کد خبر: ۱۴۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
لج بازی با زندگی در اوج شیوع کرونا
کرمان – تعداد فوتی‌های کرونا در کرمان مدت هاست که عدد ۲۰ را پشت سرگذاشته و هر روز بر تعداد بیماران افزوده می‌شود اما مصوبات کرونایی در کرمان روی کاغذ مانده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کرمان علیرغم اینکه در روزهای نخست شیوع کرونا با همکاری مردم و مسئولان توانسته بود خود را از موج کرونا دور نگاه دارد اما این روزها گویی مردم دیگر این ویروس را جدی نمی‌گیرند و در هر خانواده چندین بیمار کرونایی وجود دارد.

در هر محله نیز می‌توان پارچه‌های سیاهی که بر در و دیوار آویزان شده را نیز مشاهده کرد اما در اوج بیماری مردم بی توجه تر از گذشته شده‌اند، اگر سری به قبرستان کرمان و قطعه کرونایی ها بزنید می‌بینید که عده زیادی هر روز برای برگزاری مراسم‌های عزاداری دور هم جمع می‌شوند و بر تعداد بیماران افزوده می‌شود. نکته عجیب اینکه هیچ نهادی از تجمع این افراد جلوگیری نمی‌کند.

انتقال ویروس در صنوف و ادارات / ‏‬ کسی برخورد نمی‌کند

در حالی که گفته می‌شود طبق مصوبات صاحبان صنوف باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از ارائه خدمات به افرادی که ماسک نمی‌زنند خودداری کنند اما در ۵۰ درصد موارد خبری از رعایت این نکات نیست. در ادارت نیز خبری از رعایت پروتکل‌ها نیست برای بررسی وضعیت ادارات کافیست سری به خیابان عدالت کرمان که تعداد زیادی از ادارات و بانک‌ها در آن قرار دارد بروید. چیزی که می‌بینید نمونه‌ای از وضعیت ادارات است و مردمی که پرونده به دست در صف فشرده قرار دارند عامل شیوع ویروس شده‌اند.

پیرمردی که چندین خانواده را گرفتار ویروس کرونا کرد

برای بررسی وضعیت یکی از خانواده‌هایی که گرفتار کرونا شده با همراه یک بیماران کرونایی در کرمان به گفتگو نشستیم اسمش محبوبه است به گفته خودش در سن ۳۰ سالگی با مرد ۷۵ ساله ازدواج کرده و حالا همسرش که تا یک هفته قبل کرونا را زاییده خیال مسئولان برای فروش ماسک و مواد ضدعفونی می‌دانست در بیمارستان آخرین نفس‌ها را می‌کشد.

محبوبه می‌گوید: همسرم پسته دار است و هر روز با تعداد زیادی کارگر سرو کار داشت، بارها من و پسرم از وی خواستیم ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کند اما هر چه می‌گفتیم پیر مرد باور نمی‌کرد و می‌گفت تمام اینها دکان باز کردن برای ترساندن مردم و فروش ماسک و دستکش و … است. اما حالا هر سه ما گرفتار کرونا شده‌ایم و سرنوشتمان مشخص نیست.

این زن می‌افزاید: همسرم دو هفته قبل شروع به سرفه زدن کرد اما با وجود اصرار خانواده به پزشک مراجعه نکرد و با قطار راهی یزد شد و از آنجا به طبس رفت آنجا به خانه سه نفر از فرزندانش سر زد و با کارگرانی که در زمین پسته‌اش کار می‌کردند تماس داشت دو شب قبل اما حالش بد شد و به کرمان مراجعه کرد.

همسرم دو هفته قبل شروع به سرفه زدن کرد اما با وجود اصرار خانواده به پزشک مراجعه نکرد و با قطار راهی یزد شد

به گفته این زن حالا تمام خانواده سه فرزنداش، چندین نفر از کارگران و البته اعضای خانواده خودش بیمار شده‌اند و پیرمرد هم در بیمارستان افضلی پور بستری شده است و آخرین نفس‌ها را می‌کشد.

اینکه در طول سفرش با قطار چند نفر با این تماس با این پیرمرد که با لج بازی کرونا را در چندین خانواده شیوع داده، آلوده کرده و انها هم چند نفر را آلوده کرده‌اند مشخص نیست اما مسلماً بخشی از آنها طی هفته‌های آینده عزادار خواهند شد و دلیل این فاجعه هم لج بازی فردی بوده که با وجود هشدارهای مسئولان و مردم و خانواده اش گوشش به حرف کسی بدهکار نبوده است.

ماسک را اجباری کنید

از این دست افراد در جامعه بسیارند، در خیابان‌های شهر قدم می‌زنند و بدون اینکه ماسک بزنند ویروس را پخش می‌کنند.

با وجود مصوباتی که برای کنترل بیماری تصویب شده است اما کافیست به بانک‌ها، اصناف و برخی ادارات سر بزنید، مردم با تجمع در این مراکز ویروسی کشنده را پخش می‌کنند.

تفرج گاه‌ها مملو از مردم است

در حالی که تخت‌های آی سی یو اکثر بیمارستان‌های استان کرمان پر شده و دیگر جایی برای بستری باقی نمانده است کافیست یک روز بعد از ظهر به مراکز گردشگری کرمان سر بزنید. خبرنگار مهر برای بررسی وضعیت گردش گاه‌ها به منطقه گردشگری ده بالا سر زد، تفرجگاه‌های این منطقه مملو از افرادی بود که در طول پنج کیلومتر زیر سایه درختان گوشه به گوشه هم نشسته بودند و کسی توجهی به شرایط فوق العاده حاد موجود در استان نداشت.

این مساله را می‌توان در ماهان، کوهپایه، هفت باغ، سیرچ و شهداد هم مشاهده کرد، مصوباتی که ابلاغ شده روی کاغذ مانده‌اند.

برخورد سلیقه‌ای مدیران ادارات با مصوبات کرونایی

اصناف درب مغازه‌ها را نیمه باز گذاشته‌اند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مملو از جمعیت هستند، بازار مظفری کرمان مملو از جمعیت است و حداقل ۴۰ درصد از مردم ماسک نمی‌زنند.

اصناف درب مغازه‌ها را نیمه باز گذاشته‌اند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مملو از جمعیت هستند، بازار مظفری کرمان مملو از جمعیت است و حداقل ۴۰ درصد از مردم ماسک نمی‌زنند

اصناف سعی می‌کنند هر چه بیشتر در لابه بلای مصوبات جایی برای گریز پیدا کنند، ادارات قانون دور کاری را رعایت نمی‌کنند برخی از بانک‌ها و ادارت با مرخصی کارمندان موافقت نمی‌کنند و مدیران ادارات در اوج خطر کرونا با کارمندان خود سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.

اما بد نیست نگاهی به آخرین آمار بیماری کووید ۱۹ در کرمان بیندازیم.

مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا هم اکنون در بیمارستان‌های استان کرمان ۶۹۹ نفر است.

وی در خصوص تفکیک بیماران در حوزه‌های مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گوید: موارد مثبت بستری در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی استان این شرح است؛ حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۴۲۰ نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ۱۱۴ نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ۳۲ نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم ۲۵ نفر، حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان ۱۰۸ نفر است.

وی در خصوص مجموع افرادی که از آغاز اپیدمی در کرمان دچار کرونا شده‌اند می‌گوید: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدا تاکنون ۱۰ هزار و ۶۹۱ نفر می‌باشد.

کرونا و جان انسان‌ها به عدد و رقم تبدیل شده است

شفیعی گفت: موارد جدید بستری در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان ۱۷۷ نفر است که شامل ۱۱۵ نفر در کرمان، ۱۳ نفر در رفسنجان، ۹ نفر در جیرفت، ۸ نفر در بم و ۳۲ نفر در سیرجان است.

وی تعداد فوتی‌های ۲۴ ساعت اخیر را نیز ۲۵ نفر اعلام کرد که شامل ۱۹ نفر در کرمان، ۳ نفر در رفسنجان، ۲ نفر در بم و یک نفر در جیرفت است.

وی مجموع جان باختگان کرونایی را نیز هزار و ۳۴۲ نفر اعلام کرد.

در حالی مرگ و میر و جان انسان‌ها به عدد رقم تبدیل شده است که گویی دیگر کسی از این بیماری نمی‌هراسد و هر روز بی تدبیری بیشتری از سوی مسئولان دیده می‌شود و مردم نیز کمتر فاصله گذاری را رعایت می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار