کد خبر: ۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
آمار گمرك طي شش ماه نخست سال نشان مي‎دهد؛
بحران اوكراين كه بالا گرفت، روابط اقتصادي اتحاديه اروپا و آمريكا با روسيه وارد مرحله جديدي شد.
به گزارش تجارت آنلاین؛ در قدم نخست آمريكا و سران كشورهاي اروپايي برخي مسئولان و سازمان‎هاي اقتصادي روسيه را تحريم كردند. در مقابل اين اقدام روسيه نيز اقدام به تحريم يك جانبه برخي از توليدات كشورهاي اروپايي كرد و تاثير منفي بر اقتصاد اتحاديه اروپا بيشتر شد. 

باا ين حال طي ماههاي گذشته و به ويژه پس از تحريم محصولات كشاورزي و صنايع غذايي اروپا توسط روسيه، ساير كشورها به ويژه همسايگان تزارها براي يافتن بازار در روسيه رقابت تنگاتنگي را آغاز كردند.

ايران نيز در كنار برخي از كشورها براي پيدا كردن سهم قابل توجهي از بازارهاي روسيه به تكاپو افتاد. با این حال در شرايطي كه طی ماه‎هاي گذشته خبرهای متعددی از توافق ایران و روسیه برای صادرات مواد غذایی و افزایش مبادلات تجاری دو کشور منتشر شد که صادرات ایران به روسیه در شش ماهه امسال ۱۳درصد کاهش داشت و سهم مواد غذایی در صادرات به روسیه بسيار كم بوده است.

در هفته‎هاي گذشته بارها مقامات ایران و روسیه طی جلسات متعددي تفاهم نامه‎هایی را امضا كردند که تا به امروز جزئيات این تفاهم نامهها به صورت شفاف اعلام نشده است. مقامات دو کشور بروی صادرات محصولات غذایی ایران به روسیه تبلیغات بسیاری داده اند. 

براساس آمار منتشر شده گمرک ایران در شش ماهه نخست سالجاری 136 میلیون و 122 هزار و 249 دلار به کشور فدراسیون روسیه کالا و خدمات صادر شده که تنها 0.82 درصد حجم صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. مقایسه میزان صادرات ایران به فدراسیون روسیه در شش ماه نخست سالجاری نسبت به شش ماهه نخست سال 1392 نشان از کاهش 13.81 درصدی دارد.

شرايط خاص صادرات سيمان اقلام صادراتی ایران به روسیه در 215 تعرفه کالایی لحاظ شده که بیشترین کالای صادراتی برحسب ارزش دلاری مربوط به سیمان سفید پرتلند به جز رنگ شده به طور مصنوعی با کد تعرفه 25232900 به ارزش 21 میلیون و 463 هزار و 59 دلار  به ثبت رسیده است.

در عین حال کمترین میزان صادرات به کشور فدراسیون روسیه با توجه به ارزش دلاری برای سنگ گچ و ایندریت با کد تعرفه 25201000 به ارزش 14 دلار به ثبت رسیده است.

پيش ازاين مهمترين مقصد صادرات سيمان ايران كشور عراق بود. همزمان با ظهور داعش و ناآرام شدن فضاي داخلي كشور عراق، ميزان صادرات ايران به اين كشور كاهش چشمگيري پيدا كرد.

برخي گزارش هاي رسمي خبر كاهش 80 درصدي ميزان صادرات ايران به عراق را منتشر كردند. در اين ميان صادرات سيمان يكي از بيشترين كاهش‎ها را تجربه كرد.

از سوي ديگر چند هفته پيش ازاين بود كه برخي مقامات پاكستان از نفوذ سيمانايراني به بازار پاكستان ابراز نارضايتي كردند. هرچند در روزهاي بعد عبدالرضا شيخان، دبير انجم صنفي سيمان اين خبر را تكذيب كرد.

در حالي كه برخي از گمانه زني احتمال كاهش صادرات سيمان طي ماه‎ها و هفته‎هاي گذشته را تاييد مي‎كردند براساس آخرين آمار اعلام شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي، سيمان سفيد پرتلند در صدر اقلام صادراتي به روسيه قرار گرفته است. ارزشاين صادرات طي ماه‎هاي گذشته ارزشي بيشتر از 21 ميليون و 463 هزار و 59 دلار داشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار