کد خبر: ۳۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از اجرایی شدن کد رهگیری محصولات دخانی ظرف ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: طی ۲ سال گذشته بیش از ۷۰ درصد واردات تبدیل به تولید داخلی شده است.
علی‌اصغر رمزی گفت: در فروردین ماه سال جاری یک واحد تولید سیگار از مهمترین برند واردکننده که ۵۴ درصد واردات را به خود اختصاص می‌دهد، در کشور افتتاح شد و در حال پیگیری هستیم که در طول سال ۹۵ در اجرای قانون محصولات ۱۰۰ درصد در داخل تولید شود و واردات رسمی این محصول پایان یابد.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور افزود: سیستم توزیع سیگار به سه بخش خاص کشوری، استانی و خرده‌فروشی تفکیک و از یکسال پیش ۸۰۰ مجوز استانی و ۱۸۰ مجوز کشوری صادر شده و و طی ماههای گذشته پروانه خرده‌فروشی ساماندهی و ابلاغ شد و برای اتحادیه، سوپر مارکت و سقط فروشی‌ها پروانه خرده‌فروشی صادر می‌شود.
وی ادامه داد: اجرای کد رهگیری در کالای دخانی به این معناست که یک پاکت سیگار در تمام مراحل تولید و توزیع قابل رصد خواهد بود و دستگاههای نظارتی به صورت برخط می توانند سطح بازار را رصد کنند، البته در سال گذشته آمار رسمی واردات سیگار ۱۶.۴ میلیارد نخ و تولید داخل ۳۰ میلیارد نخ بوده است. روش و مکانیسم و استانداردهای طرح اواخر اردیبهشت ماه به ۳۱ واحد تولید و وارد کننده ابلاغ شد و طی هفته های آتی اطلاعات تکمیل می شود.
در ادامه این نشست علیرضا گلستانی‌زاده، معاون برنامه ریزی  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق کالای دخانی از ۱۲ میلیارد نخ در سال ۹۳ به ۹ میلیارد نخ کاهش پیدا کرد؛ اما آنچه بر اساس قانون تکلیف شده اینکه برای کلیه کالاها از تولید و واردات کد رهگیری تهیه شود تا بتوان سلامت و اصالت کالا را تایید کرد و این ماموریت بر اساس ماده ۱۳ قانون بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاهها و در راس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده  است.
 وی تصریح کرد: در زمینه تهیه زیر ساختها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کار دقیقی انجام شده که معایب طرح شبنم و ایران کد را نداشته باشد و انتظار داریم در حوزه کالای دخانی پایان برنامه پنجم پایان واردات رسمی سیگار باشد.
به گفته گلستانی‌زاده، برای اینکه این اتفاق به درستی انجام شود همکاری شرکتهای تولید و واردات الزامی است و شرکتهای تولید سیگار که با این طرح و برنامه هماهنگ نباشند جایگزین می شوند، در این طرح اقدامات قرار است به صورت نوبه ای بازرسی شود و گزارشات آن در حوزه پیگیری موثر خواهد بود.
به گفته وی در حوزه قاچاق محصولا دخانی تنها مشکلات اقتصادی مطرح نیست؛ بلکه تولید غیر بهداشتی و ناسالم با برندهای نامعتبر سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
منبع: شاتا
نام:
ایمیل:
* نظر: