کد خبر: ۱۵۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
این کاخ تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است؛

تبدیل کاخ فلاحتی به باغ موزه بزرگ در جهت گردشگری یکی از وعده‌هایی بود که 7 میلیارد تومان آب خورد و تا کنون نتیجه‌ای برایش حاصل نشده است.

 به گزارش فارس؛ کاخ فلاحتی یکی از جاذبه‌های گردشگری و نقاط دیدنی شهر ایلام است؛ این کاخ چون در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته به کاخ کشاورزی هم مشهور است. در گذشته، فضایی که کاخ در آن قرار داشته کاملا باز و باغ‌های میوه اطراف آن زیبایی خاص به آن بخشیده بود، اما در سال‌‌های اخیر به دلیل ساخت و سازهای اداری در مجاورت آن دچار آسیب‌هایی شده است.

سال‌های گذشته درباره احیای دوباره کاخ و تبدیل آن به یک باغ موزه ایرانی، زمزمه‌های شنیده می‌شد و مسوولین مربوطه در تلاش بودند که خرابی‌های ایجاد شده را بازسازی و مرمت کرده و قنات موجود در این کاخ را نیز احیا و آن را به یک بوستان تاریخی و گردشگری تبدیل کنند.

حالا، سال‌ها از آن وعده‌ها سپری می‌شود و به دلیل بی‌توجهی بعضی از ارگان‌ها و ناهماهنگی در بین آنان، هیچکدام از وعده‌ها محقق نشده و بعد از گذشت سال‌ها این طرح توسعه و احیا کاخ هیچگونه پیشرفتی نداشته است.

به گفته‌‌ کارشناسان میراث فرهنگی استان، کاخ فلاحتی ایلام، حدود نیم قرن پیش باغی بسیار باصفا و محلی برای استراحت نیز بوده، اما اکنون با توسعه شهری فضای باز آن را تبدیل به ساختمان و خیابان کرده و نمای سابق خود را از دست داده است.

توسعه گردشگری با تبدیل کاخ به موزه

یکی از مطالبات به حق مردم، تبدیل کاخ فلاحتی به باغ موزه بزرگ در جهت گردشگری است که در همین راستا جمعی از مردم شهرستان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کردند: چندسالی است که تنها وعده‌های مسوولین را درباره تبدیل کاخ فلاحتی به یک بوستان و باغ ایرانی را شنیده‌ایم و هنوز هیچکدام از آن وعده‌ها محقق نشده؛ این طرح گردشگری می‌تواند در توسعه گردشگری و شناساندن میراث فرهنگی ایلام بسیار تاثیر گذار باشد.

سال ۱۳۹۳ شهردار وقت آن زمان شهرستان ایلام درباره‌ این طرح گردشگری گفت: در تلاش هستیم که محل کنونی ساختمان جهاد کشاورزی استان واقع در خیابان آیت‌الله حیدری شهر ایلام را که باغ و قلعه فلاحتی و قناتی تاریخی در آن واقع ‌شده است، به محیطی دل‌نشین برای سالمندان تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری ایلام 4 میلیارد تومان وام از بانک برای انجام این امر اختصاص داده است، افزود: تحقق این طرح مهم، از مطالبات مردم است و استانداری ایلام نیز 3 میلیارد تومان از هزینه‌های اجرایی طرح را نیز تقبل کرده است.

همراهی نکردن برخی دستگاه‌ها

با این حال، شهردار وقت ایلام شهریور ماه ۱۳۹۹ در این باره اینگونه بیان کرد: پیشنهاد تبدیل کاخ فلاحتی به بوستان و همچنین جانمایی موزه مردم شناسی ایلام در درون کاخ ارائه و تفاهم نامه‌هایی نیز در این خصوص با دستگاه‌های مسوول به امضا رسید ولی به دلیل همراهی نکردن برخی دستگاه‌ها تاکنون اجرایی نشده است.

در دی ماه ۱۳۹۹ استاندار ایلام نیز درباره ساماندهی به این طرح گفت: تلاش ما این است تا این کاخ به موزه تبدیل شود و ساختمان جهاد کشاورزی در این منطقه حذف و زمین آن تبدیل به فضای سبز شود.

کاخ در مالکیت جهاد کشاورزی است

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در خصوص این وعده‌های محقق نشده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: ساختمان اداری جهاد کشاورزی از گذشته تا کنون درون محوطه کاخ فلاحتی قرار گرفته و در مالکیت جهاد کشاورزی است؛ به همین دلیل برای اجرای این طرح ابتدا باید محوطه کاخ تملک شود و سپس به باغ موزه ایرانی تبدیل شود. 

وی افزود: جهاد کشاورزی در قبال این محدوده تحت اختیار خود؛ با نظر کارشناسان نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان درخواست کرده که با توجه به وضعیت کنونی تحقق این امر اندکی مشکل است.  

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با پرداخت وجه درخواستی اداره جهاد کشاورزی گفت:
از لحاظ قانونی هیچ ارگان دولتی نمی‌تواند به یک ارگان دولتی دیگر وجهی پرداخت کند؛ به همین دلیل در پرداخت این وجه مشکلاتی وجود دارد؛ که ما برای حل این مشکل به شورای برنامه ریزی استان پیشنهاد داده‌ایم که مبلغی در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهند و محدوده فعلی در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری قرار و سپس طرح توسعه و احیا کاخ فلاحتی صورت بگیرد.

این کاخ تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است؛ این بازمانده ارزشمند و باشکوه دوران قاجار با همت مسوولین می‌تواند به جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری منطقه دست یابد و سبب رونق و توسعه صنعت گردشگری استان شود. 

گزارش: فاطمه فتاحی/فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار