کد خبر: ۳۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
مشاور وزير نيرو و مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران از برنامه ريزي براي جلوگيري از اضافه برداشت يك ميليارد مترمكعبي از آبهاي زيرزميني در سال جاري با مسدود كردن چاه ها خبر داد.
محمدرضا حاج رسوليها امروز (دوشنبه) در حاشيه نخستين همايش ملي احياء و ساماندهي رودخانه هاي شهري در مركز همايش هاي بين المللي رايزن در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته با مسدود كردن چاه هاي غيرمجاز از 500 ميليون مترمكعب اضافه برداشت از آب هاي زيرزميني جلوگيري شد.
وي گفت: اين برنامه در چارچوب طرح احيا و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني و در راستاي مقوله اقتصاد مقاومتي عملياتي و اجرايي مي شود.
پيشتر معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفته بود، هم اكنون بيش از 200 هزار حلقه چاه غيرمجاز در كشور وجود دارد كه از اين ميزان فقط 103 هزار حلقه شناسايي شده است.
حاج رسوليها ابراز اميدواري كرد در برنامه پنجساله ششم توسعه كشور و با اجراي طرح احيا و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني از افت سطح آب هاي زيرزميني جلوگيري شود و در مدت 20 سال شاهد احياي اين آب ها باشيم.
وي تاكيد كرد، تحقق اين مهم به حمايت مردم، تشكل هاي آب بران و همراهي ساير قوا و دستگاه ها نياز دارد.
طرح احيا و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني با توجه به مصوبه شوراي عالي آب اقدام هاي مشترك وزارتخانه هاي كشور، جهادكشاورزي، راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را به دنبال دارد كه به همراه وزارت نيرو بايد در خصوص مديريت مصرف آب پياده شود.
براساس اين طرح، سال گذشته 475 ميليون مترمكعب، در چهار سال آينده 5.7 ميليارد مترمكعب و پس از 20 سال 110 ميليارد مترمكعب اضافه برداشت از منابع آب زيرزميني كنترل خواهد شد.

** نگاه بازه اي به رودخانه ها
اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به همايش ياد شده، خاطرنشان كرد: امروز در وزارت نيرو، نگاه بازه اي به رودخانه ها جايگزين نگاه نقطه اي شده است.
بر مبناي نگاه بازه اي، محدوده هايي از رودخانه ها كه در آن متصرفان به صورت غيرمجاز اقدام به ساختمان سازي كرده اند به دستگاه قضا معرفي شده و پرونده هاي قضايي تشكيل شده و يكجا راي صادر مي شود.
پيشتر، در بسياري موارد در حالي براي يك ساخت و ساز غيرمجاز راي قضايي صادر مي شد كه همزمان واحد ديگري در همان حوالي به صورت غيرمجاز در حال ساخت بود و همين موضوع تنش هاي اجتماعي زيادي به دنبال داشت.
وي گفت: وزارت نيرو در تلاش است تا نقشه همه رودخانه هاي شهرهاي مختلف كشور را با درج سيلاب هاي 25 ساله آنها در اختيار روزنامه ها و جرايد قرار دهد تا آحاد مردم از آنها آگاهي داشته باشند.
حاج رسوليها ادامه داد: به منظور صيانت از رودخانه ها، گشت و بازرسي از آنها همچون گشت و بازرسي از دشت هاي كشور در دستور كار قرار گرفته است.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با اشاره به ارزش افزوده بالاي حريم هاي رودخانه ها براي افراد سودجو، تصريح كرد: تخريب بناهاي غيرمجاز در اين محدوده ها نيازمند همكاري بيش از پيش قوه قضائيه و نيروي انتظامي است.
همايش ملي احياء و ساماندهي رودخانه‌هاي شهري به منظور بررسي ابعاد مختلف مديريت رودخانه‌هاي شهري از جمله ارتباط شهر، شهروندان و رودخانه، الزامات و اقدامات احياء و ساماندهي رودخانه‌هاي شهري، نحوه مشاركت شهروندان و ساكنان حاشيه رودخانه‌ها رويكرد‌هاي نوين مديريت رودخانه‌هاي شهري و بررسي تجربيات ملي و بين‌المللي برگزار شده است و تا فردا (سه‌شنبه) به كار خود ادامه مي دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار