کد خبر: ۱۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
روزنامه تجارت- ساناز مراديان؛ ماه رمضان امسال، در حوزه اصناف سر و صداي زيادي به پا شد. از همان وقتي كه، رييس اتاق اصناف‌ايران از برگزار نشدن نمايشگاه‌هاي ضيافت در ماه رمضان خبر داده بود تا بعدتر كه گروهي در برخي نقاط كشور، آن را برگزار كردند و باعث واكنش‌اين سازمان شدند.قيمت‌‌گذاري‌ها هم يكي ديگر از بخش‌هاي خبرساز‌اين حوزه بود. گروهي مي‌خواستند قيمت‌ها را بالا ببرند و برخي ديگر، تخفيف‌هايي براي اجناس توليدي‌شان ارايه مي‌دادند گرچه قرار بود، بعد از ماه رمضان برخي قيمت‌ها افزايش پيدا كند. با وجود همه‌اين جنب‌وجوش‌ها، رییس اتاق اصناف‌ايران در تازه‌ترين گفت‌وگويش با «تجارت» مي‌گويد، بازار رمضان، امسال نسبت به سالهاي پيش تنش كمتري داشت.علي فاضلي در همين گفت‌وگو، درباره چالش «ماليات بر ارزش افزوده» در ميان اصناف هم سخن به ميان آورده و دراين‌باره انتقادهايي مطرح كرده است. او از رفع برخي مشكل‌هاي اصناف بعد از رفع تحريم‌ها هم سخناني بيان كرد.
افزايش قيمت نداشتيم
علي فاضلي با ابراز رضایت از وضعیت اصناف درماه رمضان سال جاری گفت: «اصناف کشور در سال جاری بهترین ماه رمضان را تجربه کرد .کمترین تنش را شاهد بودیم ودر بخش صنعت هیچ‌گونه افزایش قیمتی را نداشتیم.»علي فاضلی افزود: «همیشه در دهه اول ماه مبارک رمضان بازار ملتهب بود اما آنچه که در سال جاری دیده شد، آرامش در بازار بود. باید در‌اين زمينه از دولت تشكر كرد. چون کار مردم را به خود مردم واگذار کرد و نظارت‌های بازار از طریق اصناف و اتحادیه‌های صنفی انجام گرفت.»به گفته فاضلی، اگر این روند در سایر کالا‌ها و بخش‌ها ادامه یابد،آرامش درسایر بخش‌های کشور و میان دولت و مردم ایجادخواهد شد.وی با بیان اینکه اقتصاد ایران هنوز دستخوش چالش است، تصریح کرد: «علی‌رغم مهار تورم هنوز نتوانستیم تورم را در حوزه کسب وکار مهارو رونق را عملیاتی کنیم. بخش از این مشکلات ناشی از تحریم‌ها و تعاملات ما با دیگر کشورها بود که به طور یقین آسیب دیدیم اما در مدیریت نیز کمی سهل‌انگاری کردیم و باید وضعيت را سازماندهی كنيم.»به باور رییس اتاق اصناف،  تمامی هدف‌ها و سیاست‌های مقام معظم رهبری در راستای تقویت تولید ملی است و اگر قرار است به استقلال برسیم، به طور یقین باید حمایت از تولید ملی را در الویت قرار دهیم.وی با بیان اینکه، نبود یا کمبود تسهیلات در بحث تامین نقدینگی بنگاه‌های کوچک و متوسط باعث شده است، تولید توجیه اقتصادی نداشته باشد، تصریح کرد: «هزینه‌ها مانع از حمایت و تقویت تولید در کشوراست. متاسفانه ما به جای حمایت از بنگاه‌های سودمند، از بنگاه‌های غیرمفید در کشور حمایت کردیم. البته در بخش خدمات فنی هم نتوانستیم با تخصیص بودجه نیروهای کارآمد را تربیت کنیم.»
تغييرات جدي در اصناف‌ايران
فاضلی در ادامه با نگاهی به وضعیت بخش‌های توزیعی در کشور گفت: «يك‌ ملیون و 400هزار بنگاه اقتصادی بدون پروانه در کشور مشغول فعالیت هستند در حالی که در دنیا، به ازاي هر 35 خانوار،  یک واحد صنفی یا بنگاه اقتصادی وجود دارد، ما در ایران به ازاي هر 7 خانوار، یک واحد صنفی داریم که با وضع موجود هیچ‌گونه هم‌خوانی ندارد. بنابراین بازمهندسی بخش اصناف در دستور کار اتاق اصناف است. البته نظام صنفی نیز پویا نیست؛ توسعه‌محور و توسعه‌گرا نیست و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.اما قانون نظام صنفی اصلاح و تصحیح مي‌شود.»وی دربخش بعدی گفته‌هایش با اشاره به اصلاح قانون نظام صنفی گفت: «اتاق اصناف اصلاح قانون نظام صنفی را در دستور کار قرارداده است که براساس ان در حدود ده ماده را آماده کردیم برای رفع نقیصه‌های اولیه به صحن علنی مجلس داده خواهدشد.»به گفته فاضلی در مجموع اصناف در ایجاد تعامل بین خود و دولت موفق بودند و دیگر در بازار شاهد نوسان قیمت‌ها نیستیم. وضعیت بازار به گونه‌ای قابل توجه مدیریت شده است.
ساماندهی بنگاه‌های بدون پروانه
وی همچنین در خصوص ساماندهی و سازماندهی بنگاه‌های بدون پروانه گفت: «700 هزار واحد صنفی بدون مجوز و پروانه در کشور در حال  فعالیت هستند که باید سازماندهی و مدیریت شوند. فعلا در حال رایزنی با وزارت صنعت معدن و تجارت برای رفع این مشکل هستیم تا بتوانیم به ریختگی در در نظام صنفی کشور را از بین ببریم.»چندی پیش خبرهای مالیاتی در میان اخبار رواج بیشتری پیدا کرده بود و برخی از صنف‌های پرطرفدار را با مشکل مواجه کرده بود. رییس اتاق اصناف دراین‌باره گفت: «اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان مشمول پرداخت مالیات هستند. تنها مشکل موجود عدم صدور مفاصاحساب سال 1392 خورشيدي است که در صورت رفع آن بسیاری از مشکلات حل خواهدشد. ضمن آن که مالیات ارزش افزوده در کشور در سه مرحله پرداخت می شود.‌اين موضوع باعث شده است بسیاری از تولید کنندگان از این وضعیت ناراضی باشند چرا که در تمامی کشور‌های دنیا تنها مصرف کننده مالیات ارزش افزوده را پرداخت می‌کند.‌اين موضوع بايد رفع شود.»
نان تك‌نرخي خوب است
رییس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه عارضه اصلی نان در کشور دو نرخی بودن آن است گفت: «همین دو نرخي بودن نان باعث ایجاد رانت در صنعت نان بوده و مانع از آن می‌شود که صادقانه به مردم خدمات‌رسانی كنيم.»فاضلی افزود: «اتاق اصناف ایران به عنوان یکی از اعضای شورای آرد و نان، دارای یک حق رای است و با وضعیت فعلی، يعني دونرخی بودن قیمت نان در کشور مخالف است. تک‌نرخی نان به نفع اقتصاد کشور و مصرف‌کننده است و اگر قرار است به اقشار آسیب‌پذیر کمک شود باید فکر دیگری شود.»به گفته وی، نوع نگرش در خصوص وضعیت نان مانع از پیشرفت این صنعت می‌شود و باید وضعیت مدیریت شود.فاضلی همچنین در خصوص طرح «خباز برتر» (نانواي برتر) گفت: «سیاست‌های تشویقی را در دستور کار داریم تا بتوانیم از طریق تشویق نانوايان، پیشرفت صنعت نان را در دستور کار قرار دهیم.» رییس اتاق اصناف کشور در پایان گفت: «مهم‌ترین مشکل موجود در صنف نان کشور افزون بر دو نرخی بودن قیمت نان ، نداشتن متولی در تولید نان است که این کالا را با مشکل مواجه کرده است.» رییس اتاق اصناف در پایان از ادغام واحدهای صنفی خبر داد وگفت: «برای از بین بردن بسیاری از اختلافات میان صنفی جوازهای فروش کالاها به اصناف داده خواهدشد تا بتوانیم در یک پلاک ثبتی یا آبی دو یا سه مجوز به واحد‌های صنفی بدهیم و وضعیت پروانه‌های کسب را ساماندهی کنیم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار