کد خبر: ۲۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
وزیر نفت ایران پس از پایان نشست چهار جانبه تهران، گفت: ایران از هر اقدامی به منظور تثبیت شرایط بازار و بهبود قیمت نفت خام حمایت می کند.
به گزارش تجارت آنلاین  به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه، وزیر نفت عصر چهارشنبه  پس از نشست مشترک با وزیران نفت سه کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) افزود: بعد از جلسه ای که روز گذشته(سه شنبه) میان وزیران نفت عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا در دوحه برگزار شد، امروز جلسه ای در تهران و به میزبانی وزارت نفت ایران برگزار شد.
وی اضافه کرد : وزیر صنعت و انرژی قطر، به عنوان رئیس دوره ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، به همراه وزیران نفت عراق و ونزوئلا در تهران حضور یافتند.
زنگنه اضافه کرد: امروز جلسه خوبی برگزار شد و گزارش جلسه دیروز مطرح و شرکت کنندگان از همکاری میان اعضای اوپک و غیر اوپک استقبال کردند.
وزیر نفت افزود : تصمیم گرفته شد، اعضای اوپک و غیر اوپک سقف تولید خود را به منظور تثبیت بازار و بهبود قیمت ها به نفع مصرف کننده و تولیدکننده، نگه دارند و این موضوع مورد حمایت جمهوری اسلامی است.
به گفته زنگنه، گام نخست برداشته شد و گام های بعدی نیز باید به همین ترتیب پیش رود ، اما این آغاز همکاری میان کشورهای عضو و غیر عضو برای بهبود وضعیت بازار است که جای خوشنودی دارد و ایران نیز از هر اقدامی برای تثبیت بازار و بهبود قیمتها حمایت می کند .
وزیر نفت با بیان اینکه در جلسه امروز وضع ایران و بازگشت کشورمان در پساتحریم تشریح شد، گفت : در این باره با وزیران نفت و انرژی عراق، قطر و ونزوئلا بحث شد و آنها با نگاه منطقی به این واقعیت توجه داشتند و امید است در آینده با تلاش هایی که آغاز شده ، وضعیت بازار بهبود یابد.
زنگنه درباره تاثیر نشست اخیر اعضای اوپک و غیراوپک بر قیمت ها گفت: تاثیر این مذاکرات و نشست ها بر روی قیمت نفت نیاز به صبوری دارد.
وزیر نفت درباره ادامه همراهی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک گفت: گام نخست برداشته شده و باید نگاه مثبتی به آن داشت، اما به نظر می رسد همه قبول دارند که باید بر وضع و واکنش های بازار نظارت داشت و برای اقدامهای بعدی در صورت نیاز، باید مشورت شود.
زنگنه اعلام آمادگی برخی کشورهای غیر عضو اوپک برای همکاری را یادآور شد و افزود: براساس اطلاعات دریافتی، روسیه، به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان، عمان و دیگر کشورها نیز اعلام پیوستگی کرده اند که این گام مثبتی به شمار می آید و ایران با آن برخورد مثبتی دارد و این آغاز خوبی است.
به گزارش ایرنا، وزیران نفت و انرژی عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا نیز دیروز (سه شنبه) در دوحه یک نشست چهارجانبه شرکت و در پایان توافق کردند که تولید خود را در سطح تولید ماه ژانویه (11 دی تا 11 بهمن ) تثبیت کنند که البته این مشروط به پذیرش دیگر تولیدکنندگان عمده عضو و غیرعضو اوپک خواهد شد.
جلسه امروز در تهران، در ابتدا قرار بود سه جانبه و با حضور وزیران نفت ایران، عراق و ونزوئلا برگزار شود، با این حال وزیر نفت ونزوئلا در دوحه از احتمال متقاعد سازی وزیر صنعت و انرژی قطر برای سفر به تهران خبر داده بود.
نشست چهار جانبه تهران با حضور وزیران نفت و انرژی ایران، عراق، ونزوئلا و قطر با هدف مذاکرات درباره شرایط بازار و بهبود قیمتهای جهانی نفت خام بعداز ظهر امروز برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار