کد خبر: ۱۷۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۱
بلومبرگ خبر داد؛
اتحادیه اروپا بدنبال آن است تا با همسایگان افغانستان از جمله ایران و برخی کشورهای دیگر توافقنامه امنیتی امضا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، اتحادیه اروپا در نظر دارد تا با همسایگان افغانستان از جمله ایران و برخی کشورهای دیگر توافقنامه امنیتی امضا کند.

گفته شده این توافقنامه با این هدف است که در صورت تبدیل طالبان به یک نیروی ناپایدار، اتحادیه اروپا حمایت خود از همسایگان و کشورهای مجاور افغانستان را افزایش دهد.

این توافق نامه پیشنهادی از سوی آلمان و فرانسه و با عنوان توافق جامع اتحادیه اروپا با کشورهای ایران، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان دنبال شده است.

در این طرح پیشنهادی همچنین نام کشورهای دیگری همچون نروژ، ترکیه، آمریکا و انگلیس به عنوان شرکای مالی مشاهده می‌شود و در آن چهار موضوع امنیت و ثبات در قالب اقدامات ضد تروریسم، مهاجرت و جلوگیری از قاچاق انسان، حمایت بشردوستانه از افغانستان و همکاری و توسعه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که پیشتر «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که این اتحادیه آماده گفت‌وگو و برقراری رابطه با حکومت جدید طالبان است به شرطی که این گروه به حقوق بشر از جمله حقوق زنان احترام بگذارد و از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها جلوگیری کند.

نهادهای امداد بین‌المللی در مورد احتمال وقوع قحطی در افغانستان هشدار داده‌اند. طبق ارزیابی نهادهای کارشناسی اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون نفر، تقریباً نیمی از جمعیت افغانستان، به حدی از کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان نیز پیشتر گفته بود که از سرگیری ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بر خلاف بیست سال گذشته نامشروط نخواهد بود و به رفتار طالبان بستگی خواهد داشت.

او در یک نشست خبری افزود: در روزهای اخیر اظهار نظرهای ملایمی شنیده‌ایم ولی در مورد طالبان بر اساس عملکرد و نه سخنان آنها قضاوت خواهیم کرد. هدف ما پیشگیری از بروز یک فاجعه بشری در زمستان امسال است و به همین دلیل باید خیلی سریع اقدام کنیم.

به گفته جوزپ بورل، اتحادیه اروپا قصد دارد مناسبات خود با طالبان را از طریق دایر کردن یک نمایندگی مشترک برای تمامی اعضای اتحادیه در کابل مدیریت کند و گشایش این نمایندگی مشروط به وضعیت امنیتی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار