کد خبر: ۱۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
روزهايي كه گذشت به ياد مقاومت در شهرهاي خرمشهر و دزفول  به ترتيب به عنوان روز مقاومت،‌ايثار و پيروزي و همچنين روز ملی مقاومت و پایداری يا روز دزفول در تقويم رسمي‌كشور نامگذاري شده است و به همين مناسبت جشن‌ها و مراسم گراميداشت متعددي در‌اين شهرها و همچنين در سراسر كشور برگزار مي‌شود. اما پس از‌اين دو روز همه چيز به فراموشي سپرده مي‌شود تا سالي ديگر و مراسم گراميداشتي ديگر. آنچه در‌اين بزرگداشتها و جشنها مغفول واقع مي‌شود وضعيت اقتصادي مردمان‌اين شهرها و ساير شهرهايي است كه در طول هشت سال دفاع مقدس با آسيبهاي فراواني مواجه شدند و هنوز به وجود سپري شدن نزديك به سه دهه از پايان جنگ تحميلي، برحي زيرساختهاي آن متزلزل و داراي مشكلات فراواني است. موجب ناراحتي است كه وقتي برخي عكسهاي مخابره شده توسط خبرگزاريها از‌اين شهرها را مرور مي‌كنيم، هنوز آثار خرابيهاي ناشي از جنگ را در برخي نقاط‌اين شهرها مي‌بينيم.
اما نكته مهمتر از آن، ضعف اقتصادي و مشكلات حاصل از‌اين ضعف در‌اين شهرهاست كه آمار بالاي بيكاري را در شهرهايي كه در طول جنگ تحميلي آسيب ديده اند ثبت كرده است.
زماني شهرهاي جنوب غربي كشورمان، پررونق ترين شهرها از لحاظ اقتصادي محسوب مي‌شدند و نه تنها مشكل اشتغال براي ساكنان بومي‌اين شهرها بسيار كمرنگ بود، بلكه از شهرهاي ديگر كشورمان نيز براي كار به‌اين شهرها بويژه خرمشهر و آبادان مي‌رفتند. اما امروز اگر به‌اين مناطق سري بزنيد ملاحظه مي‌كنيد كه عليرغم تمام تلاشهايي كه براي بهبود وضعيت‌اين مناطق صورت گرفته، همچنان با نقطه‌ايده آل فاصله بسياري دارند كه‌اين امر توجه هر چه بيشتر به‌اين مناطق را ضروري تر مي‌سازد. خرمشهر، دزفول، آبادان و ساير شهرهاي جنوب غربي و غرب كشورمان، خط مقدم جبهه نبرد با دشمن بودند و آباداني و رونق اقتصادي خود را فداي دفاع از كليت ميهن كردند. به همين دليل روا نيست كه بيش از ساير مناطق كشور دچار مشكلات اقتصادي و اجتماعي باشند. بويژه با توجه به‌اين موضوع كه‌اين شهرها و كليتي به نام استان خوزستان به دليل در اختيار داشتن منابع غني نفتي و همچنين خاك حاصلخيز كشاورزي و در سالهاي نه چندان دور به خاطر گمركات پررونق، نقش مهمي‌در تقويت اقتصاد ملي كشور داشتند. به همين دليل شايسته است به موازات جشنها و مراسم گراميداشت آزادسازي خرمشهر و يادبود مقاومت دزفول، برنامه‌هايي هم در جهت بررسي وضعيت اقتصادي‌اين مناطق و برنامه ريزي به منظور تقويت اقتصاد آن با هدف بهبود مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم و بويژه اشتغالزايي براي جوانان‌اين مناطق و كاهش نرخ بيكاري تلاش شود تا بويژه نسل جديد در‌اين مناطق با تمام وجود خود درك كنند كه مقاومت و پايداري پدران و مادران آنها، ثمره اش صرفا گراميداشتهاي ظاهري نيست بلكه گامهايي براي رونق اقتصادي‌اين مناطق برداشته شده تا مردماني كه بدون چشمداشت، در خط مقدم جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل با دشمنان جنگيدند امروز نه فقط در آرامش حاصل از صلح سرچشمه گرفته از اقتدار زندگي مي‌كنند، بلكه اقتصاد و معيشتي پررونق را هم تجربه مي‌كنند كه‌اين بزرگترين تقدير از‌اين مردمان است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار