کد خبر: ۲۲۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
امروزه ترافیک به معضل بزرگی تبدیل شده که اغلب شهرهای کشور از جمله فردیس را درگیر کرده است. باید بپذیریم گره ترافیکی در معابر و خیابان‌های فردیسی که به واسطه توسعه شهری و مهاجرپذیری روز به روز به تعداد خودروهایش اضافه می‌شود، دور از انتظار نیست.

طراحی چند تقاطع غیرهمسطح برای کاهش ترافیک فردیس

در شرایط فعلی شاهد اتلاف وقت شهروندان در معابر و خیابان‌هایی هستیم که گنجایش این حجم از خودروها را ندارند. برای تغییر این شرایط، مدیریت شهری طی چند سال گذشته طرح‌های مختلفی را تعریف کرده که برخی از آنها اجرایی شده و برخی دیگر در انتظار عملیاتی شدن هستند. برای روان سازی ترافیک در نقاط پرتردد شهر در این دوره از مدیریت شهری چند پروژه تعریف شده که یکی از آنها احداث تقاطع غیر همسطح در حدفاصل بلوار شهید کچویی تا بلوار سیلو و بلوار تهرانی مقدم است. با اجرایی شدن این پروژه، شاهد کاهش ترافیک روزانه در محدوده زندان شهید کچویی و بلوار راه آهن خواهیم بود.
با اجرای این پروژه که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته سال آینده کلید می‌خورد، بخشی از دغدغه‌های چندین ساله شهروندان فردیسی رفع می‌شود.

تمرکز بر تسهیل شریان‌های عبوری شمال به جنوب فردیس
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر فردیس با اشاره به اینکه در این دوره از مدیریت شهری بر تسهیل شریان‌های عبوری شمال به جنوب شهر فردیس تمرکز ویژه‌ای شده، اظهار کرد: در این راستا سه پروژه به صورت همزمان در حال پیگیری است.
بهنام فخری ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها کنارگذر شرقی فردیس است که فاز اول آن اجرایی شده و هم اکنون در حال تکمیل مطالعات فاز دوم آن هستیم که به زودی به اتمام می‌رسد.
وی تاکید کرد: برای اجرای این فاز به دنبال جذب ردیف اعتباری در نظر گرفته شده در بودجه عمرانی کشور هستیم تا بتوانیم به سرعت این فاز را هم به مرحله اجرا برسانیم.
این مسئول تصریح کرد: در کنار این پروژه، با تلاش همکاران در مجموعه شهرداری ، تکمیل بلوار شهید تهرانی مقدم و انتهای جنوبی این بلوار در محدوده شهید اسکویی کلید خورد و به بهره برداری رسید.
وی ابراز کرد: البته تکمیل چند صد متری بین این دو مسیر باقی مانده که به دلیل وجود معارضان هنوز به پایان نرسیده است ولی با تملک این اراضی به زودی این پروژه هم به پایان می‌رسد.

برنامه ریزی برای احداث تقاطع غیر همسطح در محدوده بلوار نماز و امیرکبیر
فخری ادامه داد: با اتمام این پروژه، شاهد ترافیک سنگینی در محدوده زندان کچویی و زیرگذر راه آهن خواهیم بود به همین دلیل از همین حالا برنامه ریزی لازم برای ایجاد تقاطعی غیر همسطح در محدوده بلواز نماز و امیرکبیر صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر فردیس گفت: مطالعات فاز یک این پروژه انجام شده و اجرای آن حدود یک ماه و نیم پیش در شورای مربوطه‌ای که در استانداری البرز برگزار شد، به تصویب رسید.
وی گفت: برای اجرای این پروژه نیاز است بخشی از ضلع جنوب غربی زندان شهید کچویی تملک شود و در این خصوص رایزنی لازم با مسئولین امر صورت گرفته و موافقت اولیه اخذ شده است.
وی با اشاره به اعتبار اولیه مورد نیاز برای احداث این پروژه، ابراز کرد: با توجه به نرخ تورم فعلی به نظر می‌رسد تکمیل این پروژه به بیش از ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ولی رقم دقیق بعد از برگزاری مناقصه مشخص می‌شود.
این مسئول تاکید کرد: برای این پروژه در ردیف اعتباری امسال مبلغی در نظرگرفته شده ولی باید مطالعات فاز دوم آن هم تمام شود و بعد از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی آن آغاز شود.
فخری ادامه داد: تلاش داریم تا پایان سال مناقصه آن برگزار شود و با این اوصاف بعید است که عملیات اجرایی امسال آغاز شود ولی پس از طی مراحل اداری و قانونی، اوایل سال آینده احداث این زیرگذر آغاز خواهد شد.

نقش احداث تقاطعات غیر همسطح در کاهش ترافیک فردیس
عضو هیات رییسه شورای شهر فردیس هم با اشاره به اینکه احداث این تقاطع غیر هم سطح نقش اساسی در تسهیل تردد خودروهای ورودی و خروجی فردیس دارد، گفت: پس از تایید ضرورت احداث این تقاطع غیر همسطح توسط شورای شهر فردیس، امکان سنجی اجرای آن مورد بررسی و در نهایت به تصویب شورای ترافیک استان رسید.
ملیحه اکبری اضافه کرد: طراحی مفهومی این پروژه به اتمام رسیده و پیش‌بینی می‌شود نتایج مطالعات و طراحی صورت گرفته ظرف دو ماه آینده آماده شود.
وی ابراز کرد: پس از طی فرایند اداری، اقدامات لازم جهت برگزاری مناقصه به بکارگیری پیمانکاری متخصص و با تجربه انجام میشود و بعد از آن پروژه وارد فاز اجرایی خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه فردیس شهری مهاجرپذیر است و تعداد زیادی خودرو در آن تردد دارد، توضیح داد: واقعیت این است معابر موجود پاسخگوی تردد خودروها به ویژه در ساعات اولیه صبح و عصر هنگام نیست به همین دلیل شاهد اتلاف وقت شهروندان و همچنین هدر رفت مقادیر زیادی سوخت در خیابان‌های این شهر هستیم.
وی گفت: برای اینکه با واپس زدگی ترافیک در بلوارهای شهید تهرانی مقدم، سیلو و امیر کبیر مواجه نشویم چاره ای جز احداث تقاطع غیر همسطح نداشتیم به همین دلیل این اقدام در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
اکبری تاکید کرد: با احداث این پروژه شاهد تسهیل ارتباط بین ورودی و خروجی فردیس با اتوبان تهران خواهیم بود.

نیاز به تملک ۶ هزار متر مربع از اراضی زندان شهید کچویی و جهاد کشاورزی
شهردار فردیس با اشاره به مطالبه شهروندان فردیس در خصوص ایجاد تقاطعات غیرهمسطحی که باعث کاهش ترافیک در معابر پرتردد شهر می‌شود، اظهار کرد: با پیگیری مدیریت شهری فردیس و موافقت شورای ترافیک استان البرز، احداث تقاطع غیر همسطح در محدوده بلوارهای شهید کچویی، نماز، امیرکبیر، سیلو و تهرانی مقدم به تصویب رسیده است.
محمدرضا احمدی‌نژاد اضافه کرد: برای اجرای این پروژه در مرحله اول نیاز است که ۲۵۰۰ متر مربع از زندان شهید کچویی و ۳۵۰۰ مترمربع هم از اراضی جهاد کشاورزی تملک شود.
این مسئول توضیح داد: در این طرح زیرگذری به طول تقریبی ۳۰۰ متر از بلوار تهرانی مقدم به سمت شمال آغاز و در محدوده بلوار کچویی خاتمه یافته و همچنین زیرگذری از شمال به جنوب بلوار کچویی به طول ۳۵۰ متر احداث می شود.
شهردار فردیس تصریح کرد: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته رقم پایه احداث این پروژه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که امید است طبق زمانبندی مشخص شده تزریق شود.
احمدی نژاد ادامه داد: در صورت تامین اعتبار و تملک اراضی مذکور، امیدواریم ظرف یک سال و نیم آینده این تقاطع غیر همسطح به اتمام برسد و شهروندان بتوانند از نتایج آن بهره‌مند شوند.
این مسئول با اشاره به اینکه ساخت معابر و تقاطع‌های غیرهمسطح و برنامه‌ریزی برای تملکات در مسیر معابر در حال احداث جهت کاهش ترافیک از مهمترین برنامه های شهرداری فردیس در این دوره از مدیریت شهری است، گفت: هر چند این شهر نیازمند توسعه زیرساخت‌های عمرانی است اما در اجرای پروژه‌های عمرانی توجه به وجوه مختلف از جمله پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست در اولویت قرار دارد و بدون شک در اجرای این تقاطع همسطح هم به این موضوع توجه خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: