کد خبر: ۳۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
رجب طيب اردوغان اين هفته اولين سفر خود به خارج از کشور را پس از کودتا انجام مي‌دهد. رئيس جمهور ترکيه به جاي ديدار با متحدانش در ناتو به سوي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه مي‌رود.
کاترين هيل
 فايننشال تايمز
ترجمه : فاطمه مهتدي

رجب طيب اردوغان اين هفته اولين سفر خود به خارج از کشور را پس از کودتا انجام مي‌دهد. رئيس جمهور ترکيه به جاي ديدار با متحدانش در ناتو به سوي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه مي‌رود. اين دو در شهر تولد رئيس جمهور روسيه سن پيترزبورگ ديدار مي‌کند تا روابط دوجانبه را به سطح عادي بازگرداند. اين روابط به دنبال ساقط کردن جت روسي در ماه نوامبر به تلخي گراييد. درحالي که غرب و روسيه دراين انتظار هستند که ببينند اردوغان چه راهي را پيش مي‌گيرد. بايد منتظر بود که چه کسي به سرعت از عملکرد اردوغان استفاده مي‌کنند تا به رقباي خود صدمه بزنند. ديدار پوتين و اردوغان اهميت ژئوپوليتيکي گسترده اي خواهد داشت. غرب ، اردوغان را به دليل سرکوب‌هاي گسترده که پس از کودتا رخ داد را مورد انتقاد قرارداده است و اردوغان نيز به اين دليل از غرب روي برگردانده است. تنش بين ناتو و ترکيه به طور قابل توجهي به سود روسيه است. آشتي بين مسکو و آنکارا از ماه ژوئن و پيش از کودتا شروع شد، زماني که کرملين معذرت خواهي اردوغان به دليل ساقط کردن جت روسي را پذيرفت. درطي چند روز مقامات دو کشور مذاکره درباره برداشتن تحريم‌هاي اقتصادي روسيه بر ترکيه را آغاز کردند. از آن زمان موضوعاتي گسترده باعث نزديکي مسکو و آنکارا گشته که شامل تمايل دادن درسي به غرب و منافع مشترک در برخورد با تهديدهاي امنيتي منطقه اي است. آنکارا همچنين از حمايت مسکو از سرکوب کودتا استقبال کرد.امري که از طرف متحدان غربي اردوغان رخ نداد و باعث شد تا رئيس جمهور ترکيه برخوردي تند نسبت به حمايت آمريکا از فتح الله گولن از خود نشان داد. تنها چند ساعت پس از ديدار جوزف دانفورد رياست ارتش آمريکا با اردوغان که با هدف آرام کردن تنش‌ها صورت گرفته بود، اردوغان سخت‌ترين و تندترين سخنان خود را نسبت به‌امريکا بيان کرد. اردوغان غرب را متهم به حمايت از تروريسم کرد. به گفته يک ديپلمات ترک در مسکو، روابط ترکيه با آمريکا به بدترين سطح خود در 50 سال اخير رسيده است امري که باعث مي‌شود رابطه با روسيه گزينه اي جذاب شده است. تنش بين آنکارا و متحدان ناتو با استقبال پوتين همراه شده است. مسکو در دو دهه اخير گسترش ناتو را مورد انتقاد قرارداده بود و گسترش فعاليت‌هاي پيمان آتلانتيک شمالي را تهديدي براي روسيه مي‌دانست. مقامات ترکي در عين حال در جمع‌هاي خصوصي رويکرد ديگري را داشتند و تاکييد دارند که قصد تخريب پل‌هاي روابط با آمريکا و ديگر متحدان خود را ندارند.
اين مقامات مي‌گويند پيوند بين آنکارا واشنگتن محکم است و دو کشور در گذشته نيز با اختلاف درباره حمله به قبرس در سال 1974، خودداري ترکيه براي اشتراک پايگاه‌هايش در حمله‌امريکا به عراق در2003 روبرو بودند که اين اختلافات حل شده است. اما ديپلماتها نگرانند که آنکارا با استفاده از روسيه به عنوان محور فشار در روابطش با غرب درباره مسائل مختلف چون سوريه به نفع خود استفاده کند.
 ترکيه دسترسي آمريکا به پايگاه اينچرليک را قطع کرد که پايگاه‌امريکا براي بمباران داعش بود.ديپلمات‌هاي روسي و ترکي گفته‌اند که انتظار دارند ترکيه انتقاد خود از بشار اسد را کاهش دهد در مقابل آنکارا اميدوار است آقاي پوتين حمايت خود از کردهاي سوري را کم کند. با وجود منافع مشترک منطقه اي مقامات در مسکو و آنکارا همچنان نسبت به حدس زدن درباره نتيجه ديدار رهبران خود ساکت هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار