کد خبر: ۱۵۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
شورای شهر دوره پنجم اراک یعنی همین شورای به اصلاح امید، در کمال ناامیدی 6 نفر را به عنوان شهردار، سرپرست و کاندید شهرداری در دوره چهار ساله خود انتخاب کرد و در حقیقت با این تعدد در انتخاب، به اراک اجازه تنفس نداد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، شورای اسلامی شهر اراک یا همان لیست ناامید از همان روزهای نخست شروع فعالیت به عنوان  حاشیه‌های بسیاری داشت و مشخص بود تمام کارکرد شورا به عنوان نهادی مردمی به سخره منافع حزبی و سیاسی در خواهد آمد و امروز بعد از گذشت عمر این دوره شورا چنین موضوعی روشن شد.

شورای شهر اراک دور از نگاه دقیق به مسائل ریشه‌ای و مهم اراک و در اغلب موارد صرفا بر اساس کسب مشاوره از افرادی که تجربه لازم را نداشتند و نگاه سیاسی به مصلحت اندیشی آن ها ارجحیت داشت، و تصمیمات را خارج از شورا دیکته می‌‌کردند، اتخاذ تصمیم انجام دادند.
به نظر می‌رسد بیشتر تصمیم‌های این دوره شورا بر اساس مصالح و منافع شخصی یا حزبی بوده است و اراک و شهروندانش در این میان هیچ سهمی نداشتند و در نهایت عمر اراک چهار سال تمام تلف شد و تنها شاهد تعدادی طرح نمادین و صفحه‌های طولانی اظهار نظر اعضای شورای شهر از تریبون‌های مختلف هستیم.
این در حالی است که اراک با شهرهای هم ردیف خود در همه زمینه‌های کالبدی، زیباسازی، فضای سبز، مکان‌های تفریحی و... فاصله دارد، شهروندان از تردد در خیابان‌های اصلی شهر کلافه شده‌اند و  بار ترافیک به مدد طرح‌های نسنجیده و نمادین این دوره شورا بیش از قبل شده است.
این دوره شورا رکورددار تغییر شهردار است، در حالی پارلمان محلی سکان شهرداری را از فردی به دیگری سپرد که اراک با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و تقریبا می‌توان گفت هیچ شهروندی نیست که از این مصائب چندین ساله گلایه‌مند نباشد.
شورای امید بر خلاف نامش نتوانست بارقه امید را برای شهروندان اراکی روشن کند و در مقابل حتی با تصمیمات شتاب زده، غیر تخصصی و در اغلب موارد نگاه شخصی به نوعی مانع برای پیشرفت اراک تبدیل شد.

اول دفاع بعد استیضاح
در ابتدای انتخاب هریک از شهرداران اعضا این دوره شورا تمام قد از انتخاب خود دفاع و حتی حاضر به شنیدن نکات مورد نظر منتقدان نبودند و چندی بعد از هر انتخاب پشیمان از نظر خود به مبارزه با شهردار انتخابی برمی‌خواستند آن هم بدون هیچ توضیح منطقی به شهروندان اراک و به این صورت چهار سال از عمر این شهر را تلف کردند.
دخالت‌های شورا در امور شهرداری در این چهار سال بی‌وقفه ادامه داشت به عنوان نمونه در دوران سکانداری شفیعی به عنوان شهردار حتی برخی از اعضا جلسه‌های درون سازمانی شهرداری را مدیریت و شهردار می‌بایست کنار عضو شورا که به عنوان رئیس جلسه حضور داشت می‌نشست و از تصمیم‌های آنها تبعیت می‌کرد.
در حقیقت در اینگونه موارد اعضا شورای شهر مانند یک کارمند شورا با شهردار برخورد داشتند، شهردار اختیار کامل برای تصمیم‌گیری نداشت و برای هر اقدام می‌بایست ابتدا اعضا شورای شهر را متقاعد می‌کرد در این بین اگر شهردار انتقادی را در مورد اعضا مطرح می‌کرد اعضا با تصمیم‌های او مخالفت می‌کردند و اجازه انجام امور را نمی‌دادند که همه این موارد به دور از مصلحت اندیشی برای مردم بود.

استیضاح شفیعی به دلیل انتقاد وی از دو عضو شورای شهر بود
گفته می‌شود استیضاح شفیعی نیز به دلیل انتقاد وی از دو عضو شورای شهر بود که بعد از آن بدون هیچ دلیل منطقی بحث استیضاح شهردار مطرح و در ماه‌های پایانی این دوره از شورا باز هم شاهد تغییر در مدیریت شهری هستیم.
بیاتیان گزینه‌ای بود که مدت کوتاهی به عنوان سرپرست تعیین و باوجود نظر مساعد بسیاری از کارشناسان در خصوص تداوم سکان داری وی، اعضا شورا فرد دیگری را جایگزین و حالا در سال اخر فعالیت باز هم بیاتیان را انتخاب کردند.
این در حالی است که مدیریت شهری به ثبات نیاز دارد و تغییر مداوم مانع اجرایی شدن بسیاری از برنامه‌های می شود اما متاسفانه اعضا خودرای شورای شهر با چشم پوشی از منافع شهروندان و پیشرفت اراک به کشمکش‌های خود پرداخته و به نظر می‌رسد فراموش کرده‌اند که آن ها تنها نماینده محلی مردم بودند و شورا دارایی شخصی آن‌ها نبود.
قطعا فردی بومی و متخصص می‌تواند برای شهرداری و شهر اراک مفید باشد همان فرصتی که پیش از این اعضا شورای شهر از اراک دریغ کردند، اما به نظر می‌رسد بعد از استیضاح خودخواهانه شفیعی انتخاب بیاتیان به نوعی یک حرکت انتخاباتی است، احتمالا اعضا شورای شهر با انتخاب بیاتیان قصد جلب نظر مجموعه شهرداری رادارند که رای قابل توجهی را در انتخابات به نفع خود تغییر دهند و این به دلیل محبوبیت بیاتیان به عنوان یک فرد متخصص و قابل اعتماد در مجموعه شهرداری اراک است.
این در حالی است که شهروندان و خود مجموعه شهرداری نسبت به عملکرد این دوره شورا کاملا آگاه هستند و خروجی آن وضعیت نابسامان شهر اراک است، در واقع در مدت چهار سال اخیر هیچ طرح و پروژه موثری در اراک تعریف نشد و اعضا شورای شهر هر یک قصد خود نمایی به عنوان شهردار را داشتند.

دخالت‌های بی‌امان اعضا شورای شهر در امور شهرداری

دخالت‌های بی‌امان اعضا شورای شهر در امور شهرداری و تصمیم‌های شهردار غیر قابل چشم پوشی است و به نظر می‌رسد اختیار از شهرداری اراک سلب شد.
شورا باید نقش ناظر و بازوی کمک‌ کننده شهرداری باشد یا در مواقعی با ارائه پیشنهادهای کارشناسی موجب پیشرفت و اجرای طرح‌های موثر برای اراک شود که متاسفانه این نقش شورای شهر در این دوره اجرا نشد و تصمیم‌های شتابزده و دخالت‌های متعدد مانع تنفس شهرداری و تعریف اجرای طرح های موثر برای اراک شد.
هر زمان که شهردار مطیع اوامر شورای شهر دوره پنجم بود اعضا از او جانب‌داری می‌کردند و هر زمان که مقابل خواسته‌های غیر منطقی آن‌ها می‌ایستاد درگیر خشم و کینه توزی شورا می‌شد و این سرگرمی باعث شد تنها تعدادی از طرح‌های نیمه تمام دوره قبل شهرداری تکمیل شود و هیچ روند مثبت و رو به جلو در شهرداری اراک اتفاق نیفتد.
شهرداری در این چهار سال هیچ برنامه ریزی برای کسب درآمد بیشتر نداشت و مهم‌ترین دلیل آن شاید معطوف شدن توان شهردار برای پاسخگویی به شورای شهر بود.

 هیچ اتفاق مثبتی در این چهار سال رخ نداد 
از نظر فرهنگی، اجتماعی، زیباسازی و فضای سبز هیچ اتفاق مثبتی در این چهار سال رخ نداد و صرفا شاهد انجام کارهای نمایشی توسط اعضا شورای شهر بودیم و اغلب نیروهای شهرداری می بایست به صف می‌شدند و در بازدیدهای بی‌حاصل و مستمر اعضا شورای شهر در پروژه‌های نیمه تمام دوره قبل آن ها را همراهی می‌کردند و باید گفت که شورا از نقش نظارتی خارج و به نوعی از شهرداران مختلف لسب مسئولیت می‌کرد.
نگاه حزبی و سیاسی در پارلمان محلی نشان داد که عایدی جز شکست یک شهر به همراه ندارد و در نهایت سکون دستاورد آن خواهد شد، به هر حال تنها شهروندان اراک و شهر اراک بود که از این قاعده نازیبا و غیر تخصصی آسیب دید و چهار سال عمر اراک به دلیل تصمیم‌های اشتباه شورای شهر هدر رفت.
حالا اراک نیاز به انتخاب افرادی شایسته و مسلط به امور شهری دارد که به عنوان اعضا شورای شهر در کنار شهرداری قرار بگیرد و اشتباه چهار ساله را جبران و وضعیت نابسامان تا حدی بهبود پیدا کند.

به راستی طرح سوال و استیضاح شهردار در روزهای آخر عمر شورای شهر اگر تبلیغات انتخابی نیست، پس چیست؟

 شورای شهر تا وقتی بر اساس منفعت شخصی عمل کند اراک آباد نخواهد شد

مردم به خوبی می‌دانند شورای شهر تا وقتی بر اساس منفعت شخصی، گروهی و قومی عمل کند اراک آباد نخواهد شد، در دوره پنجم شورا کسانی راهی این پارلمان محلی شدند که دلشان به جای اینکه برای شهر و مردم بسوزد به منافع شخصی و حزبی و باندی خودشان سوخت.

 اعضای شورا شهر  باید پاسخ دهد که چرا روزی با قاطعیت شهرداری را انتخاب کرده و پشتیبان او بودند و روز دیگر او را استیضاح کردند، یا قدرت تشخیص خوب و بد را از یکدیگر ندارند و یا به دنبال منافع خود هستند که در هر دو صورت باید پاسخگوی این خیانت چهارساله خود به مردم باشند و از فرار رو به جلو بپرهیزند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار