کد خبر: ۱۴۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

بعد از مدت ها آشفته بازار در عرصه اقتصاد، به نظر می رسید اقتصاد بنا دارد ثبات را تجربه کند و قیمت ها به روزها گذشته بازگردد، اما هرچه جلوتر می رویم، این تفکر منتقدان که دولت را عامل اصلی گرانی ها معرفی می کنند، بیشتر احساس می شود. برخی از منتقدان دولت معتقدند دولت هرگاه احساس کرده دربخشی از اقتصاد، گرانی ها روند نزولی دارد، با ورود خود و مدیریت اشتباه قیمت ها را افزایش داده و مانع شده تا مردم طعم ارزانی را بچشند. در شرایطی که دلیل تمامی گرانی، افزایش قیمت دلار عنوان می شود، جای سوال اینجاست که چرا با روند کاهشی قیمت دلار به ۲۲ هزار تومان، صرافی های دولتی یک باره دلار را ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و فردای آن روز ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کردند و سبب افزایش دوباره قیمت شدند. بدتر اینکه همچنان صرافی های دولتی بر بالا بردن قیمت ها اصرار دارند و اجازه نمی دهند قیمت دلار کاهش یابد. منتقدان دولت معتقدند دولت با سوءمدیریت تیغ گرانی را بر گلوی مردم گذاشته و اجازه آرامش و آسایش را به مردم نمی دهد. با وجود آنکه بهانه گرانی دلار از دست گران فروشان خارج شده، اما گرانی همچنان ادامه دارد.

بعد از صرافی های دولتی و نقش آنان در گرانی دلار حالا شورای رقابت هم در بازار خودرو با تصمیم گیری ها و مصوبه های خود سبب افزایش قیمت خودرو شده است و منتقدان به کنایه می گویند به هیچ عنوان مشخص نیست این شورا با چه کسی و چه چیزی رقابت می کند؟ بدترین تصمیم این شورا افزایش هر سه ماه یک بار خودروهای داخلی است. تصمیمی که تورم انتظاری را در عرصه خودرو به بازار تزریق می کند. با تصمیمات غلط شورای رقابت، قیمت خودرو حالا با وجود کسادی در بازار خرید و فروش روند صعودی دارد و معلوم نیست شورای رقابت با کدام استدلال اقتصادی افزایش هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را پیشنهاد کرده است. متاسفانه به نظر می رسد شورای رقابت مردم را در گوشه رینگ گرانی قیمت خودرو به دام انداخته است. معلوم نیست شورای رقابت با کدام استدلال رای به افزایش قیمت می دهد به نوعی که در مدت یک سال قیمت خودرو ۴ برابر شده است؟ اعضای شورای رقابت لازم است توضیح بدهند در یک سال مردم چقدر افزایش درآمد داشته اند که باید خودرو را ۴ برابر گران بخرند؟ در شرایطی که دلار در کانال ۲۵ هزار تومان ثابت است، چرا باید قیمت خودرو افزایش داشته باشد. آیا کیفیت خودرو بهبود داشته که باید مردم تاوان افزایش ۴ برابری را بدهند؟ خودرویی که در داخل بیش از ۳۰۰ میلیون تومان فروخته می شود، با کدام خودرو خارجی قابل مقایسه است؟ زمانی که اجازه واردات خودرو صادر نمی شود، چرا قیمت خودرو افزایش می یابد؟ براستی کیفیت خودرو ایرانی با کدام خودرو خارجی قابل مقایسه است؟ اگر امروز دلالان بازار خودرو را آشفته کرده و از آب گل آلود ماهی می گیرند، دلیل نمی شود شورای رقابت به خود اجازه افزایش قیمت را بدهد. بدتر اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده نیز با سکوت خود به خودروسازان اجازه می دهد روی محصولات خود هر قیمتی می خواهند بگذارند. براستی در مدت یک سال چقدر دستمزد نیروی کار افزایش داشته، چقدر هزینه های تولید گران شده است. به اعتقاد برخی منتقدان تصمیمات شورای رقابت به گونه رقم می خورد تا کسری بودجه خودروسازان از جیب مردم جبران شود نه از محل افزایش بازدهی و کاهش هزینه های غیرضروری و سربار. .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار