کد خبر: ۲۱۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
هرچند روند حرکت شاخص کل بورس در آخرین روز معاملات هفته جاری صعودی شد اما این صعود نتوانست سقوط‌های شاخص را جبران کند و در حالی که این شاخص در روز شنبه در رقم یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد ایستاده بود، در رقم یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد با هفته خداحافظی کرد.

سه عامل قرمز شدن چراغ بورس

شاخص کل بورس روز شنبه با ۱۰ هزار و یک واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد سقوط کرد. این شاخص در روز یکشنبه نیز ۱۰ هزار واحد دیگر سقوط کرد و در رقم یک میلیون و ۴۶۹ هزار واحد ایستاد.

اما در روز سه شنبه در حالی که شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات توانسته بود روند صعودی به خود بگیرد و تا رقم یک میلیون و ۴۷۰ هزار وا حد نیز افزایش یافت، در ساعات پایانی دوباره نزولی شد و درنهایت با ۸۸۹ واحد کاهش در رقم ۱ میلیون و ۴۶۸  هزار واحد ایستاد.

روز چهارشنبه بورس پس از مدت‌ها سبزپوش شد و شاخص کل بورس با ۳۰۰۲ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد رسید.

شاخص کل بورس تهران ۲۹ تیر ماه با رشدی نه چندان قابل توجه در سطح یک میلیون و ۸۹۸ هزار واحدی تثبیت شد. شاحص هم‌وزن نیز روند رو به رشدی به خود گرفت و با افزایش دو هزار و ۱۰۴ به محدوده ۴۰۳ واحدی رسید. البته تحلیلگران بازار سرمایه عقیده دارند که این رشد موقت است و احتمالا هفته آینده شاخص کل هم‌وزن روند اصلاحی را تجربه کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که انتشار اوراق، افزایش نرخ بهره بین بانکی و عرضه اولیه‌های غیرمتعارف دلایل اصلی ریزش بورس هستند.

بازدهی ماهیانه بورس در تیر ۱۴۰۱ معادل منفی ۴.۴ درصد بود. به علاوه فاکتورهای دیگر بازار، از جمله ارزش معاملات و ورود و خروج پول حقیقی، همگی اوضاع نابسامان بورس را تایید می‌کنند. بازار در همه روزهای معاملاتی تیر ماه با خروج پول حقیقی همراه بود و مبلغ این خروج پول به ۳۰۰میلیارد تومان رسید. از طرف دیگر ارزش معاملات خرد هم در تیر ماه روندی کاملا نزولی را طی کرد و به دو هزار میلیارد تومان رسید.

این کاهش بی سابقه ارزش معاملات، نشان‌دهنده بی میلی روزافزون اهالی بازار به خرید و فروش است. این موضوع موجبات نگرانی بسیاری از سهامداران و فعالان بازار را فراهم ساخته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار