کد خبر: ۱۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
كارت زرد به نعمت‌زاده اين بار به بهانه سرخابي ها
هفته گذشته؛ هنوز درگيري ميان خودروسازان و شوراي رقابت؛ بر سر موضوع افزايش قيمت خودروهاي داخلي به سرانجام نرسيده كه جنجال جديدي در مسير حركت سايپا و‌ايران خودرو قرار گرفت.
به گزارش روزنامه تجارت؛ خصوصي‌سازي در‌ايران همواره با مشكلات فراواني مواجه است و حالا ورود خودروسازان به بحث خصوصي‌سازي دو تيم پرطرفدار تهراني، حاشيه آفرين شده است.   در شرايطي قرار است برنده مزايده خصوصي‌سازي پرسپوليس و استقلال اعلام شود كه از يك سو قطعه‌سازان صحبت از بدهي‌هاي كلان خودروسازان مي‌كنند و از طرف ديگر مسئولان انحمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان نگران هستند كه خودروسازان جاده مخصوص تصميم بگيرند، هزينه‌هاي باشگاه‌داري خود را با افزايش قيمت محصولات خود جبران كرده و باز هم فشار مضاعفي بر خريداران وارد شود. با‌اين حال حمايت محمدرضا نعمت‌زاده از ورود خودروسازان به بحث خصوصي‌سازي دو باشگاه فوتبال پرطرفدار پايتخت، ممكن است براي او هزينه بر شود و آنطور كه رئيس هيات تحقيق و تفحص از خودروسازان مطرح كرده؛ حمايت وزير صنعت، معدن و تجارت از فوتبالي‌تر شدن خودروسازان، وي را به كارت زرد سوم يك قدم نزديك كرده است.

چه كساني خريدار سرخابي‌ها هستند؟
اولين بار در اسفندماه سال گذشته بود كه مهدي تاج، نايب رئيس فدراسيون فوتبال پيشنهاد داد تا دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به شركت‌هاي خودروسازي سايپا و‌ايران خودرو واگذار شوند. پس از آن مهدي تاج مجددا چند ماه بعد در زمان «خصوصي‌سازي سرخابي‌ها»‌اين بحث را مطرح كرد.‌اين مرتبه اما فضا فرق مي‌كرد و علي مصريان، مدير ارتباطات و امور بين‌الملل عمومي‌ايران‌خودرو در گفت‌وگو با‌ايسنا‌اين خبر را تكذيب كرد و البته در اختيار داشتن دو تيم ليگ برتري پيكان و سايپا توسط دو خودروساز را دليلي براي عدم خريد مجدد تيمي‌ديگر خواند. با‌اين حال هفته گذشته بود كه ورق برگشت و پيش از بازشدن مرحله سوم پاكات خصوصي‌سازي؛ نام خودروسازان به عنوان خريداران سرخابي‌ها پررنگ‌تر از گذشته شنيده شد. موضوعي كه برخي تحليلگران بازار آن را دستوري بودن خريد‌اين تيم‌ها مطرح كردند و به صراحت موضوع خصولتي شدن دو تيم فوتبالي بر سر زبان‌ها افتاد. در چهارمين مرحله مناقصه دو تيم پرسپوليس و استقلال، شركت "سمند" از زيرمجموعه‌هاي گروه خودروسازي‌ايران‌خودرو براي استقلال ۲۹۰ ميليارد و ٥٠٠ ميليون تومان پيشنهاد داده و تنها متقاضي خريد‌اين تيم نهرامي‌است و شركت "نيوان ابتكار" از زيرمجموعه‌هاي شركت سايپا با قيمت ٢٩٠ ميليارد تومان، متقاضي خريد باشگاه پرسپوليس است.

حمايت از نعمت‌زاده از خريد فوتبالي خودروسازان
در همين حال هفته گذشته محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام حمايت از خريد سرخابي‌هاي پايتخت توسط خودروسازان گفت: اوضاع بد خودروسازان ربطي به خريد دو باشگاه ندارد. يقين دارم همانطوري كه ديگر تيم‌هاي وابسته به صنايع به خوبي اداره مي‌شود، خودروسازان با خريد استقلال و پرسپوليس آنها را بهتر اداره مي‌كنند و هواداران هم قطعا حمايت خواهند كرد. اغلب يا تمام تيم‌هاي خوب فوتبال چه در آذربايجان، اصفهان، خوزستان و تهران به نحوي وابسته به يكي از صنايع كشور هستند و همين حالاهم‌ايران خودرو و سايپا تيم دارند. وي با اشاره به‌اينكه درباره نحوه قيمت‌گذاري‌اين دو تيم سوال كرده‌ام، گفت: قيمت‌گذاري با وزارت صنايع، كارخانه و خريدار نيست و سازمان خصوصي‌سازي با ضوابطي و براساس ميزان اموال باشگاه و برند قيمت‌گذاري كرده است. نعمت‌زاده همچنين تاكيد كرده بود كه موضوع خريد دو باشگاه ربطي به وضع بد خودروسازها ندارد، چراكه خودروسازها روزي چهار هزار خودرو توليد مي‌كنند و توان مالي آنها چه ضعيف و چه قوي باشد به خاطر مسائل ديگري است.

ادعاي فشار وزير براي خريد فوتبالي خودروسازان
در همين حال هفته گذشته بود كه سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: ورود خودروسازان به مزایده باشگاه پرسپولیس و استقلال برگرفته از فشار دولت به خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان داخلی است. روح‌اله عباسپور گفت: خودروسازان باید صرفا در حوزه خوروسازی فعالیت کرده تا بتوانند کیفیت کار خود را بالاتر برده و محصول داخلی را با قیمت مناسب‌تری ارائه دهند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به حضور وزیر صنعت و معدن، اظهار داشت: به وزیر صنعت گفته‌ایم که برای خودروسازان بزرگ تعیین تکلیف نکنید و نخواهید که این خودروسازان در مزایده تیم‌های پرسپولیس و استقلال شرکت کنند. عباسپور همچنين ورود خودروسازان به مزایده باشگاه پرسپولیس و استقلال را بر گرفته از فشار دولت به خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان داخلی برشمرد و تصریح کرد: وزیر صنعت به خودروسازان گفته که به خرید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مبادرت کنید، اما باید متذکر شویم که این یک بنگاه اقتصادی است.

نگراني انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان
در همين حال طي روزهاي گذشته رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: از شورای رقابت می‌خواهیم شیوه قیمت‌گذاری خودرو را به‌گونه‌ای تعیین کنند که هزینه اقداماتی چون باشگاه‌داری خودروسازان از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت نشود. محمد جعفری در گفت‌وگو با‌ايسنا ادامه داد: متاسفانه اقدامات دو خودروساز بزرگ کشور حقوق مصرف‌کنندگان را تضییع می‌کند. وی با بیان اینکه سوء مدیریت از دلایل بالا بودن قیمت خودرو در کشور است، خاطرنشان کرد: در این شرایط موضوعی چون خرید استقلال و پرسپولیس توسط ایران خودرو و سایپا نیز مطرح می‌شود. رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ادامه داد: خرید دو باشگاه فوتبال توسط دو خودروساز بزرگ کشور هزینه‌های این بنگاه‌ها را بیش از پیش افزایش می‌دهد و آنها نیز تلاش می‌کنند رشد هزینه را از جیب مصرف‌کنندگان جبران کنند.

احتمال سه كارته شدن نعت‌زاده در مجلس
"حمایت از فوتبالی شدن خودروسازان نعمت‌زاده را به کارت زرد سوم نزدیک مي‌كند"؛‌اين جمله‌اي است كه رئيس هيات تحقيق و تفحص از خودروسازان در انتقاد از خريد فوتبالي خودروسازان و حمايت وزير صنعت از‌اين تصميم بيان كرده است. علی علیلو در گفت و گو با تسنيم همچنين گفت: اگر وزیر کارت زرد سوم را از مجلس بگیرد این موضوع بدتر از استیضاح خواهد بود. عليلو با انتقاد شدید از حضور شرکت‌های خودروساز در مزایده خرید باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، اظهارداشت: در حال حاضر خودروسازان خود متکی به دولت هستند پس چگونه است که پیشنهاد خرید باشگاه‌های ورزشی بدهکار را مطرح می‌کنند. وی با بیان اینکه خودروسازانی که خود دولتی هستند چگونه می‌خواهند این دو باشگاه را به صورت غیردولتی اداره کنند، افزود: حضور خودروسازان در مزایده فروش باشگاه‌های فوتبال هیچ سنخیتی با عملکرد آنها نداشته و بسیار تأمل برانگیز است. علیلو اضافه کرد: هم‌اکنون دو باشگاه استقلال و پیروزی بدهی 2 تا 3 هزار میلیاردی دارند حال این سوال مطرح است خودروسازانی که بدهی بیش از 6 هزار میلیاردی به قطعه‌سازان را دارند با چه منابع مالی می‌خواهند هزینه‌های تولید خود و مدیریت این باشگاه‌ها را پرداخت کنند. وی با اشاره به اینکه قرار است دولت بدهی این دو باشگاه را پرداخت کند، گفت: اما چه ضمانتی است که باز باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال با بدهی روبه رو نشوند. رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه حمایت وزیر صنعت از حضور شرکت‌های خودروساز در مزایده باشگاه‌های ورزشی جای سوال دارد، اظهارداشت: وزیر در شرایط فعلی دو کارت زرد از مجلس دریافت کرده و اگر نتواند نمایندگان را نسبت به عملکرد خود قانع سازد کارت زرد سوم را دریافت می‌کند.

خودروسازان بدهكار و خريد چند ميلياردي
دو شرکت سرمایه‌گذاری سمند (از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی ایران‌خودرو) و نیوان ابتکار (از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا) در حالي خواهان خرید سهام باشگاه پرسپولیس هستند که به گفته نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان؛ شرکت سایپا و ایران‌خودرو هم‌اکنون 4500 میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان دارند. عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با اعلام اینکه خریداری این دوباشگاه از سوی شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا به ضرر خودروسازی کشور است، می‌گوید: هم‌اکنون این دو شرکت خودروسازی که مهمترین شرکت‌های خودروسازی کشور هستند بدهی‌های بسیار زیادی دارند و سوال اینجاست که اگر پول برای خردید این دو باشگاه دارند چرا بدهی‌های‌شان به قطعه‌سازان پرداخت نمی‌کنند؟ وي با اشاره به اینکه مدت‌هاست قطعه‌سازان به دنبال گرفتن مطالبات خود و پیگیری آن هستند می‌گوید: هم‌اکنون شرکت ایران‌خودرو حدود 2500 میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان دارد و بدهی شرکت سایپا نیز حدود 2 هزار میلیارد تومان است و در مجموع این دو شرکت 4500 میلیارد تومان بدهی دارند. نجفي‌منش همچنين با اشاره به اینکه مخالفت‌های بسیاری در بین کارشناسان خودرو برای ورود شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به بحث خرید سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وجود دارد، می‌گوید: اخباری که به ما رسیده نشان می‌دهد که حتی مسئولان یکی از این شرکت‌های خودروسازی هم تمایلی به حضور در این مزایده نداشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار