کد خبر: ۱۵۴۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
نگاه «تجارت» به بي تاثير بودن مصوبه شوراي پول واعتبار درشهرهاي بزرگ
ازعمرمصوبه شوراي پول واعتبار درباره تصويب وام 80 میلیونی خرید مسکن در كلانشهر مدت زيادي نمي گذردكه شاهد هستيم بسياري از فعالان حوزه مسكن وكارشناسان اقتصادي اين نوع وام را براي شهرهاي بزرگ مناسب نمي دانند.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ اگر چه  در ابتداي تصويب وام 80 ميليوني مسكن درشهرهاي بزرگ  شاهد استقبال بعضي از سازندگان مسكن بوديم اما بالا بودن نرخ سود بانکی سبب شد تا سازندگان مسکن همچنان با تردید برای ورود مجدد به ساخت وساز قدم بردارند.
 براي بسياري از پيمانكاران وسازندگان مسکن سپرده گذاري دربانك ها وگرفتن سود از سپرده موردنظر هنوز بهتر وجالب تر از سرمايه گذاري در بخش مسكن است.
در واقع تا زماني كه نرخ سود بانکی بالا باشد سازنده ها با وجود رکود و عدم خرید و فروش مسکن دوست ندارند حتي با تصويب وام 80 ميليوني در كلانشهرها وارد ساخت وساز شوند.البته بايد به اين موضوع اشاره كردكه وقتي سازنده اي بخواهد در كلانشهري مثل تهران اقدام به سرمايه گذاري كند بايد بيشتر از يك ميليارد تومان پول داشته باشد اما وقتي محاسبه مي كند به اين نتيجه مي رسد كه اگر پول خودرا دربانك ها به منظور گرفتن سود بانكي سرمايه گذاري كند مطمئنا هم سود بيشتري خواهد كرد وهم دچار دردسرهاي ساخت وساز نمي شود.
ازسويي پرداخت تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن با توجه به دوره یک ساله سپرده‌گذاری براي سازندگان نمي تواند جالب باشد زيرا سازنده مسكن اولين فكري كه ذهنش را درگير مي كند سود پولي است كه در بانك به منظور سپرده قرار مي دهد.
  اما از سازندگان كه بگذريم بسياري از قشرهاي متقاضي مسكن در كشور وقتي از تصويب وام 80ميليوني در شهرهاي بزرگ باخبرشدند روياي خانه دارشدن را در سر پرورش مي دادند در حالي كه وقتي متوجه اقساط یک میلیون و 150 هزار توماني اين وام در ماه شدند به طور كل از اقدام كردن به منظور گرفتن وام موردنظر منصرف شدند.
از همه اما واگرهاي وام 80ميليوني كه بگذريم بازپرداخت دوبرابر اين وام هم خودبه نوعي يك داستان ديگري است كه سبب مي شود تا ميل متقاضيان مسكن وسازندگان در كشور به نوعي از گرفتن وام 80 ميليوني كم شود.
 به نظر مي رسد وام 80ميليون توماني تنها مي‌تواند 30 تا 40 درصد قيمت مسكن را آن هم در بعضي از نقاط مركزي وجنوب كلانشهري مثل تهران فراهم كند ومابقي قيمت مسكن  را خود مالك بايد بپردازد كه همين امرموجب كم شدن جامعه آماري به منظور گرفتن وام مي شود.
اما داستان وام 80 ميليوني در كلانشهر به اينجا ختم نمي شود وحتي عالي ترين مقام وزارت راه وشهرسازي از از پاسخگو نبودن اين وام در شهرهاي بزرگ مي گويد.
عباس آخوندی كه در اختتامیه نمایشگاه نقد بنا و فضای شهری که با معرفی برگزیدگان در رشته‌های عکاسی و کاریکاتور همراه شد با بيان اينكه تسهیلات و وام‌های بانکی خرید مسکن در شرایط فعلی مناسب شهرهای کوچک است و پاسخگوی کلان‌شهرها نیست مي افزايد: این قبیل وام‌ها می‌توانند کیفیت تملک مسکن در شهرهای کوچک را بهبود ببخشند  ودر شهرهاي بزرگ نمي توند اثر چنداني داشته باشد.
 در همين حين يك عضو کمیسیون عمران مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خانه ملت  با انتقاد از بی توجهی دولت به تقاضاهای انباشته شده مسکن در کشورمي گويد: پرداخت وام 80 میلیونی مسکن با بازپرداخت بیش از یک میلیون تومانی در هر ماه و سپرده گذاری 40 میلیونی نقطه شکست این طرح با درآمدهای پایین اقشار متوسط و ضعیف جامعه است.
حمیدرضا پشنگ مي افزايد: پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن به متقاضیان درحالی می تواند به رفع مشکل اقشارمتوسط و ضعیف جامعه کمک کند که لازمه پرداخت،سپرده گذاری 40 میلیون تومانی نزد بانک از سوی مردم نباشد.
نماینده مردم خاش و میرجاوه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه دولت باید تسهیلات کافی برای خانه دار شدن مردم درنظر بگیرد،افزود: درحال حاضر شرایط در نظر گرفته شده برای ارایه وام مسکن از جمله سپرده 40 میلیون تومانی نزد بانک ها و همچنین بازپرداخت بیش از یک میلیون تومانی با توان مالی اقشار آسیب پذیر جامعه همخوانی ندارد.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید بر اینکه دولت باید نسبت به ارایه برنامه جامعی در راستای خانه دار کردن مردم اقدام کند،تصريح مي كند: پرداخت وام 80 میلیون تومانی با شرایط مذکور نه تنها کمکی به مردم نمی کند،بلکه به رشد کاذب تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ اجاره بها و خرید خانه می انجامد.
وی با اشاره به حداقل حقوق مصوب سال جاری، اضافه مي كند: زمانی که حداقل حقوق کارگران 709 هزار تومان در نظرگرفته می شود،نمی توان به موفق بودن آینده پرداخت وام مسکن با شرایط مذکور و بازپرداخت بیش از یک میلیون تومان امیدوار بود.
در هرحال آنچه كه مردم را به فكر فرو برده است سرنوشت بازار مسكن در كلانشهرها بخصوص پايتخت است شايد تصويب وام 80 ميليوني  در حد يك داروي موقت براي بازار در ركود رفته مسكن باشد اما بايد منتظر ماند وواكنش خريدارن وسازندگان را به وام هاي خريد مسكن مشاهده كرد.
آنچه كه روشن است وام 80 ميليوني فعلا ودر حال حاضر اگر بگوييم نتيجه معكوس در روند كنوني بازار مسكن نداشته است تاثير چنداني هم برخريد وفروش مسكن حتي در بين اقشار كم درآمد وضعيف جامعه هم نداشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
0
0
یه باره بگید وام نمیدیم چرا با شعور و اعصاب مردم بازی میکنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار