کد خبر: ۱۷۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کارشناس حوزه انرژی گفت: هم افزایی بورس انرژی و بورس کالا سبب شفاف شدن نرخ خوراک پالایشگاه‌ها خواهد شد.

حسن الماسی کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: متاسفانه بورس انرژی هنوز نتوانسته سازوکار‌های لازم برای تحقق شعار‌های رونق و جهش تولید را فراهم کند، زیرا بر اساس قانون رفع موانع تولید قرار بود تا بورس انرژی محلی برای شفاف شدن نرخ خوراک پالایشگاه‌ها شود، اما متاسفانه این مسئله هنوز اجرایی نشده است.

او افزود: اگر نفت خام، میعانات گازی و همینطور گاز در بورس انرژی با ساز و کار درستی عرضه شوند، خوراک پالایشگاه‌ها کشف قیمت می‌شود و گامی در مسیر حمایت از تولید برداشته خواهد شد.

الماسی گفت: کاری که باید در این زمینه صورت گیرد، این است که زیرساخت‌های لازم برای عمل به این قانون از نظر سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد شود.

این کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: در حال حاضر، نرخ متوسط صادرات نفت خام و میعانات گازی به عنوان مبنای نرخ خوراک پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود، اما به دلیل شرایط خاص تحریمی، زمان احراز شدن آن برای مسئولان وزارت نفت طولانی است و مشکلاتی را برای صنایع پالایشی در کشور ایجاد می‌کند، مانند اتفاقی که اخیرا رخ داد و ارائه صورت‌های مالی آن‌ها به سازمان بورس را با مشکل مواجه کرد.


بیشتر بخوانید:


او اضافه کرد: بنابراین در گام اول باید شاخص هم وزن نرخ فروش نفت خام پالایشگاه‌ها در بورس و فرابورس تعیین شود، زیرا با این کار، یک میانگین حاصل می‌شود و سپس با تاثیردادن تخفیفی که وزارت نفت برای پالایشگاه‌ها در نظر گرفته، می‌توان به تعیین نرخ خوراک آن‌ها به شیوه متناسب کمک کرد.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: با ایجاد شفافیت برای تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها در بورس انرژی، رانت‌های موجود در سایه تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها نیز حذف خواهد شد.

او در ادامه با بیان این که بسیاری از صنایع پایین دستی پالایشگاه ها، مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا به دست می‌آورند، گفت: این موضوع همچنین سبب می‌شود تا صنایع پایین دستی نیز با عدالت بیشتری بتوانند به مواد اولیه مورد نظر خود دست پیدا کنند، چرا که پس از شفاف شدن نرخ خوراک پالایشگاه ها، دیگر فعالیت‌های غیرمتعارف برای ایجاد رقابت‌های کاذب در بورس کالا و افزایش قیمت محصولات تولیدی آن‌ها که در واقع مواد اولیه صنایع پایین است، رخ نخواهد داد.

الماسی در پایان گفت: بنابراین لازم است که سازوکارهای بورس انرژی سریعتر تعیین شده و با بورس کالا هم افزایی صورت گیرد تا این اهداف محقق شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار