کد خبر: ۳۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
وزير راه و شهرسازي از امضاي سه تفاهمنامه همكاري ريلي و هوايي با حضور رئيسان جمهوري اسلامي ايران و كره جنوبي خبر داد و گفت: از پيشنهاد مشاركت كره اي ها در ساخت آزادراه تهران- شمال استقبال مي‌كنيم.
به گزارش وزارت راه و شهرسازي، «عباس آخوندي» در ديدار با «كانگ هو اين» وزير زمين، زيرساخت و حمل و نقل كره جنوبي، افزود: مي‌توانيم يادداشت تفاهم مشاركت در اين آزادراه‌ را در دو روز آينده تهيه كنيم.
وي تاكيد كرد «با توجه به تعهدات جهاني كره جنوبي، روابط تجاري اين كشور بسيار متاثر از غرب و آمريكاست، بنابراين نكته‌ مهم براي توسعه روابط صميمانه ميان دو كشور، پايبندي به تعهدات و شفاف‌سازي روابط تجاري است».
آخوندي آغاز همكاري را به داشتن يك پروتكل مالي بسيار شفاف براي مشخص كردن شيوه تبادلات مالي و توجيه اقتصادي آن براي ايران مشروط كرد.
وزير راه و شهرسازي افزود: يكي از موضوع هاي مهم در اجراي پروژه‌ها شرايط تامين مالي است، زيرا پيشنهادهاي مختلفي از سوي چين و كشورهاي اروپايي براي اجراي پروژه‌ها داريم. براي نمونه به منظور برقي‌كردن راه‌آهن تهران- مشهد يك پيشنهاد بسيار خوب از طرف چين دريافت كرده‌ايم.
وي براي تعيين جزئيات روش‌هاي تامين مالي پروژه‌هاي مشترك تهران- سئول به وزير زمين، زيرساخت و حمل و نقل كره جنوبي پيشنهاد كرد نمايندگان اگزيم بانك كره جنوبي با قائم مقام وزارت راه و شهرسازي در امور بين‌الملل و سرمايه‌گذاري ديدار كنند و رايزني هاي مرتبط را داشته باشند.

** ايران و كره جنوبي فردا سه تفاهمنامه همكاري ريلي و هوايي امضا مي كنند
آخوندي گفت: سه تفاهمنامه اجراي پروژه ريلي اصفهان- اهواز، تامين منابع مالي خريد 450 واگن از شركت «هيوندا روتم» و همكاري فرودگاه اينچه‌اون كره و فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) فردا با حضور رئيسان جمهوري دو كشور امضا مي شود.
وي از آمادگي ايران براي همكاري با كره جنوبي در زمينه سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل خبر داد و گفت: شركت هاي كره اي مي توانند در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) به عنوان مجموعه شهر فرودگاهي با وسعت تقريبي دو برابر مساحت فرودگاه اينچه‌اون در بخش‌هاي مسافري، باري، لجستيك و ساير بخش‌هاي اين شهر فرودگاهي سرمايه‌گذاري كنند.
وي از پيشنهاد طرف كره‌اي براي راه‌اندازي پروازهاي سئول- تهران استقبال كرد و گفت: تقريبا همه ايرلاين‌هاي مهم دنيا در حال راه‌اندازي پرواز مستقيم به تهران به سر مي برند كه ايرفرانس يك نمونه از آن است.
آخوندي افزود: از همكاري ايران و كره در بخش شهرسازي براي ساخت شهرهاي جديد استقبال مي‌كنيم.
اين مسئول ايراني افزود: بايد با مشاركت دو كشور همه جوانب فني، تكنيكي، مبادلات پولي، مالي و مسائل سياسي براي تحقق پروژه‌ها در نظر گرفته شود.
وي اضافه كرد: بر اساس قانون حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي به بازگشت اصل و سود سرمايه تضمين هاي لازم را به كره‌جنوبي مي‌دهيم و بر اساس اين قانون اجازه داده مي شود اصل و سود سرمايه از كشور خارج شود.
آخوندي گفت: با توجه به مذاكرات با شركت زيمنس آلمان و بمبارديه كانادا براي تجهيز ناوگان ريلي به دنبال يك روش تامين مالي به صورت ليزينگ مي گرديم.
آخوندي به همتاي كره‌اي پيشنهاد كرد يك يا چند شركت كره‌اي در ايران يك شركت ليزينگ‌ ريلي را با هدف سرمايه‌گذاري ثبت كنند تا قرارداد خريد واگن را با شركت‌هاي خارجي داشته باشد و به صورت اجاره، واگن‌ها را در اختيار شركت‌هاي ايراني قرار دهد.
وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران گفت: دامنه فعاليت اين شركت ليزينگي در بخش ريلي مي‌تواند چندين هزار واگن باري و بيش از دو هزار واگن مسافري را شامل شود.
وزير زمين، زيرساخت و حمل و نقل كره جنوبي از پيشنهاد وزير راه و شهرسازي استقبال كرد.
خانم «پارك گئون هي» رئيس جمهور كره جنوبي امروز (يكشنبه) به دعوت رسمي رئيس جمهوري اسلامي ايران سفر سه روزه خود به تهران را آغاز كرد.
امضاي چندين قرارداد و توافقنامه به ارزش ٢٠ ميليارد دلار در زمينه هاي زيربنايي، بهداشت و درمان، علمي، فناوري و فرهنگي و جست وجوي راه هاي تقويت همكاري مشترك در بخش هاي انرژي، بانك و بيمه از مهمترين موضوع هاي اعلام شده براي بحث و تبادل نظر مسئولان دو كشور است.
بر پايه آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران، در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاري دو كشور پس از كاهش به سبب تحريم ها، به چهار ميليارد و 285 ميليون دلار رسيد كه حجم واردات ايران از كره جنوبي چهار ميليارد و 35 ميليون دلار و صادرات به آن كشور 250 ميليون دلار بود.
پلاسما، محصولات آهني و فولادي و ابزارهاي ممزوج با آهن يا فولاد، گوشي تلفن همراه، اجزا و قطعات يخچال، لاستيك، قطعات ترمز خودرو، كاغذ و مقوا و اجزا و قطعات ماشين هاي رختشويي مهمترين كالاهاي وارداتي ايران از كره جنوبي به شمار مي رود.
بوتان، پروپان، هيدروكربورهاي غيرحلقوي، سرب تصفيه شده، روي غيرممزوج، پلاسما و فرآلدهيد پلي اتيلن مهمترين محصولات صادراتي ايران به اين كشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار