کد خبر: ۲۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
درآمد سالیانه اقتصاد زیرزمینی 20 میلیارد تومان براورد شد
روند قاچاق کالا در ایران واقعیت تلخی است که همچنان ادامه دارد و خود جزیی از وصله ناچسب اقتصاد زیرزمینی ایران شده است.
به گزارش روزنامه تجارت، درآمد قاچاق پول کمی نیست و آنقدر اغواکننده است که حتی برخی نوجوانان در برخی از نقاط کشور هم نیمکت‌ها را رها مي‌کنند وگوشه‌ای از جریان قاچاق می شوند. تدوین و تصویب نخستین قانون مبارزه با قاچاق با عنوان قانون مجازات مرتکبین قاچاق در سال١٣١٢ گواه ریشه‌داربودن مشکل در کشور ماست. با وجود اندیشه مبارزه با قاچاق از دهه‌های گذشته، مساله قاچاق کالا که بعد‌ها قاچاق ارز هم با آن همراه شد ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری یافته است.
در این میان بیکاری، فقدان سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی، سودآوری بالای کالای قاچاق در مقابل ریسک پایین آن، یارانه کالاها، تعرفه‌های گمرکی، کیفیت پایین کالاهای داخلی، بوروکراسی و ساختار اداری ناکارآمد و محرومیت ساکنان نقاط مرزی در کنار هزینه‌های هنگفت زندگی از انگیزه‌های اصلی روی‌آوردن به قاچاق است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم قاچاق کالا در ایران به ٢٠ میلیارد دلار نیز می‌رسد که در مقایسه با مراودات تجاری ایران، رقمی خیره‌کننده تلقی می‌شود.

سالانه ۲۵ میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می شود
در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه موضوع واردات به دو بخش قاچاق و رسمی تقسیم می‌شود، اظهار داشت:‌ قاچاق به دلیل عدم اجرای قانون روی می‌دهد و این در حالی است که 14 ماه از قانون مبارزه با قاچاق مصوب مجلس شورای اسلامی می‌گذرد.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وجود تفسیر قانون همچنان نانوشته مانده است، گفت: هم اکنون شاهد شرایطی هستیم که تولید کنندگان به دلیل واردات بی رویه و قاچاق کالا با کمبود فروش و در نتیجه کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شده‌اند.
پورابراهیمی با اعلام این خبر که سالانه بین 20 تا 25 میلیارد تومان کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، گفت:‌ اگر این میزان به ریال تبدیل شود ارزش آن از میزان فروش نفت خام فراتر می‌رود و این امر آثار زیان‌باری در اقتصاد کشور دارد.نایب رئیس کمیسیون حمایت از تولید مجلس تاکید کرد: ماده 27 و 7 این قانون هم بر لزوم مبارزه با قاچاق و فراهم کردن شرایطی برای رهگیری کالاهای موجود در بازار تاکید دارد، اما همچنان اجرا نمی‌شود.
وی با اشاره به عزم جدی از سوی دولت برای مبارزه با قاچاق کالا گفت: واردات از مبادی غیر رسمی و به صورت غیرقانونی سودهای هنگفتی را برای برخی افراد ایجاد کرده است.
پورابراهیمی تاکید کرد: علاوه بر کالای وارداتی قاچاق از مبادی رسمی کالاهایی که ضرورتی برای ورود ندارند، اجازه ترخیص داده می‌شود که شامل اسباب‌بازی تا خودروهای لوکس خارجی می‌شود.

اجرایی‌کردن اقتصاد مقاومتی راهکار مقابله با قاچاق کالا است
از سوی دیگر عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه دولت بایدعزم جدی در مبارزه با قاچاق کالا از خود نشان دهد،گفت: فرهنگ سازی بازار مصرف تولیدات داخلی و مرغوب بودن کالاها می تواند از ورود کالاهای نامرغوب قاچاق به کشور جلوگیری کند.عزت‌الله یوسفیان‌ درگفت وگو با خانه ملت گفت: اینکه معضل ورود کالای قاچاق به کشور وجود دارد یک واقعیت است وتنها با ارایه برخی قوانین و برخی فرهنگ سازی‌ها می توان به مبارزه با این پدیده شوم رفت.
وی با اشاره به چگونگی مبارزه با قاچاق کالا، افزود:متاسفانه هر روز شاهد ورود کالاهای قاچاق از مرزهای غیر رسمی کشور هستیم وبا فرهنگ سازی بازارمصرف تولیدات داخلی و مرغوب بودن کالاها می توان از ورود کالاهای نامرغوب قاچاق به کشور جلوگیری کرد.
عضوستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، با بیان این که باید تولید داخلی را افزایش دهیم، ‌تصریح کرد: الگو قرار دادن اقتصاد مقاومتی که همراه با راهکارهای مناسب مبارزه با قاچاق کالا است؛می تواند گرایش بیشتر به مصرف کالاهای داخلی را افزایش داد و میزان  تولید داخلی را بالابرد.
یوسفیان ملا افزود: دولت باید عزم جدی درمبارزه با کالای قاچاق داشته باشد و با تقسیم مسئولیت‌ها سازمان‌های خود را دراین زمینه فعال کند.
وی وجود بازارهای غیر رسمی را عاملی مهم در افزایش قاچاق کالا برشمرد وگفت: بالابودن تعرفه‌های گمرکی، نبود نظارت کافی و نبود عزم جدی در دولت از دیگردلایل افزایش قاچاق کالا به کشور است.
گفتنی است، مسعود خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر خود با اعضای اتاق بازرگانی تهران، گفت: براساس ریز آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر اساس کشفیات اعلام‌شده سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲.۷ میلیارد دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، ۱.۵ میلیارد دلار رایانه و قطعات، ۱.۵ میلیارد دلار لوازم یدکی، ۱.۱ میلیارد دلار لوازم آرایشی و ۱.۸ میلیارد دلار گوشی،‌ تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.
به گفته خسرو تاج، پوشاک، موبایل،‌لپ‌تاپ‌،‌ تبلت، سیگارولوازم آرایشی بیشترین کالاهای قاچاق به داخل کشور هستند که با ارایه آمار غیررسمی می توان آن را برابر با 16 میلیارد دلار یعنی  1600 کانتینر بار کامیون در روز دانست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار