کد خبر: ۵۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
استاد دانشگاه تهران در گفتگو با "تجارت آنلاین" تشریح کرد:
دکتر محمد مهدی محمودی دانش آموخته دانشگاه تولوز فرانسه و استاد دانشگاه تهران، دارای فهرست بالا بلندی از انواع سوابق و فعالیت های علمی و تحقیقاتی و آموزشی در مجامع داخلی و خارجی در حوزه معماری و شهرسازی است و همین امر به همراه قریحه ذاتی و توان تحلیلی به وی صلاحیت علمی و افق دید وسیعی بخشیده است.
بازآفرینی بافت تاریخی با هدف رونق اقتصادی
دکتر محمد مهدی محمودی دانش آموخته دانشگاه تولوز فرانسه و استاد دانشگاه تهران، دارای فهرست بالا بلندی از انواع سوابق و فعالیت های علمی و تحقیقاتی و آموزشی در مجامع داخلی و خارجی در حوزه معماری و شهرسازی است  و همین امر به همراه قریحه ذاتی و توان تحلیلی به وی صلاحیت علمی و افق دید وسیعی بخشیده است. بر این اساس با ایشان در مورد اظهارات روز شنبه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه محمدسعید ایزدی به عنوان معاون مسکن و ساختمان وزیر، مبنی بر لزوم ایجاد تحول در حوزه معماری و شهرسازی گفتگویی ترتیب داده ایم که از نظر می گذرانید.

استاد دانشگاه تهران در گفتگو با تجارت گفت: اشاره آقای دکتر آخوندی درخصوص ایجاد تحول در معماری شهری، اشاره درستی است. دکتر محمد مهدی محمودی افزود: سخنان ایشان گویای این حقیت است که ما دارای یک سنت معماری و شهرسازی ارزشمند بوده و هستیم و حالا می خواهیم یک نگاه دوباره به این معماری داشته باشیم. ما در مرکز شهرهایمان بافت های باارزشی داریم که با گسترش ماشین و ساخت و سازهای بی ضابطه دستخوش فراموشی شده اند. عضو انجمن مفاخر معماری ادامه داد: این بافت های ارزشمند و تاریخی به یک معنا هویت ما هستند و اتفاقا الان دانشگاهیان و معماران و مشاوران حوزه شهرسازی برای بازآفرینی این هویت به آن رجوع کرده اند و بنا دارند که دستی به سر و روی این بافت ها بکشند. دکتر محمودی تاکید کرد: بازآفرینی بافت های قدیمی تنها ارزش تاریخی و هویتی ندارد، بلکه می تواند جنبه اقتصادی و اجتماعی هم داشته باشد. به عنوان مثال بزرگترین محدوده تاریخی تهران در منطقه 12 قرار دارد که از قدیم الایام یک منطقه تاریخی، سیاسی و مذهبی بوده و تاپیش از این به این دلیل که خالی از سکنه شده بود، به پاتوقی برای جمع شدن و زندگی افراد بزهکار تبدیل شده؛ اما در حال حاضر این منطقه در حال بازآ فرینی است و هویت آن در حال احیا است و اتفاقا رونق و سرزندگی اقتصادی هم به این محدوده بازگشته است. وی افزود: هویت یک روزه به دست نمی آید اما یک روزه می تواند نابود شود. شخصا اعتقاد دارم که معماری، آینه تمام نمای جامعه است و از آن سو جامعه آینه معماری است، پس این هردو رو در روی همدیگر  قرار می گیرند و یکدیگر را کامل می کنند. اگر معماری تمیز و زیبا باشد روح جامعه را تلطیف می کند و باعث سرزندگی و نشاط می شود. از این استاد معماری سئوال شد که آیا بحث وزیر راه و شهرسازی دائر بر ضرورت ایجاد رستاخیز در معماری و شهرسازی تنها جنبه شعاری دارد یا  امکان تحقق پیدا می کند بیان کرد: اعتقاد من این است که رستاخیز معماری شعار است اما یک شعار واقعی است که هم آقای آخوندی و هم آقای حناچی و هم آقای ایزدی به دنبال تحقق آن هستند، اما این افراد، خود به دنبال اجرا نیستند بلکه می خواهند در مقیاس کلان چشم انداز را ترسیم  کنند و بحث اجرا را به مجریان بسپارند. وی ادامه داد: موضوع ایجاد رستاخیز در بازآفرینی معماری قبلا در اروپا هم اتفاق افتاده است و در آن سوی دنیا روح جدیدی در معماری و بناها دمیده اند و باعث جذب گردشگر داخلی و خارجی شدند.
این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که بازآفرینی بافت تاریخی چگونه می تواند به کاهش بزه و جرم کمک کند پاسخ داد: جایی که خانواده نباشد خلاف کار جمع می شود الان رسمادر اطراف بازار تهران مسکن داریم اما عملا این مسکن ها به انبار کالا و اجناس تولیدی تبدیل شده است، ولی وقتی این خانه ها مسکونی باشند و خانواده ها در آنجا زندگی کنند قاعدتا بزهکار و معتاد و خلافکار کمتری حضور پیدا خواهند کرد. در پایان نظر دکتر محمودی را در باره مرمت و بازآفرینی بازارچه صنایع دستی عودلاجان واقع در منطقه 12 جویا شدیم، وی در این باره توضیح داد: بازار عودلاجان و محدوده قبرآقا بازار صنایع دستی راه اندازی و افتتاح شده اما الزاما نبایستی با شنیدن صنایع دستی به یاد دیزی و یک مقدار کالای دست دوز و دست باف سنتی بیفتیم، بلکه بایستی موبایل و کامپیوتر هم در چنین بازاری وجود داشته باشد تا اگر جوانی نیاز پدا کرد بتواند از همین بازار تهیه کند  و ضمن آن بتواند بافت های ارزشمند قدیمی را هم از نزدیک ببیند؛ مثل کاری که آن طرف دنیا کرده اند و الان هم ادامه دارد.  

نام:
ایمیل:
* نظر: