کد خبر: ۳۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳
معاون وزير امور خارجه گفت: بانك هاي خارجي مشكلي براي تعامل با ايران ندارند و وزير امور خارجه نيز پس از فشارهاي ديپلماتيك اخير در گفت وگويي به اين مهم اشاره كرده است.
عباس عراقچي يكشنبه شب با حضور در شبكه خبر در برنامه اي زنده درباره نتايج مذاكرات اخير در نيويرك درباره تسريع مسائل مربوط به تحريم هاي بانكي و برخي سوء برداشت ها از سخنان رييس بانك مركزي در اين باره اظهار كرد: در امر ديپلماسي به طور كلي مخاطب خارجي و مخاطب داخلي تفاوت دارند و ديپلمات ها وقتي با مخاطب خارجي صحبت مي كنند، طبيعي است با لحن و ادبيات خاص به دنبال اهداف مشخصي هستند.
وي يادآور شد: دكتر ولي الله سيف (رئيس بانك مركزي ) به دنبال كاهش فشارها و تسهيل فعاليت هاي بانكي بوده و از لحن خاصي استفاده كرد و اين ادبيات نبايد براي مخاطب داخلي به نحوي ديگر در نظر گرفته شود و اين مشكلي است كه ديپلمات ها هميشه دارند.
معاون وزير امور خارجه تاكيد كرد: يك ديپلمات در صحنه عمل نبايد نگران صحبت خود با طرف خارجي و از برداشت هاي داخلي نگراني داشته باشد. نبايد ديپلمات ها را در موقعيتي قرار داد كه از صحبت هاي مطرح شده با طرف خارجي عليه آنان استفاده كرد.
عراقچي ادامه داد: اينكه از صحبتي كه ما با طرف خارجي و دشمن خود مي كنيم در داخل بخواهد سوء افتاده شود جاي نگراني دارد و برخورد با قدرت رييس بانك مركزي با طرف خارجي كار درستي بوده است.
وي عنوان كرد: در عرصه نبرد خارجي با طرف هايي كه آنان را دشمن حساب مي كنيم مشغول نبرد براي تحقق اهداف هستيم و نبايد با مطرح شدن برخي صحبت ها منافع كشور قرباني اهداف فروملي نشود.
عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته اي گفت: دكتر سيف در كارزاري كه براي ارتقاي روابط بانكي كشور رفته از ادبيات خاصي استفاده مي كند و فشارهاي وي در مذاكرات اخير با طرف آمريكايي و ادامه فشارهاي ديپلماتيك از سوي وزير امور خارجه منجر به مصاحبه جان كري وزير امور خارجه آمريكا درباره عدم نگراني بانك هاي خارجي در تعامل بانك هاي ايراني در دوران پسا برجام شد.

** رفع نگراي اروپا و اسيا براي معاملات مالي و بانكي
عراقچي با اشاره به صحبت هاي كري تاكيد كرد: وي صراحتا اعلام كرد كه بانك هاي غيرآمريكايي براي كار كردن با ايران نبايد نگراني و مشكلي داشته باشند. اين تاثير ديپلماسي است و ديپلماسي يعني فشار آوردن براي حركت طرف مقابل براي رسيدن شما به اهدافتان.
وي ادامه داد: اشاره وزير امور خارجه آمريكا به اين مهم كه بانك هاي غير آمريكايي هيچ مشكلي براي تعامل با كشورمان ندارند و دارايي هاي ايران بلوكه نيست نشان از فشار ديپلماسي ايراني دارد.
معاون وزير امور خارجه با اشاره به تغيير شرايط در دوران پس از برجام عنوان كرد: خيلي از بانك هاي اروپايي هنوز در فضاي قبل برجام هستند و بايد به اينها اطلاع رساني كنند و نقش اپك (سازمان همكاري‌هاي اقتصادي آسيا–اقيانوسيه) در اين راستا مفيد نبوده و با فشارهاي ما اين نقش در حال تغيير است.
عراقچي در ادامه توضيح داد: ما دارايي هايي را در خارج از كشور و در بانك هاي مختلف داريم؛ اين دارايي ها در اختيار دولتٰ، بانك مركزي و يا وزارت نفت سپرده شده و بخشي از اين حساب ها نيز در دوران تحريم بلاك شده بود.
وي ادامه داد: بعد برجام همه اين دارايي ها آزاد شده و بايد براي استفاده از اين دارايي ها، اين پول انتقال داده شود كه در اين زمينه مشكلي وجود داشت.

**بي توجهي به جوسازي هاي امريكا
عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته اي با اشاره جو سازي آمريكايي ها در زمينه ميزان دارايي هاي بلوكه شده كشورمان گفت: به جوسازي آمريكايي ها در هيچ حوزه اي از جمله ميزان دارايي ها نبايد توجه كنيم. دارايي هاي ما از بلوكه خارج شده و در اختيار بانك مركزي است. انتقال اين دارايي ها در برخي بانك ها انجام شده و در برخي بانك ها انجام نشده است.
عراقچي تصريح كرد: هر روز شاهد گشايش حساب ها و نقل و انتقال دارايي ها هستيم و بانك مركزي آمار تبديل اين دارايي ها را دارد. در اين راستا مشكلاتي وجود دارد كه در حال مرتفع شدن و نقش آمريكا در تسهيل اين مهم اثرگذار است.
وي با بيان اينكه ميزان دارايي هاي بلوكه شده در اختيار بانك مركزي است يادآور شد: درآمد نفتي كه به ژاپن، چين، هند و برخي ديگر از كشورها مي فروشيم مي توانيم دريافت كنيم و پول فروش نفت ما در بسياري از حوزه ها قابل دسترسي است و نقل و انتقال اين هزينه ها در برخي كشورها هنوز دچار مشكل است كه حل خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار