کد خبر: ۱۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
نگاه "تجارت" به غیر فنی ترین پروژه ساختمانی کشور
مسکن مهر غیر فنی ترین پروژه ساختمانی کشور است به طوري كه مصالح به كاررفته در آن استانداردلازم ندارند.
به گزارش روزنامه تجارت، مسکن مهر به خوابگاه های بزرگ در حاشیه شهرها تبدیل شده است وزیرساخت هايي همچون درمانگاه و مدرسه و خانه بهداشت ندارد.
 مسکن مهر به جای خانه دار کردن طبقه ضعیف به خانه دوم و سوم افراد متمکن تبدیل شده است وقیمت های بدون هيچ گونه نظارتي افزايش پيدا مي كند.
جالب اینجاست با تمام نارضایتی مالکان و کارشناسان، هنوز مسئولان این طرح از اجرای خارق العاده این پروژه سخن
 می گویند و همچنان مدیران زیر بار نمی روند و به هر ترتیبی مشکلات اين طرح را منکر می شوند.
معایب و محاسن مسکن مهر در سال های اخیر در قالب یک گزارش در کمیسیون اصل نود مجلس شوراي اسلامي بررسی شد اما قول نمایندگان مجلس هم فایده ای نداشت تا موجب تبديل مسکن مهر از پروژه ای اقتصادی به معضلی سیاسی در كشور شود.
مدیریت نادرست پروژه مسکن مهر آن هم در شرایطی که سیاست های دولت گذشته چیزی حدود ۵۵٠  هزار میلیارد تومان نقدینگی ایجاد کرده است و خبر بدتر آنکه بیش از نیمی از این نقدینگی فقط مربوط به مسکن مهراست.
تکمیل نبودن تجهیزات وزیرساخت های مسکن مهر وبدقولی مسولان، ساکنان مسکن مهر را کلافه کرده است.
افزایش قیمت تمام شده ساخت خانه ها، عمل نکردن پیمانکار و مدیر تعاونی به تعهداتشان در خصوص نصب تجهیزاتی نظیر آسانسور،آیفون،محوطه سازی،استفاده نکردن از عایق برای جلوگیری از رطوبت دیوارها و دست آخر استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت پایین از مهمترین مشکلات مسکن مهردر سراسر كشور است.
بعضي ازمالكان مسکن مهر که یکسال از اسکان آنها  می گذرد مي گويندبا وجود وعده وعیدهای مسوولان تعاونی ها و وزارت راه وشهرسازی مشکلات ما هنوز حل نشده است و تکمیل نبودن تجهیزات و زیر ساخت های مسکن مهر آسایش را اززندگي ما سلب کرده است.
 به طور مثال شهر جدید پرند با بیش از 100 هزارواحد مسكوني  به تنهایی بار حدود یک سوم واحدهای مسکونی مسکن مهر را در شهرهای جدید به دوش می کشدو بزرگترین سایت ساختمانی کشور و به تعبیر مدیرعامل سابق این شهرجدید، «پایتخت مسکن مهر» لقب گرفته است؛ پایتختی که به فراموشی سپرده شده و با بیش از 70% پیشرفت فیزیکی تقریبا به حالت نیمه تعطیل اداره می شود.
اما معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بابيان اينكه مسکن مهر اولویت اول ماست تا هر چه سریعتر به اتمام برسد گفت: هیچ دوره ای مانند سال گذشته آمار فروش اقساطی آنها موفق نبوده ، ضمن اینکه مسکن مهر اکنون به مراحل نازک کاری رسیده است.
حامد مظاهريان تصريح كرد : در واقع از 2 میلیون و 300 هزارواحد مسکن مهر ،یک میلیون و 743 هزار واحد نازک کاری آن به اتمام رسیده است و با رشد خوبی دراین خصوص مواجه هستیم.
وي با بیان اینکه زمین رایگان در مسکن مهر یک افسانه است گفت : زمین که رایگان نمی تواند باشد بلکه در این پروژه به دنبال این بودند که مسکن را در بیرون از شهر بسازند تا قیمت زمین ارزان تمام شود.
مظاهريان افزود : اینکه قیمت زمین صفر باشد اینگونه نیست ، چون آماده سازی زمین 450 هزار تومان هزینه دارد و زمین بیرون شهر که به نظر مجانی است در عمل با زیر ساخت ها و آماده سازی که صورت می گیرد مشخص می شود که چه هزینه هنگفتی دارد.
معاون مسكن وساختمان وزير راه وشهرسازي ادامه داد: در حالی که در ساخت بافت های فرسوده این هزینه آماده سازی و زیر ساخت ها وجود ندارد.
وي با بیان اینکه مسکن مهر اولویت یک وزارتخانه است تا به سر انجام برسد گفت : وزیر مسکن برای پروژه هاي مهر ،قائم مقام مشخصی را منصوب کردند تا این پروژه ها طی سال های آینده به اتمام برسد اما معضلاتی دارد که باید برطرف شود و لازم است بودجه ای ویژه برای آن در نظر گرفته شود.
 در هر حال مالکان مسکن مهر، از غير استاندارد بودن مصالح به کار رفته در ملک خود سخن به میان می‌آورند وبراستاندارد نبودن مصالح از قبیل کاشی، سرامیک، پکیج، درب‌وپنجره، لوله‌های آب‌وفاضلاب، رادیاتورها را تاكيد مي كنند.
  اما در مقابل مدیران عامل تعاونی‌های مسکن مهر وپيمانكاران با بيان اينكه کلیه اجناس و تاسیسات به‌کار رفته در ساختما‌نها از مواد درجه یک ایرانی و دارای استاندارد هستند كه به تایید کارشناسان رسیده اند مي گويند: در صورت اینکه مشخص شود اجناس غیراستاندارد هستند اقدام به تعویض کلیه اجناس می کنيم و با اطمینان کامل در این مورد صحبت می‌کنيم.
در هرحال آنچه مثل روز روشن است مشكلات ساختاري ودروني مسكن مهر در كشور است كه حوصله بسياري از مالكان را سر برده است به طوري كه بسياري از كساني كه اقدام به خريد واحدهاي مسكن مهر كرده اند به دنبال فروش ويا اجاره اين واحدها هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار