کد خبر: ۱۸۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
یکی از روش هایی که افراد پس از دوران دبیرستان می توانند مهاجرت کنند، تحصیل در رشته های پزشکی است. اما بسیاری از افرادی که در کشور ایران در رشته پزشکی تحصیل کرده اند به دنبال اشتغال در کشورهای اروپایی مانند آلمان هستند.

مهاجرت پزشکان به آلمان

یکی از روش هایی که افراد پس از دوران دبیرستان می توانند مهاجرت کنند، تحصیل در رشته های پزشکی است. اما بسیاری از افرادی که در کشور ایران در رشته پزشکی تحصیل کرده اند به دنبال اشتغال در کشورهای اروپایی مانند آلمان هستند. بنابراین مهاجرت پزشکان به آلمان یک روش مهاجرتی بسیار متداول است که طی آن فرد می تواند علاوه بر تکمیل کردن دوران تحصیل خود به اشتغال در این کشور نیز بپردازد. برای مهاجرت پزشک به آلمان، متقاضی باید ویزای کار پزشکی در آلمان را دریافت کند، اما شما به عنوان متقاضی مهاجرت به آلمان چقدر با نحوه دریافت ویزای پزشکان آلمان آشنا هستید؟

 

مهاجرت پزشکان به آلمان و دریافت ویزای کاری پزشکی

همان طور که اشاره کردیم اگر شخصی تحصیلات تکمیلی خود را در رشته های مختلف پزشکی در کشور ایران گذرانده باشد می تواند برای اشتغال به کشور آلمان مهاجرت کند. متقاضی ابتدا باید برای دریافت ویزای کاری پزشکی اقدام کند. ویزای کاری پزشکی را می توان به دو روش کلی ویزای جاب آفر آلمان و ویزای جاب سیکر آلمان دریافت کرد.

ویزای جاب آفر آلمان برای رشته های پزشکی به این صورت است که فرد با توجه به سوابق تحصیلی و سوابق شغلی، مشاغل مختلف را در آلمان بررسی کرده و پس از مذاکره با کارفرمای آلمانی موفق به عقد قرارداد کاری خواهد شد. پزشک با در دست داشتن این قرارداد کاری می تواند برای دریافت ویزای کاری پزشکی اقدام کند.

روش دیگر، ویزای جستجوی کار یا ویزای جاب سیکر آلمان است که از طریق آن پزشک متخصص می تواند به مدت ۶ ماه به آلمان سفر کرده و برای جستجوی کار اقدام کند. در صورتی که در طی 6 ماه موفق به عقد قرارداد کاری با مرکزی درمانی شود، ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار پزشک به ویزای کاری تبدیل خواهد شد. در غیر این صورت ویزای جاب سیکر وی تمدید نشده و باید به کشور مبدا باز گردد. پیشنهاد می کنیم برای صرفه جویی در زمان و جلوگیری از بروز چنین مشکلی، قبل از اقدام برای دریافت ویزای جاب سیکر آلمان یا در طول زمان بررسی مدارک توسط سفارت، به ارزیابی مراکز درمانی مختلف پرداخته و برای انتخاب شغل مناسب اقدام کنید. در این صورت طی 6 ماه اقامت خود در آلمان به راحتی می توانید مشاغل منتخب را بررسی کرده و طی مذاکره با کارفرما به نتیجه نهایی برسید.

مهاجرت پزشکان به آلمان

مهاجرت پزشک به آلمان و میزان درآمد ناخالص سالانه

پرستاران و متخصصان رشته های مختلف در آلمان اگر موفق به عقد قرارداد کاری با مبلغ بیش از ۴۲ هزار یورو در سال شوند، ویزای بلوکارت آلمان به آن ها تعلق می گیرد. در رابطه با سایر رشته ها مانند رشته های پزشکی حداقل مبلغ تعیین شده ۵۴ هزار یورو است. بنابراین اگر شغلی که انتخاب کرده اید حقوق سالانه بیشتر از 54 هزار یورو داشته باشند موفق به دریافت بلوکارت آلمان در رشته پزشکی خواهید شد. برای دریافت ویزای بلوکارت آلمان باید مدرک زبان آلمانی سطح B1  داشته باشید و پس از ۲۱ ماه به راحتی می توانید اقامت دائم آلمان را دریافت کنید. اما اگر سطح زبان آلمانی شما پایین تر و در حد A2 باشد پس از ۳۳ ماه می توانید اقامت دائم آلمان را دریافت کنید.

 

مهاجرت پزشکان به آلمان و بازار کار پزشکی در این کشور

در طی سال های گذشته آلمان رشد جمعیت منفی داشته و در نتیجه این امر روی تعداد نیروی متخصص و ماهر در حوزه های مختلف مهندسی، پزشکی و صنایع تاثیر چشمگیری داشته است. به این ترتیب تعداد سالمندان هر سال در حال افزایش بوده و بر تعداد نیروی کار ماهر افزوده نخواهد شد. در چنین شرایطی دولت آلمان تلاش می کند تا با فراهم آوردن شرایطی، متقاضیان خارجی را تشویق به دریافت ویزای کاری آلمان کند. بنابراین مهاجرت پزشک به آلمان فرصت مناسبی برای اشتغال در بستری است که امکانات کافی داشته و از قبل شرایط برای حضور متقاضی خارجی فراهم شده است. پس علاوه بر اینکه شما مشغول به کار در کشوری پیشرفته با درآمد بالا خواهید شد، مشکل کمبود نیروی کار دولت آلمان نیز مرتفع خواهد شد. در چنین شرایطی دولت آلمان تلاش می کند تا برای حفظ نیروی متخصصی چون شما هر چه سریعتر برای اعطای اقامت دائم اقدام کند. اما همانطور که اشاره کردیم طبق قوانین آلمان این مدت زمان حداقل ۲۱ ماه خواهد بود.

در حال حاضر می توان گفت که کشور آلمان در مقایسه با کشورهایی چون فنلاند، هلند، دانمارک، فرانسه، سوئد، استرالیا و ایتالیا بالاترین میزان پذیرش نیروی پزشکی را دارد که خود گواه بر وجود شرایط عالی برای مهاجرت پزشکان به آلمان خواهد بود. مهاجرت پزشکان به آلمان می تواند شامل مهاجرت پرستاران به آلمان نیز باشد که در این راستا نیز آلمان در رتبه اول دریافت پذیرش رشته های پرستاری قرار دارد.

مهاجرت پزشکان به آلمان

شروط لازم برای مهاجرت پزشکان به آلمان

شما به عنوان متقاضی و دانش آموخته در رشته های پزشکی و پیراپزشکی می توانید برای مهاجرت به آلمان اقدام کنید. در همین راستا مدارک شما باید معادل سازی شود، در غیر این صورت برای دریافت اجازه کار در آلمان حتماً باید تاییدیه مدرک خود را در آلمان دریافت کنید. افرادی که متقاضی مهاجرت پزشک به آلمان هستند در صورت دریافت ویزای A17  آلمان، می توانند در دوره های ۶ تا ۱۲ ماهه پزشکی و ۶ تا ۱۸ ماهه پیراپزشکی نیز شرکت کنند. مجوز کار و ویزای کار پزشکان در آلمان در اصل به کسب نمره قبولی در آزمون پایان این دوره بستگی دارد.

 

شرایط سنی برای مهاجرت پزشک به آلمان

در قوانین کشور آلمان برای مهاجرت پزشک به آلمان شرایط سنی مشخصی تعیین نشده و بنابراین افراد با شرایط سنی مختلف می توانند برای دریافت ویزای کاری پزشکی آلمان اقدام کنند. در مقایسه با عدم وجود شرایط سنی، شرایط اصلی دیگری برای دریافت ویزای کاری پزشکان وجود دارد که از آن جمله می توان به سابقه کاری فرد، میزان تخصص و مهارت متقاضی، میزان آشنایی با زبان آلمانی و انگلیسی و همین طور میزان اعتبار مدرک دریافت شده اشاره کرد.

اطلاعاتی که در این مطلب در اختیار شما قرار گرفت چکیده ای از مقالات موسسه حقوقی سروش فردا زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری است. بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات تکمیلی در این حوزه هستید و به عنوان پزشک مایلید ویزای کاری پزشکی آلمان را دریافت کنید، می توانید از راهنمایی و مشاوره وکلای خبره سروش فردا بهره مند شوید تنها کافیست با آن ها تماس بگیرید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار