کد خبر: ۱۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
با ثبت 1548 واحد رشد و ورود به کانال 69 هزار واحدی اتفاق افتاد:
ادامه خوشبینی ها به حصول توافق نهایی بین ایران و 6 قدرت جهانی در خصوص موضوع هسته ای و زمزمه هایی مبنی بر آماده شدن توافق برای امضاء طرفین و بازگشت وزراء به وین برای اعلام توافق ، سبب رشد طوفانی بورس اوراق بهادار تهران شد. بطوریکه شاخص در دقایق ابتدایی بازار با جهش 999 واحدی مواجه گردید.
روزنامه تجارت-حسين نوروزي زاده؛ اشتیاق و هیجان خریداران در اکثر سهام  باعث افزایش قابل توجه تقاضا در بازار گردید. از طرفی ديروز نیز حقوقی های بازار سنگ تمام!!! گذاشتند و با عرضه غالب صفوف خرید و جوابگویی تقاضا، جلوی رشد قیمتی سهام را گرفتند. این اتفاق در حالی رخ داد که جلسه ابتدای هفته ریاست سازمان با حقوقی های فعال بازار و توصیه ها و قول و قرار ها و گفته رییس سازمان که بازار سرمایه را فدای نقدینگی نکنیم، تاثیر ملموسی در رفتار سهامداران حقوقی نداشته است و همچنان یادآور رفتار آنها در چند ماه گذشته و بالاخص بعد از تفاهم لوزان برای اهالی تالار است. به نظر می رسد تنها تامین نقدینگی نمی تواند توجیه کننده رفتار این روزهای حقوقی ها باشد و اهداف دیگری در پس این قدام نهفته است.
به هر روی شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته با رشد خیره کننده 1548 واحدی به رقم 69 هزار و 194 واحد صعود کرد و ارزش کل معاملات سهام بورس به بیش از 297 میلیارد و 856 میلیون تومان بالغ شد که رشد 36 درصدی را نسبت به ارزش معاملات  روز يكشنبه داشت. سه نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با 117 واحد، مخابرات ایران با 107 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 89 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در بر شاخص کل بورس برجای گذاشتند.
در سوی مخالف شرکت‌های فولاد مبارکه و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به ترتیت با 2.3 و 2.07 واحد بیشترین اثر منفی را بر روی شاخص گذاشتند.
 در همین حال  شاخص فرابورس نیز  با رشد 21 واحدی به کانال 822 واحدی رسید و ارزش معاملات در فرابورس ایران به رقم 100میلیارد و 6 میلیون تومان بالغ گردید. بر این اساس نمادهای مارون، میدکو، شتران، پترول، زاگرس، دی، خراسان با روند مثبت به کار خود پایان دادند.
 در گروه بانکی تمامی نمادها  معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند. نمادهای دی و وپست با صف خرید به کار خود پایان دادند و نمادهای وسینا و وکار تنها نمادهایی بودند که در دامنه منفی معامله شدند. در نماد بانک صادرات نیز بیش از 186 میلیون سهم داد و ستد شد که ارزش کل معاملات روز گذشته این سهم بالغ بر 19 میلیارد و 751 میلیون تومان بود.
 در گروه خودرو که از نظر حجم معاملات و هم از نظر ارزش معاملات پس از گروه بانکی در رتبه دوم بازار امروز قرار داشت دو نماد خبهمن و خپارس با صفهای سنگین خرید به کار خود پایان دادند. توقف نماد ایران خودرو و زامیاد جهت برگزاری مجامع سالانه، سبب افزایش فشار فروش بر این دو نماد شد و این در حالی بود که مابقی شرکت های این گروه با رشد قیمت و یا تقاضای خرید همراه بودند.
 در گروه پالایشی شپنا پرتقاضاترین نماد بورسی بود. شبریز و شبندر نیز در این گروه صف خرید را تجربه کردند که شبندر در میانه بازار صف خود را با عرضه های صورت پذیرفته از دست داد و در نهایت نیز با تشکیل صف خریدی کم حجم به کار خود پایان داد. علیرغم معاملات مثبت این گروه، پالایش نفت لاوان تنها نمادی بود که افت قیمت را شاهد بود که در نهایت موجب تشکیل صف فروش در این نماد شد.
 در گروه حمل و نقلی دو  نماد توریل و حسینا در دامنه نوسان منفی معامله شدند ولی سایر نمادها با معاملات مثبت به کار خود پایان دادند نماد حتوکا در این گروه با صف خرید بسته شد.  نماد حسینا نیز در پایان معاملات امروز جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه صاحبان سهام متوقف گردید .
 شرکتهای پتروشیمی نیز به مانند بقیه صنایع روند صعودی را ديروز پشت سر گذاشتند و این در حالی بود که برخی شایعات از نرخ 9 سنتی خوراک این گروه بگوش می رسد.
 در گروه سیمانی بورس نیز خبر درخواست افزایش قیمت محصولات بعد از ماه رمضان توسط رییس انجمن کارفرمایان سیمان، سبب رشد قیمت و بعضاً تقاضای خرید در برخی از نمادهای گروه شده است. در خصوص گروه سیمانی اکثر کارشناسان با توجه به رکود ساخت و ساز در کشور و مازاد تولید و حجم بالای ذخیره سیمان کارخانجات سیمانی در انبارها، توجیهی برای تداوم رشد قیمت سهام آن قائل نیستند.
در تحولات سایر بازارهای رقیب تحرک محسوسی در قیمتها مشاهده نمی گردد، قیمت سکه و طلای داخلی تقریبا از ابتدای هفته کاهش اندکی را تجربه نموده است و قیمت دلار نیز واکنش قابل توجهی به زمزمه نهایی شدن توافقات تا این لحظه نشان نداده است و تنها کاهش حدود 30 تومانی را از ابتدای هفته داشته است که نمی تواند اتفاقی امیدوار کننده در راستای کاهش قیمت آن باشد. این موضوع می تواند موید این نظریه باشد که کارشناسان و فعالان بازار ارز اعتقاد چندانی به کاهش محسوس قیمت در روزهای پس از توافق ندارند و با توجه به سیاستهای ارزی دولت این مبالغ را برای نرخ ارز مخصوصا دلار مناسب ارزیابی می کنند. البته تصمیم بانک مرکزی در افزایش نرخ رسمی دلار در روزهای گذشته در تقویت این نظر بی تاثیر نیست.  
در عرصه اقتصاد جهانی پیشبینی هایی در خصوص افت مجدد قیمت جهانی نفت به زیر 50 دلار پس از توافق ایران و گروه موسوم به 1+5 و ورود نفت ایران به بازارهای جهانی مطرح است. که در کنار خبر خوش برداشته شدن تحریمهای نفتی کشور می تواند خبری ناامید کننده برای صنایع بورسی مرتبط با صنعت نفت و کلیت اقتصاد کشور باشد.
در پایان باید به این نکته اذعان نمود که رفتارهای هیجانی و به دور از دید کارشناسی می تواند صدمات جبران ناپذیری به سهامداران به مانند اتفاقات ماههای پایانی سال 92 وارد نماید، به زعم برخی کارشناسان یکی از اهداف عرضه های پیاپی و گسترده حقوقی ها در بازار جلوکیری از تشکیل حباب قیمتی و سیراب نمودن بازار از سهام برای جلوگیری از رشد
 بی رویه قیمت سهام است. و توصیه آخر اینکه با توجه به مهلت 60 روزه بررسی توافق احتمالی در کنگره آمریکا و همچنین در مجلس شورای اسلامی، همانطور که در سطور بالا نیز تاکید گردید اصلی‌ترین شرط خرید، دوری از هیجان است وسرمایه گذاران می توانند با بلند مدت نمودن دید سرمایه گذاری خود و انتخاب سهام بنیادی با نسبت پی بر ای پایین از صنایع پیشرو، تاثیر نتایج حاصل از رفع احتمالي تحریمها را در پرتفوی بورسی خود بخوبی مشاهده نمایند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار