کد خبر: ۲۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور گفت: ایران در رشد ترافیک هوایی جهان موفق به کسب رتبه اول جهان شده است.
 رحمت الله مهابادی در مراسم افتتاح فاز نخست طرح مدیریت آسمان ایرانشهر با عنوان نمای ایرانشهر در مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد افزود: ایران به لحاظ واقع شدن در مسیر ترانزیت شرقی - غربی دنیا از موقعیت بالقوه کم نظیری برخوردار است اما باید این موقیعت را با تکمیل طرح ها و برنامه هایی قابل رقابت با مسیر دیگر کشورها کنیم.

وی افزود: ایران در قلب شاهراه شرق - غرب و در دو منطقه پر ترافیک آسیا - پاسیفیک و اروپا قرار دارد و امنیت موجود در ایران با توجه به فضای ناامن کشورهای همجوار و منطقه یکی از ویژگیهای این کشور است .

مهابادی تصریح کرد: برآوردهای بین المللی نشان می دهد در دهه 2030 ، منطقه آسیا پاسیفیک 42 درصد ترافیک هوایی جهان را خواهد داشت و در همین دهه، در اروپا هم بیش از دو میلیارد مسافر جابجا می شود بنابراین ایران می تواند با ایجاد کریدورهای موازی و ایمن یکطرفه و تعرفه های مناسب این رقابت پذیری را افزایش دهد.
وی همچنین با اشاره به تحولات عراق و سوریه و بحرانهای مرزی آنها با ترکیه تصریح کرد: شرکت فرودگاههای کشور خود را برای نارسایی های احتمالی در ترافیک منطقه و افزایش تردد از مسیرهای ایران آماده کرده است.

وی درباره تعرفه دریافتی از هواپیماها هم گفت: این تعرفه بسته به طول مسیر و نوع هواپیما متفاوت است.

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور همچنین درباره طرح هایی که امروز به بهره برداری رسید گفت: امروز بصورت رسمی 6 مسیر جدید بین المللی به مجموع مسیرهای هوایی ایران اضافه شد تا ایمنی کریدورها و هواپیماها افزایش یابد و این مسیرها از بالاترین استانداردهای پروازی روز دنیا یعنی R.NAV استفاده می کنند و همچنین از این پس، فضای کشور که پیشتر به 7 بخش تقسیم می شد به 11 قسمت تقسیم می شود تا نظارت بر فضای هوایی کشور با دقت بیشتری انجام شود.

وی افزود: در بخش توافقنامه ها هم توافقات مختلفی با 8 کشور از مجموع 11 کشور همسایه مبادله شده که از امروز اجرایی می شود و در نتیجه، ظرفیت تبادل پرواز بین ایران با آن کشورها افزایش می یابد.

به گفته مهابادی، استفاده از شبکه ماهواره ای V.Sat برای کنترل هوایی یکی دیگر از طرح هایی است که امروز به بهره برداری رسید و با این اقدام، مشکلات مخابراتی و ماکروویو که در بسیاری از موارد دچار مشکل و اختلال بود برطرف خواهد شد.

وی از اختصاص 340 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح هایی که در سال جاری افتتاح شده اند خبر داد و تصریح کرد: بخشی از این طرح ها در هفته دولت و برخی در دهه فجر به بهره برداری رسیده بود و با افتتاح این طرح ها یک گام دیگر برای تحقق تبدیل ایران به هاب پروازی منطقه جلو رفتیم.

وی افزود: البته همه طرح هایی که تاکنون اجرا شده کمتر از 20 درصد طرح هایی است که باری تبدیل ایران به هاب پروازی مورد نیاز است و این امر نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد.

مهابادی با بیان اینکه این مجموعه اقدامات موجب شد دفتر منطقه ای ایکائو و آیاتا از ایران بدلیل تلاش برای بهبود شرایط پروزاهای عبوری از منطقه تقدیر و تشکر کنند افزود: با اصلاح تنها 5 مسیر پروازی داخلی ، سالانه حداقل 40 میلیارد تومان کاهش در مصرف سوخت خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: بدهی خطوط هوایی به شرکت فرودگاهها هم اکنون به بیش از 700 میلیارد تومان بالغ شده است که امیدواریم بزودی این مطالبات تادیه شود تا توان این شرکت برای اجرای طرح های توسعه ای افزایش یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: