کد خبر: ۲۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به سرمایه گذاری چینی‌ها و هندی ها برای احداث نیروگاه و کارخانه فروآلیاژ در این منطقه گفت: فرودگاه ماکو نیمه اردیبهشت سال آینده به طور موقت به بهره برداری می‌رسد.
 حسین فروزان در نشست خبری در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: در حال حاضر در منطقه آزاد ماکو 48 کارخانه فعال داریم و تقریباً تنها منطقه‌ای هستیم که شهرک صنعتی آن جای خالی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌های جدید که شامل دو فاز 140 هکتاری برای احداث شهرک صنعتی است تاکنون 50 درصد برای اجیاد کارخانه‌های مختلف داشته‌ایم که 19 درخواست به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه 40 درصد از این درخواست‌ها مربوط به سرمایه گذاران ترکیه است، افزود: کار ساخت 19 کارخانه عمدتاً پوشاک، البسه و مبلمان در منطقه آزاد ماکو آغاز شده است.

فروزان با یادآوری اینکه درسال 94 دو سرمایه گذار خارجی در مجموع حدود 700 میلیون دلار برای ایجاد نیروگاه 500 مگاواتی و کارخانه فروآلیاژ سرمایه گذاری کرده‌اند، بیان کرد: در بحث نیروگاه 500 مگاواتی 600 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و 270 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی صورت می‌گیرد که سهم سرمایه گذار چینی 70 درصد و سهم سرمایه گذار ایرانی 30 درصد است.

وی با اشاره به اینکه فاز اول 70 مگاواتی نیروگاه مهرماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد از ورود دستگاه‌های مورد نیاز این نیروگاه به کشور خبر داد و گفت: در کارخانه فروآلیاژ نیز 70 میلیون دلار سرمایه گذاری می‌شود که 60 درصد سهام آن متعلق به هندی‌ها است. این پروژه هم اکنون حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی براینکه ساخت فرودگاه ماکو در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: این پروژه خرداد سال 93 شروع شد که قبلاً برای پروازهای هواپیما فوکر طراحی شده بود که آن را برای نشست و برخواست هواپیماهای ایرباس 320 طراحی کردیم.

فروزان با اشاره به اینکه طول این فرودگاه سه هزار و 150 و عرض آن 60 متر است گفت: در حال خرید تجهیزات ناوبری این فرودگاه هستیم، شرکت فرودگاه‌ها سه ماه پیش به ما اعلام کرد که به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌توانیم تجهیزات این فرودگاه را تأمین کنیم و خودتان باید این کار را انجام دهید.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات ناوبری فرودگاه تا آخر فروردین سال آینده نصب می‌شود از برقراری پروازهای موقت فرودگاه ماکو از 15 اردیبهشت 95 خبر داد و گفت: ساخت این فرودگاه اواخر شهرویر سال آینده نهایی می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه در منطقه آزاد ماکو طی 30 سال گذشته زیرساخت‌ها به خوبی فراهم نشده گفت: به این دلیل نمی‌توانیم در بحث ایجاد اشتغال به خوبی عمل کنیم و تمام هم و غم خود را روی تأمین زیرساخت‌های این منطقه متمرکز کرده‌ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر: