کد خبر: ۲۷۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
حصول توافق مابین ایران و گروه 1+5 و به دنبال آن لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی غرب علیه ایران، یک فرصت بی‌نظیر تاریخی را پیش‌روی ایران قرار داده است.
 با اجرایی شدن برجام، ایرانیان در آغاز دوره‌ای از تغییر قرار دارند که می‌تواند به شکافتن کالبد اقتصادمان منجر گردد.
تجربه‌ای که پیش از ما ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم آن را به خوبی به سرانجام رساندند. اقتصاد ایران در دوران تحریم، شرایط دشوار و نامتعادلی را پشت‌سر گذاشت.
 شرکت های وابسته به صنعت خودروسازی از زمان اجرای برجام با استقبال بسیار خوب فعالان بازار سرمایه مواجه شده اند بگونه ای که طی چند روز گذشته همواره شاهد تشکیل صف های چند میلیونی خرید در این صنعت هستیم .
اخباری مبنی بر عقد قرار داد فی مابین شرکت های داخلی و شرکت های مطرح خارجی به جهت سرمایه گذاری و تاسیس شرکت مشترک تولید موتور های دیزلی و قطعات خودرو و احتمال امضا قرارداد بین پژو فرانسه در سفر رئیس جمهوری به اروپا طی چند روز آینده ، همگی دلایلی است که دورنمای مثبتی را برای سرمایه گذاران ترسیم نموده است.
صنعت فلزات اساسی نیز طی چند روز گذشته سبز پوش شده است.
 با توجه به رکود حاکم بر بازار فلزات در کشور و آمار پایین فروش شرکت هایی نظیر فولاد مبارکه ، ذوب آهن و ملی مس در بورس کالا به نظر میرسد هنوز تقاضای موثری در بازار فلزات دیده نمی شود و تا زمانیکه طرف تقاضا در بازار تقویت نشود نمی توان امید زیادی به رشد سود آوری شرکتهای فولادی داشت.
 بسیاری از محصولات فروش رفته شرکت های فولادی در بورس کالا از محل مطالبات تامین کنندگان مواد اولیه صنایع فولاد سازی بوده است در واقع مصرف کننده واقعی هنوز وارد بازار فولاد نشده است که امید میرود با ورود سرمایه گذاران خارجی و خروج تدریجی اقتصاد کشور از رکود شاهد افزایش تدریجی تقاضا در صنعت فولاد باشیم .
خبر سرمایه گذاری 2میلیارد یورویی شرکت های ایتالیایی در صنعت فولاد مخصوصا در بخش های تامین مواد اولیه نظیر گندله سازی و آهن اسفنجی و همچنین ایجاد شرکت مشترک فولادی و همچنین تامین ماشین آلات و تجهیزات تولید فولاد و آلومینیوم می تواند نوید بخش آینده امیدوارکننده ای باشد.
بعد از اختلاف روسیه و ترکیه بر سر سرنگونی جنگنده روس ها توسط ترکیه و کاهش شدید روابط اقتصادی و تحریم محصولات ترکیه ای توسط روسیه شرکت های ایرانی این فرصت را بدست آوردند تا به بازار روسیه ورود پیدا نمایند .
 بعد از حدود یک ماه از اعلام این خبر و کسب مجوزهای لازم و تایید استانداردهای مورد نیاز برای صادرات محصولات غذایی به تازگی مجوز صادرات محصولات غذایی شرکت های ایرانی از طرف روسیه صادر شده است.
به همین دلیل طی چند روز گذشته صنعت غذایی و آشامیدنی در بورس اوراق بهادار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. به طور کلی به نظر میرسد با اجرایی شدن برجام و ورد سرمایه گذاران خارجی به ایران می توان دورنمایی اقتصادی مثبتی را ترسیم نمود.
 بورس اوراق بهادار به عنوان دما سنج اقتصادی کشور نیز این روزها متوثر از این مساله با حجوم سرمایه گذاران مواجه شده است .
آنچه که مشخص است سود آوری شرکت های تولیدی یک شبه اتفاق نمی افتد و نیاز مند زمان می باشد لذا می بایست از معاملات هیجانی دوری کرد و با توجه به واقعیت های اقتصادی سرمایه گذاری نمود.
*تحلیلگر بازارسرمایه
برچسب ها: بورس ، رشد ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار