کد خبر: ۲۰۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
در دومین هفته اسفند ۱۴۰۰ نرخ ارز و سکه با تغییرات محدودی همراه بود و بازار بورس افت ناچیزی را تجربه کرد.

در هفته‌ی گذشته شاخص کل بورس اُفت نیم درصدی را تجربه کرد اما در مقابل شاخص هم وزن رشد ۱.۱۳ درصدی را ثبت کرد. کارشناسان دلیل این امر را اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به نمادهای شرکت‌های کوچک‌تر بازار می‌دانند.

در هفته گذشته اخبار جنگ اوکراین و تاثیر آن بر بازارهای جهانی بیشترین اثر را بر بازار سرمایه داشت و شاهد خروج ۴۸۰ میلیارد تومان پول توسط افراد حقیقی از بازار بودیم.

محمد خبری‌زاده تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به اخبار مثبت از تحولات بین‌المللی به احتمال زیاد شاهد بازاری مثبتی خواهیم بود که این مثبت بودن در شاخص کل، بیشتر نمایان خواهد بود.

به گفته او دو موضوع مورد توجه بازار است. اولین مورد تحولات در عرصه سیاست خارجی است. موضوع بعد بحث نرخ کامودیتی‌ها است. نرخ نفت به بالای ۱۰۰ دلار رسیده، نرخ مس، روی، فولاد و آلومینیوم نیز رو به افزایش است. همچنین قیمت مشتقات نفتی و پتروشیمی نیز افزایش داشته است.

اگر شرکت‌ها بتوانند از این فرصت برای فروش بیشتر و صادرات استفاده کنند شرایط بسیار مطلوب خواهد بود و این موارد همه از جمله نکاتی است که بر بازار در این هفته  اثرگذار است‌.

پیش‌بینی می‌شود صنایع پیشتاز در این هفته کامودیتی محورها و نمادهای منتخب در صنعت بانک و خودرو باشند.

در کل با توجه به نزدیک شدن به پایان سال اثر فروش شرکت‌ها برای شناسایی سود نیز بیشتر خواهد بود و به روند مثبت بازار کمک خواهد کرد اما نباید از حجم نقدینگی کم حاضر و کمبود تقاضا در بازار به سادگی گذشت.

جنگ میان روسیه و اوکراین عاملی برای افزایش تقاضا برای خرید طلا شد 

محمدکشتی آرای رییس اتحادیه طلای تهران گفت: البته که  تقاضا برای خرید سکه نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است  اما این میزان تقاضا مانند سال های پیش نیست؛ ولی نسبت به 2 سال گذشته که اوج فراگیری ویروس کرونا در کشور و دنیا بود بازار  از رونق بهتری برخوردار است.  مشاهدات نشان می‌دهد خرید سکه های گرمی بیشتر شده است.

به گفته کشتی آرای  چنانچه جنگ میان روسیه و اوکراین متوقف شود انس جهانی طلا نیز ثابت باقی می‌ماند و همین موضوع در بازار طلای ایران تاثیر دارد.

نرخ رشد نقدینگی و  اقتصادی می‌تواند تعیین کننده قیمت دلار باشد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی گفت:  قیمت دلار در هفته آینده بین بازه  ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است.

به گفته این کارشناس مالی به غیر از مذاکرات وین و ارزپاشی دولت، تناسب نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد اقتصادی می‌تواند تعیین کننده قیمت دلار باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار