کد خبر: ۲۲۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
«تجارت آنلاین» بررسی می‌کند؛
وزیر صمت در حالی بر تولید و واردات خوروی برقی به کشور تأکید کرده که به نظر می‌رسد در این راستا محدودیت‌هایی وجود دارد که مهمترین آن تأمین برق اضافی در کشور آن هم در شرایط ناترازی کنونی است.

چالش های تولید خودروهای برقی

گروه صنعت و تجارت: وزیر جدید صمت استراتژی جدید خودرویی را در پیش گرفته که هم شامل بازار خودرو و مسئله قیمت است و هم شامل تغییر ریل صنعت خودرو از بنزین به برق می‌شود. مسئله قیمت خودرو قرار است با آزادسازی ارز واردات قطعات و واگذاری تعیین قیمت خودرو به مدیران شرکت‌ها انجام شود. اما راه‌حل «عباس علی‌آبادی» برای کنترل مصرف بنزین خودروها که این روزها تبدیل به مهمترین دغدغه اقتصاد کشور شده تولید و واردات انبوه خودروهای برقی به کشور است تا میزان مصرف بنزین در بخش خودرو کاهش پیدا کند. وی چندی پیش در یک گفتگوی تلویزیونی عنوان کرد مسیر ساخت انبوه اتوبوس‌های برقی به صورت انبوه آغاز شده است و همچنین در ادامه گفت احتمالاً مردم تا آخر امسال تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی در شهر مشاهده خواهند کرد و از این اتوبوس‌های برقی استفاده خواهیم کرد. وزیر صمت همچنین گفت سال آینده خودروهای برقی به‌صورت انبوه برای مردم عرضه خواهد شد، بیان داشت: ساخت موتورسیکلت برقی به‌صورت تجاری آغاز شده و در زمینه تولید خودروی برقی نیز دو شرکت جلوتر از بقیه هستند، البته در ساخت موتورسیکلت به صورت تجاری بعضی ازشرکت‌ها کار را شروع کرده‌اند. علی‌آبادی با اشاره به واردات خودروهای برقی، ادامه داد: واردات خودروهای برقی که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند، نیز در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود. با وجود اینکه وزیر بر تولید و واردات خودروهای برقی تأکید می‌کند اما به نظر می‌رسد در این راه محدودیت‌هایی وجود دارد.

آماده‌سازی ایستگاه‌های شارژ خودرو
عباس علی‌آبادی در دیداری که روز پنجشنبه با حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان داشت درباره ایستگاه‌های شارژ خودرو سخن گفت و عنوان کرد ۷۲ ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران تا هفته دولت راه‌اندازی می‌شود و تا ۵۰۰ کیلومتر امکان طی مسیر روزانه برای خودرو به همراه دارد و این مساله به شدت دارای صرفه اقتصادی است. وی افزود: نظارت مهم است، اما خود تنظیمی مهم‌تر است و به شرکت‌های خودروساز اعلام شده به سمت تولید خودروهای برقی داخلی پیش بروند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فرصت ورود خودرو برقی فرصتی تاریخی است و باید همراستای دنیا استفاده از خودرو برقی در کشور افزایش یابد. وی گفت «مشکلی در تامین برق خودروهای برقی وجود ندارد و می‌توان از پریز پنج آمپر برق برای شارژ خودرو در مناطق روستایی و شهری استفاده کرد». در تاریخ 9 مردادماه امسال شهرداری تهران با شرکت مکو قرارداد احداث 15 ایستگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت‌های برقی در 15 نقطه تهران را امضا کرد و البته شرکت مکو متعهد شد تا 73 ایستگاه شارژ احداث کند. این تعداد شارژر خودروی برقی در 15 نقطه مورد توافق طرفین در تهران نصب و راه‌اندازی خواهند شد. از این تعداد 23 عدد شارژر DC (شارژ سریع) و 50 عدد شارژر AC خواهد بود. بنابراین مالکان خودروهای پلاگین هیبریدی قادر به شارژ باتری اتومبیل خود در شهر تهران هستند. همچنین این شارژرها برای استفاده اتوبوس‌های برقی نیز مناسب خواهند بود. این ایستگاه‌های شارژ طبق برنامه‌ریزی انجام شده از هفته دولت در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت. این قرارداد در واقع فاز اول قرارداد توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی در کلانشهر تهران است و در فازهای دوم و سوم که تا پایان سال اجرایی خواهند شد، جمعاً 5000 عدد شارژر خودروی برقی تولید‌شده در شرکت مکو در این شهر نصب خواهد شد. بر اساس برآوردهای اولیه هزینه تجهیز و نصب کامل یک ایستگاه شارژ حدود 150 هزار دلار هزینه دارد و هزینه تجهیز کامل این 5000 ایستگاه شارژ به رقمی حول و حوش بین 500 تا 700 میلیون دلار خواهد رسید. البته شارژرهای DC هزینه بیشتری نسبت به AC دارند و هزینه کامل نصب یک ایستگاه «دی سی» تا 160 هزار دلار نیز هزینه دارد. حال باید دید که آیا این پروژه عملی به صورت کامل عملی خواهد شد و یا مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر نیمه‌کاره باقی خواهد ماند.

چالش های تولید خودروهای برقی

محدودیت‌های انرژی و چالش تولید انبوه خودروهای برقی
ایران در شرایط کنونی دچار ناترازی انرژی است و این موضوع هم در فصل تابستان و هم در فصل زمستان خود را به وضوح نشان می‌دهد. نکته اساسی که درباره استفاده از خودروهای برقی باید مدنظر قرار داد این است که استفاده گسترده از خودروهای برقی میزان تقاضا برای برق را افزایش خواهد داد چرا که احتمالا بسیاری از مردم در صورت واردات و تولید انبوه خودروهای برقی از منزل خود برای شارژ خودرو استفاده خواهند کرد. این به معنای فشار بیشتر بر شبکه برق خواهد بود و با توجه به مسائل و مشکلات مربوط به برق در کشور این موضوع می‌تواند در آینده چالش ایجاد کند. راهکار این موضوع نیز توسعه استفاده از پنل‌های خورشیدی است که در ایران ظرفیت بسیار زیادی برای آن وجود دارد. بنابراین وزارت صمت باید قطعا به موضوع تأمین انرژی خودروهای برقی توجه ویژه‌ای کند چرا که افزایش تولید خودروهای برقی و واردات انبوه و استفاده افراد بیشتر از این خودروها فشار بر شبکه برق کشور را افزایش خواهد داد. همچنین با توجه به اینکه برق در کشور در شرایط کنونی توسط سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود لذا استفاده خودروهای برقی از شارژرها در واقع گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز به شمار می‌رود. هر چند که موضوع استفاده از سوخت‌های فسیلی در ایران اساسا موضوعیت نداشته و ندارد اما این امر به عنوان یکی از ضعف‌های خودروهای برقی به شمار می‌رود. از طرف دیگر اما دولت در جریان استفاده گسترده مردم از خودروهای برقی باید انرژی اضافی تولید کند و با توجه به اینکه در شرایط کنونی نیز ناترازی در بخش انرژی وجود دارد لذا از همین اکنون می‌بایست به فکر راه چاره بود. این موضوع نشان می‌دهد که تولید و واردات انبوه خودروهای برقی اگرچه می‌تواند مصرف بنزین را تا حدی کاهش دهد و در کل اتفاق خوبی برای صنعت خودروسازی کشور است، اما از طرف دیگر نیاز به تأمین برق اضافی در راستای پوشش شارژ خودرو نیز افزایش خواهد یافت. اگر میانگین سالانه رانندگی خودرو حدود 20 هزار کیلومتر باشد هر خودروی شارژی به ازای هر کیلووات ساعت برق حدود 5 کیلومتر حرکت می‌کند بنابراین برای تأمین برق خودرو در طول سال حدود 4500 کیلووات ساعت انرژی اضافی نیاز است. این امر به تنهایی می‌تواند چالشی برای تولید و واردات انبوه خودروی برقی در کشور باشد.

چالش های تولید خودروهای برقی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار