شده است.
مرحله اول موج منفي رسانه اي
اولين شخصي كه بحث حذف 5 گروه يارانه بگير را رسانه اي كرد ايرج نديمي نماينده لاهيجان بود.
وي در گفتگو با يكي از خبرگزاري هاي اصول‌گرا اعلام كرد كه دولت حذف يارانه ثروتمندان را شروع كرده است و 5 گروه پزشكان، مالكان خودروهاي گران قيمت لوكس، صاحبان صرافي‌ها، اعضاي هيات مديره بانك‌ها و هيات مديره شركت‌هاي خصوصي و افراد مقيم خارج از كشور شامل اين طرح شده اند.برابر بودجه مصوب مجلس دولت مكلف شده است با شناسايي افراد توانمند از لحاظ مالي نسبت به حذف آنان از دريافت يارانه اقدام كنند كه اين امر به عهده وزارت تعاون است.علي ربيعي كه هفته آينده بايد براي استيضاح به مجلس برود اين روزها خود و معاون پارلماني وزارتخانه مطبوعش شديدا در حال رفت و آمد به كميسيون ها و فراكسيون هاي مجلس هستند و گويا در همين رفت و آمدها و شركت در جلسات براي بهتر نشان دادن عملكرد وزارت رفاه شناسايي اين افراد را اعلام كرده است.
با اعلام اين خبر سخنگوي دولت در مصاحبه تلويزيوني هر نوع حذف افراد يارانه بگير را تكذيب مي كند.
مرحله دوم موج منفي رسانه اي
در حاليكه تيم رسانه اي دولت هنوز  اقدامي انجام نداده و گمان مي كرد با صحبتهاي سخنگوي دولت در شبكه خبر آنهم به مدت چند دقيقه ديگر اين قائله ختم شده است مرحله دوم موج رسانه اي عليه دولت آغاز شد.در اين مرحله رسانه هاي مخالف دولت با گزينشي عمل كردن نسبت به سخنان وزير اقتصاد و دارائي و تيتر كردن آن در گام اول اين پيام را به مخاطب مي رساندند كه حذف يارانه ها آغاز شده است.درست در زماني كه جامعه در گيرو دار تائيد و تكذيب اين خبر از سوي نماينده اصولگراي مجلس و سخنگوي دولت بود اين رسانه اصول گرا با پوشش حضور وزير اقتصاد در شوراي گفتگو تيتر« حذف يارانه نقدي پردرآمدها آغاز شد» را  درصفحه اول خود كار مي كند.اما در مشروح خبر كه عينا در زير آمده است عملياتي شدن اين طرح ذكر نشده است.
 «وی در پاسخ به این پرسش که آیا 5 دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه‌های نقدی حذف می‌شوند یا خیر، گفت: در مورد یارانه‌ها باید از آقای ربیعی سؤال شود زیرا مسئولیت حذف یارانه‌های نقدی به‌عهده ایشان است اما فرآیند شناسایی و حذف شروع شده و ادامه دارد.طیب‌نیا درباره تعداد افرادی که از دریافت یارانه‌های نقدی حذف شده‌اند، گفت: تعداد این افراد هنوز مشخص و قابل ذکر نیست اما می‌توان اشاره کرد که کماکان تعداد قابل ملاحظه‌ای از دریافت یارانه‌های نقدی حذف نشده‌اند.»از سوي ديگر، ارگان مطبوعاتي شهرداري تهران نيز با انتشار گزارشي ميداني بدون ذكر هيچ مشخصاتي از سوال شوندگان اعلام مي كند كه يارانه كليه پزشكان حذف شده است.
در اين تقابل رسانه اي نابرابر در حاليكه باز هم تيم رسانه اي دولت ضرورتي براي حضور در عرصه رسانه هاي همسو و غير همسو نمي ديد،به لطف سفر خارجي رئيس جمهور كه باعث شد جلسه هيئت دولت در اين هفته سه روز باشد سخنگوي دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره حذف يارانه گفت: روز گذشته برخی از رسانه ها این کشف جدید خود را رسانه ای کردند، احساس می کنم این داستان هیچ گاه فراموش نخواهد شد.وی با بیان این که در تبصره 21 قانون بودجه 94 چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مشخص شده است، افزود: شناخت خانوارها نیاز به دقت بیشتری داشت و پایگاه های اطلاعاتی ما کامل نیست. ما به حقوق شهروندی و آرامش خانوارها بسیار توجه داریم.وی افزود: در سال 93 هم بارها در این باره اطلاع رسانی کردم که در جریان آن هستید. در سال 94 چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در تبصره 20 تبیین شد و در آن تصریح شد که اجرای این تبصره باید مطابق آیین نامه اجرایی مصوب دولت باشد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اضافه کرد: به دلیل تاخیر در تصویب بودجه و ارسال آن از مجلس به دولت، هنوز آیین نامه اجرای آن تصویب نشده است تا ابلاغ کنیم.
نوبخت از رسانه ها خواست تا پیش از ابلاغ آیین نامه به هیچ منبع رسمی از دولت مبنی بر این که دولت قصد دارد یارانه پنج گروه را حذف کند؛ اشاره نکنند و همچنین قبل از تصویب آن در جامعه تشویش ایجاد نکنند.
وی یادآور شد: به محض تصویب آیین نامه به مردم اطلاع رسانی می شود.»
برنامه دولت براي شناسايي افراد ثروتمند
روز گذشته نوبخت در حاشيه جلسه هيئت دولت در گفتگو با خبرنگاران نحو حذف يارانه بگيران در سال جديد را تشريح كرد.
نوبخت در پاسخ به این سؤال که بر اساس تبصره 20 شناسایی و حذف یارانه بگیران پردرآمد ازجانب دولت اجرایی شده است یا خیر، افزود: تبصره 20 درباره چگونگی منابع و مصارف و احیاناً حذف گروه‌هایی از افراد یارانه بگیر است.وی گفت: البته برای اجرای این تبصره باید آیین‌نامه اجرایی آن در دولت تصویب شود که هنوز به این تبصره نرسیده‌ایم.
نوبخت گفت: آنچه در بند (ه) تبصره 20 قانون بودجه تأکید شده این است که دولت موظف است افراد پردرآمد را مشخص و با تصویب آیین‌نامه اجرایی یارانه پردرآمدها را قطع کند.
وی افزود: تصویب آیین‌نامه اجرایی به دولت واسپاری شده است.
سخنگوی دولت گفت: بنابراین چون این آیین‌نامه هنوز تصویب نشده این اقدام صورت نگرفته است.
وی افزود: براساس تکلیف بودجه سال 94 تا الآن هیچ یارانه بگیری از دریافت یارانه‌ها حذف نشده است.
نوبخت گفت: البته کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند یا افرادی که به‌نحوی اطمینان حاصل شده که پردرآمد هستند و قبلاً حذف شده بودند یارانه آنها همچنان حذف است و ما حذف جدیدی نداشته‌ایم.
وی افزود: بنابر این آنچه در فروردین امسال اتفاق افتاد ناشی از تشخیص تبصره 21 بودجه سال 93 کل کشور بوده است که براساس آن ایرانیان خارج از کشور حذف شدند و البته در صورتی که درباره تبصره 20 بودجه سال 94 آیین‌نامه‌اش را مصوب کنیم حتماً به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.
نوبخت در پاسخ به این پرسش "آیا خبر حذف 5 گروه جدید یارانه بگیران را که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است، تأیید می کنید؟" گفت: این صحت ندارد.
وی افزود: چون باید برای حذف افراد یا گروه‌های جدید تبصره 20 بودجه 94 مصوب شود و هنوز این اتفاق نیفتاده بنابراین، این موضوع صحت ندارد.
سخنگوی دولت گفت: براساس بودجه سال 94 به هیچ وجه افرادی مشمول این حذف نیستند.
 اين اظهارات سخنگوي دولت در حالي است كه بنا بر مصوبه مجلس در بودجه 94 اين وظيفه دولت است كه راهكار حذف يارانه اي افراد ثروتمند را تعيين كند و دولت نيز با علم به اينكه اگر اين مصوبه را بخواهد بر اساس تقسيم بندي دهك ها انجام دهد احتمال خطا زياد است شروع به پايش دادهاي اطلاعاتي و خانواري خود كرده و طرح حذف اين 5 گروه نيز از خروجي طرح هاي پيشنهادي كار گروه شناسايي افراد ثروتمند است. هرچند اين طرح نيز ايراداتي دارد. افرادي كه در اين 5 گروه قرار مي گيرند از نظر مالي جزو افراد مرفه در جامعه محسوب مي شوند اما در خصوص گروه اعضاي هيئت مديره شركت هاي خصوصي به نظر مي رسد دقت نظر بيشتري بايد به خرج داده شود، زيرا به لطف سياستهاي اقتصادي دولت قبل بيشتر شركتهاي خصوصي فقط در مرحله آگهي ثبت شركت ها باقي ماندند و بسيار ديگر به دليل نبود نقدينگي و يا عدم توجيه اقتصادي تعطيل يا نيمه تعطيل شده اند.
به نظر مي رسد با اعلام قاطع سخنگوي دولت در باره عدم حذف يارانه ها اين جنجال رسانه اي به پايان رسيده باشد.اما نكته اي كه در اين ميان مشخص شده اين است كه  حمايت آهنين از تيم رسانه اي دولت با هر نوع عملكرد همچنان ادامه دارد پس بهتر است وزيران از مديران مياني خود بخواهند كه در گفتگوهاي رسانه اي خود دقت كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار