کد خبر: ۱۹۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
هفته گذشته فدایی مدیرعامل فرابورس طی دستورالعمل جدیدی به بازارگردانان اختیاراتی داد که تا حدودی دست آن‌ها را در مدیریت بهینه معاملات بورسی باز می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان -  حسین مرید سادات گفت: فعالیت بازارگردانی از نیمه دوم سال ۹۹ با الزاماتی که برای ناشران تعیین شد وزن بیشتری به خود گرفت. اتفاقی که بیشتر به خاطر جلوگیری از افت مستمر قیمت‌ها در بازار و نهایتا شاخص‌های بازار سرمایه روی داد و سبب افزایش نقد شوندگی سهام در بازار‌ها نیز شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اجرای چکشی و الزامی شدن فرآیند بازارگردانی منجر به زیان‌های سنگین برای دارندگان واحد‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازارگردانی شد. هر چند که مدیران صندوق‌های بازارگردانی بدون توجه به زیان دارنده واحدها، سود‌های مناسبی داشتند.


بیشتر بخوانید


مشکلات اصلی که در حال حاضر در کسب و کار بازارگردانی وجود دارد؛ ۱) زیان مستمر سرمایه‌گذاران در این واحد‌ها ۲) عدم تناسب کارمزد مدیر صندوق با عملکرد صندوق و تقسیم سود بازارگردان‌ها ۳) مشکلات نرم‌افزاری و الگوریتم‌های بازارگردانی ۴) عدم امکان فعالیت بازارگردانی در نرخ‌های تابلو ۵) انعطاف ناپذیر بودن الگوریتم‌های بازارگردانی ۶) ابهام در حق رای سهام خریداری شده توسط بازارگردان ۸) افزایش کارمزد معاملات برای بازارگردان‌ها و عدم توجه به میزان نقدشوندگی سهام است.

با توجه به مشکلاتی که طی یکسال اخیر شاهد بودیم، پیشنهاد می‌کنم انحصار موجود در نرم‌افزار‌ صندوق‌ها شکسته شود و مجوز‌های متعدد از سوی سازمان برای شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی صادر شود.

کارمزد معاملات برای صندوق‌های بازارگردانی به ویژه مالیات فروش حذف شود. نسبت دادن تعهدات بازارگردانی به میزان نقدشوندگی، شناوری سهام، اندازه شرکت‌ها و اولویت بازارگردانی برای حقیقی‌ها، سبدگردان‌ها و صندوق‌ها باشد و ثبت سفارش‌های مدت‌دار برای حقوقی‌ها در تابلو بدون محدودیت بازارگردانی صورت بگیرد.

هفته گذشته میثم فدایی مدیرعامل شرکت فرابورس در دستورالعمل جدید بازارگردانی یکسری اختیارات جدید به بازارگردانان داد. از جمله، امکان حراج در چهار برابر دامنه نوسان روزانه و حذف حجم مبنا برای شرکت‌هایی که ۵ روز متوالی صف خرید یا فروش شوند و یا ۲۰ روز معامله‌ای در آن‌ها صورت نگیرد.

همچنین پیشنهاد صدور مجوز فعالیت بازارگردانی برای نماد‌ها به شرکت‌های بورس و فرابورس داده شد که مراحل اعطای مجوز را تسهیل نموده و تعداد فعالان را افزایش خواهد داد. البته صدور فعالیت کلی بازارگردانی همچنان به عهده سازمان بورس خواهد بود.

همچنین اختیارات بازارگردانان در ارسال سفارشات روزانه در رعایت تعهدات افزایش یافت. از طرف دیگر رتبه‌بندی عملکرد بازارگردان‌ها در دستورالعمل جدید دیده شده است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار