کد خبر: ۴۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت : 32 میلیارد نخ سیگار از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 56 درصد افزایش یافته است.
علی اصغر رمزی افزود: باتوجه به برآورد مصرف 9 ماهه سیگار درکشور که 41 میلیاردنخ می باشد درواقع 78 درصد مصرف سیگار کشور از محل تولیدات داخلی تامین شده است .
وی همچنین با اشاره به تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشور که دولت را مکلف به تبدیل واردات به تولید داخلی با همان برند اصلی نموده است، گفت:  اجرای این تکلیف قانونی از دو سال قبل با جدیت پیگیری شد و تمامی واردکنندگان ملزم به رعایت و اجرای این ماده قانونی شدند.
رمزی خاطر نشان کرد : تا کنون  اکثر برندهای وارداتی تبدیل به تولید داخلی شده اند و پس از 2 سال نتیجه اجرای این ماده قانونی ،  رشد تولید داخلی بوده است .
وی یادآور شد: در این مدت  شاهد 56 درصد افزایش تولید بوده ایم و 12 میلیارد نخ بیشتراز مدت مشابه سال قبل  تولید شده است.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات پیش بینی کرد: تولید سیگار درپایان امسال، نزدیک به 45 میلیارد نخ شود  که در مقایسه با برآورد مصرف سال قبل  که 55 میلیارد نخ بوده است، گفت :بیش از 80 درصد مصرف سیگار کشور از محل تولیدات داخلی تامین می شود.
رمزی با اشاره به  نسبت تولید داخلی به مصرف که در سال گذشته حدود 55 درصد بوده است ،افزود : این آمار بیانگر عملکرد مطلوب در اجرای این تکلیف قانونی و تحول در صنعت دخانیات کشور بوده است.  
علی اصغر رمزی  واردات  9 ماهه امسال سیگار را به میزان 3.7میلیارد نخ اعلام نمود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 67 درصد کاهش یافته است .
 وی علت این کاهش را دو عامل مطرح نمود و افزود : علت اول اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه و تبدیل واردات به تولید داخلی با همان برند اصلی بوده است و علت دوم افزایش عوارض واردات سیگار در قانون بودجه امسال به ازای هر نخ 500 ریال می باشد.
رمزی  کاهش 45 درصدی  قاچاق سیگار در 9 ماهه امسال را اعلام کرد و برآورد قاچاق در مدت مشابه سال قبل را به میزان  9.8 میلیارد نخ عنوان کردو گفت : در 9 ماهه امسال قاچاق سیگار به میزان 5.4 میلیارد نخ بوده است.
منبع: شاتا
نام:
ایمیل:
* نظر: