کد خبر: ۳۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
وزیر امور خارجه گفت:در پایان دیدارهای امروز ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چهار بیانیه مشترك صادر می شود كه شامل محورهای همكاری ایران و اتحادیه اروپا، همكاری هسته ای و غیرنظامی ایران و این اتحادیه، همكاری در زمینه انرژی و همكاری های علمی و پژوهشی است.
محمدجواد ظریف روز شنبه در نشست خبری مشترك با فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما اطمینان داریم منافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا در اجرای برجام است. ما با اتحادیه اروپا برای برداشتن موانع و اجرای كامل برجام همكاری خواهیم كرد.
وی به همكاری های پیش بینی شده در برجام اشاره كرد و اظهار داشت: همكاری در زمینه همكاری های هسته ای غیرنظامی در دیدار امروز كمیسیونر انرژی و دكتر علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی مطرح خواهد شد، همچنین در زمینه های اقتصادی و مالی و كمك اتحادیه اروپا به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی بحث خواهد شد.
وزیر امور خارجه از دیگر محورهای گفت و گو با موگرینی را آماده سازی و انجام اقدامات لازم اداری در ایران برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران عنوان كرد و اظهار داشت: ما همچنان در موضوعات منطقه ای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، مسائل انساندوستانه، موضوع آورگان و پناهندگان بحث و تبادل نظر می كنیم.
ظریف خاطرنشان كرد: مواد مخدر، تروریسم و حقوق بشر از جمله موضوعاتی هستند كه در آینده گفت وگوهای اساسی در باره آنها با اتحادیه اروپا خواهیم داشت.
وی در ادامه از صدور چهار بیانیه مشترك بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا خبر داد و اظهار داشت: یك بیانیه مشترك در خصوص محورهای همكاری ما و اتحادیه اروپا خواهد بود و بیانیه دیگر درباره همكاری های هسته ای غیرنظامی ایران و اتحادیه اروپاست.
وی همكاری در حوزه های انرژی و همچنین همكاری های علمی و پژوهشی محور دو بیانیه دیگر ایران و اتحادیه اروپا عنوان كرد و اظهار داشت: امروز شروع جدیدی در ارتباطات بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا است و امیدواریم نتیجه همكاری های برای مردم ایران و مردم اتحادیه اروپا و منافع مشترك و پیشرفت باشد و به صلح و امنیت بین المللی كمك كند.
وزیر امور خارجه یادآور شد: یقین داریم كه این همكاری ها می تواند برای توسعه كشور و كمك به آرامش در منطقه بحرانی ما مفید واقع شود.
ظریف همچنین اظهار داشت: امروز جلسه كم سابقه ای در ارتباط با اتحادیه اروپا داشتیم، سركار خانم موگرینی به همراه هفت كمیسیونر اتحادیه اروپا كه در حكم وزرای اتحادیه اروپایی هستند شامل كمیسیونرهای انرژی، تحقیقات و فناوری، محیط زیست و كشاورزی، مدیریت بحران و كمك های بشردوستانه، حمل و نقل و هوانوردی، صنعت و سرمایه گذاری و همچنین آموزش، فرهنگ و ورزش به همراه همكارانشان امروز میهمان جمهوری اسلامی ایران بودند.
ظریف ادامه داد: از صبح امروز كمیسیونرها با وزرای مربوطه و همتایان ایرانی جلسه داشتند و امروز و فردا هم این جلسات ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان كرد: وزرای دولت با همتایان خود در حوزه های مختلف بحث خواهند كرد و زمینه برای همكاری های مشترك فراهم خواهد شد.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: این سفر در چارچوب همكاری هایی است كه بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق برجام صورت گرفته است و مهم ترین حوزه، حوزه ی همكاری اطمینان از اجرای برجام است.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال پیرامون اهداف ایران از حضور در سوریه اظهار داشت: بارها اعلام كرده ایم كه جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم مبارزه با تررویسم و افراط گرایی و تكفیر در منطقه است و ما اعلام كرده ایم كه برای مبارزه با این خطرات در كنار همه همسایگان هستیم. در كنار مردم عراق بودیم، در كنار مردم افغانستان و سوریه هستیم و اگر هر یك از دیگر همسایگان ما با چنین خطری مواجه باشند ما در كنار آن ها خواهیم بود.
وزیر امور خارجه افزود: معتقدیم مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و گروه های تكفیری ضرورت جهانی و وظیفه بین المللی است و معتقدیم كسانی كه در این حوزه حضور دارند خطا می كنند.
وی با بیان اینكه این معضل بین المللی تروریسم نشان داده است كه حد و مرز نمی شناسد اظهار داشت: این معضل یك روز در سیدنی و سن برناردینو، یك روز در پاریس و یك روز در بروكسل، لاهور، بغداد و دمشق خود را نشان می دهد و باید بصورت جهانی با این معضل مبارزه كرد.
ظریف تصریح كرد: ایران در این مبارزه حضور دارد و توقف درگیری ها در منطقه و سوریه به معنای توقف مبارزه با گروه های تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره نیست و این موضوع هم در اعلامیه حمایت از مردم سوریه و هم قطعنامه شورای امنیت وجود دارد.
وی همچنین در خصوص آزمایشات موشكی اظهار داشت: بارها اعلام كرده ایم موشك های جمهوری اسلامی ایران صرفا برای دفاع است و ارتباطی با برجام ندارد و اعتقاد دارم ارتباطی با قطعنامه شورای امنیت هم ندارد.
ظریف اضافه كرد موشك های ما برای حمل كلاهك های هسته ای طراحی نشده اند و هیچگاه از آن برای عملیات آفندی استفاده نمی كنیم.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این ها برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران با توجه به تاریخ بسیار شرم آور عدم حمایت از جمهوری اسلامی در زمانی است كه رژیم بعث صدام انواع سلاح های مخرب علیه مردم استفاده می كرد.
وی افزود: مردم ما حق دارند كه از دفاع خود برخوردار باشند. هزینه تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران جزء كوچكی از هزینه تسلیحاتی كشورهای همسایه است كه هم از مردم كمتری دفاع می كنند و هم از سرزمین كوچكتری و اگر كسانی درباره خطر تسلیحات جدی هستند به كاهش هزینه های تسلیحاتی مخصوصا تسلیحاتی كه برای كشتار مردم بی گناه منطقه به كار می رود كمك كنند.
ظریف در پاسخ به سوال دیگر در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع موانع همكاری های بانكی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در قالب برجام در این خصوص پیگیری های مكرری داشتیم و رییس بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته در واشنگتن با وزیر خزانه داری ایالت متحده آمریكا دیدار كرد و هیات كارشناسی ما با هیات كارشناسی اوپك یا دفتر نظارت بر تحریم ها مذاكرات جدی داشته است، برای اینكه اطمینان حاصل كنیم ایالات متحده امریكا تعهدات خود را در قالب برجام كاملا انجام می دهد.
وی خاطرنشان كرد: اینكه برجام این موقعیت را فراهم كند كه جمهوری سلامی ایران به سیستم مالی بین المللی دسترسی داشته باشد هدف برجام است و همه كشورها باید خود را متعهد بدانند و اقدامات لازم ر ا انجام دهند تا موانع برداشته شود.
ظریف با بیان اینكه به ایالات متحده تذكر دادیم و فشار خواهیم آورد اظهار داشت: اتحادیه اروپا هم همین كار را می كند؛ برای اینكه اطمینان حاصل كنیم دولت ایالت متحده زمینه برای همكاری بانك های غیرآمریكایی با جمهوری اسلامی ایران را فراهم كند.
رییس دستگاه دیپلماسی اضافه كرد: برجام بحث بانك های آمریكایی را شامل نمی شود بلكه بحث عدم مزاحمت آمریكا برای همكاری سایر بانك ها با ایران است.
ظریف افزود: ما همواره تاكید كردیم كه بیشترین ضرر را از تحریم های اولیه ایران، شركت ها و بانك های آمریكایی می كنند. ایالات متحده متعهد شده است كه مانع همكاری های بانك های غیر آمریكایی و اروپایی در روابط با جمهوری اسلامی ایران نشوند و ما و اتحادیه اروپا این برنامه را دنبال خواهیم كرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری با تاكید بر اینكه مردم ایران باید نتیجه توافق هسته ای را هر چه سریعتر احساس كنند، اظهار داشت: اگر این احساس برای مردم ایران ایجاد نشود این سوال را خواهند كرد كه این توافق برای جمهوری اسلامی ایران چقدر مفید بوده است.
ظریف گفت: ما اعتقاد داریم توافق هسته ای زمینه را برای همكاری های بین المللی فراهم و خطر را از منطقه دور كرده است و آینده بسیار بهتری را برای مردم ایران، منطقه و صلح و امنیت بین المللی فراهم می كند.
به گفته وزیر امور خارجه ، ضرورت دارد كه طرف مقابل بویژه ایالات متحده آمریكا تعهدات خود را نه فقط بر روی كاغد بلكه در عمل اجرا كند و موانع عملی موجود در برابر همكاری های بانكی ایران را بردارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص گفت وگوهایی حقوق بشری با اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما در زمینه حقوق بشر آماده گفت و گو هستیم ؛
خانم موگرینی و دوستان ما در پارلمان اروپا هم می دانند كه این گفت و گوها یك طرفه نخواهد بود و ما حتما در این گفت و گوها مطالب بسیار مهم حقوق بشری داریم كه اطمینان داریم كه اتحادیه اروپا آماده شنیدن آنهاست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار