کد خبر: ۳۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
بنیاد مستضعفان با هدف حمایت از توسعه پرورش ماهیان خاویاری، افزایش اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین حفظ ذخایر ملی خاویار تفاهمنامه چند جانبه ای را با سازمان های ذیربط امضا كرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، این تفاهمنامه با حضور محمد سعیدی كیا رئیس بنیاد مستضعفان و حسن صالحی رئیس سازمان شیلات، بین بنیاد علوی، شركت مادر تخصصی كشاورزی و دامپروری بنیاد، بانك سینا، سازمان شیلات ایران، استانداری های گیلان، مازندران و گلستان با هدف توسعه پرورش ماهیان خاویاری در كشور منعقد شده است.
مهمترین اهداف این تفاهمنامه توسعه پرورش ماهیان خاویاری، ایجاد اشتغال و جذب فارغ التحصیلان در این عرصه تولیدی، كاهش فشار صید ذخایر طبیعی از طریق تولید در مزارع پرورشی، توسعه صادرات و افزایش سهم ایران در بازارهای بین المللی، ارتقای توان فنی و كارشناسی متناسب با نیاز بخش خصوصی است.
ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالیانه 20 تن گوشت و 500 كیلوگرم خاویار توسط افراد حقیقی و حقوقی از دیگر اهداف این تفاهمنامه است.
دریای خزر در میان منابع آبی جهان به دلیل وسعت و حوزه‌های آبریز گسترده در موقعیتی بی‌نظیر است و متأسفانه به دلیل صید بی‌رویه، ورود آلودگی‌های شهری و صنعتی(هیدروكربورهای نفتی، فلزات سنگین، سموم نباتی كلره و فسفره)، ارتباط نداشتن دریا با آب های باز و اقیانوس‌ها، نبود قوانین ماهیگیری مسئولانه و رژیم حقوقی مشترك، اجرا نشدن قوانین، از بین رفتن بسترهای تخم‌ریزی، دسترسی نداشتن ماهی به محل‌های اصلی تخم‌ریزی و كاهش آب رودخانه‌ها ذخایر برخی ماهیان این دریا از جمله ماهیان خاوریاری به شدت كاهش پیدا كرده و این طرح می تواند در حفظ منابع این ماهیان در دریای خزر بسیار تاثیر گذار شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار