کد خبر: ۵۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
امیر هاتفی در گفت و گو با تجارت آنلاین؛
تجارت آنلاین: هرساله پروازهای اربعین حسینی از ۱۳ آبان‌ماه آغاز و تا ۲۲ آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت و سازمان هواپیمایی كشور با همکاری شرکت‌های ایرانی برای سفرهای اربعین امسال نرخ مصوبی همانند سال‌های گذشته تعیین کرده است.
امسال پروازهای اربعین بازار سیاه ندارد
سوگند سادات چاووشی: هرساله پروازهای اربعین حسینی از ۱۳ آبان‌ماه آغاز و تا ۲۲ آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت و سازمان هواپیمایی كشور با همکاری شرکت‌های ایرانی برای سفرهای اربعین امسال نرخ مصوبی همانند سال‌های گذشته تعیین کرده است به‌‌طوري كه براساس مصوبه سازمان هواپيمايي كشوري نرخ بلیت در مسیرهای تهران- نجف- تهران، تهران- بغداد- تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مشهد- نجف- مشهد، مشهد- بغداد- مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، بلیت یکسره از مبدا تهران ۶۰۰ هزار تومان و  بليت یکسره از مبدا مشهد به دو مقصد نجف و بغداد ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است و در اين راستا سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد كه در اين ايام هرگونه فروش خارج از نرخ‌هاي اعلام شده تخلف محسوب مي‌شود و در صورت ارسال شکایات از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانیwww.cao.ir به طورحتم با متخلفان برخورد جدي خواهد شد.
اين‌روزها شواهد ميداني حاكي آن است كه برخي از ايرلاين‌ها نرخ‌هاي مصوب پروازهاي اربعين را رعايت نمي‌كنند كه اين‌موضوع از سوي سازمان هواپيمايي كشوري تكذيب شده است به‌طوري كه به‌گفته جعفر‌زاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت پروازهای ایام اربعین هیچ‌گونه افزایشی نداشته و شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر معرفی شده ملزم به فروش نرخ‌هاي مصوب هستند. به‌عبارت ساده‌تر درحالی سازمان هواپیمایی کشوری افزايش نرخ بليت پروازهای ايام اربعین را تکذیب كرده و اعلام مي‌كند كه نرخ پروازهای تهران- نجف حداكثر يك میلیون و 200 هزار تومان است که هم‌اکنون بلیت رفت و برگشت تهران - نجف با قیمتي حدود 2 میلیون تومان فروخته مي‌شود!
البته ایرلاین‌های خارجی از بازار پرسود پروازهاي اربعين بي‌نصيب نمانده‌اند، به‌طوري كه هزینه بلیت رفت و برگشت در مسیر تهران به نجف و بغداد برای هر نفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، هزینه بلیت رفت و برگشت در مسیر مشهد به نجف و بغداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هزينه بلیت‌های یک نفره از مبدا تهران به دو شهر اصلی عراق ۶۰۰ هزار تومان براي ايرلاين‌هاي ايراني در نظر گرفته شده است، اما ایرلاین‌های خارجی با در نظر گرفتن پروازهایی که حداقل یک توقف در آن‌ها وجود دارد، نرخ پروازهایی براي ايام اربعين اعلام کردند که از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز شده و به بیش از شش میلیون تومان می‌رسد!

*شش میلیون و 370 هزار تومان؛ هزينه سفر به نجف!
به‌منظور بررسي نرخ بليت پروازهاي ايام اربعين سري به يكي از آژانس‌هاي هواپيمايي زديم. يكي از مسئولان فروش اين آژانس هواپيمايي درخصوص نرخ بيلت پروازهاي ايام اربعين به خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: ایام برگزاری مراسم اربعین حدفاصل ۱۳ تا ۲۲ آبان‌ماه است. هنوز در برخی از پروازهای ایرانی به سمت نجف و بغداد جای خالی وجود دارد كه مي‌توانيد با نرخ مصوب سازمان هوپيمايي بليت اين پرواز را خريداري كنيد، اما برخي ايرلاين‌هاي خارجي مانند تركيش ايرلاين،شرکت‌های قطر ایرویز و فلای امارات با همکاری یکدیگر برنامه پروازي خاصي در اين ايام در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال معمولا ترکیش ایرلاین پروازهای خود را که با یک توقف در یکی از شهرهای ترکیه انجام می‌دهد كه هزينه بليت سفر از تهران به نجف و بغداد حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای هر نفر رفت در نظر گرفته شده است. همچنين نرخ بليت شرکت‌های قطر ایرویز و فلای امارات به همين صورت است. به عنوان مثال یکی از پروازهای ترکیش ایرلاینز در روز ( ۱۷ آبان‌ماه) انجام مي‌شود كه برنامه پروازي اين ايرلاين در اين روز به اين صورت است كه مسافران از مبدا تهران به استانبول منتقل می‌شوند و سپس مسافران بعد از یک توقف در استانبول از سوي شرکت هواپیمایی امارات به سمت دوبی می‌روند و سرانجام مسافران از دوبی با پرواز فلای دوبی به مقصد نجف حرکت خواهند کرد. طول این برنامه پروازی بیش از ۳۱ ساعت است و هزينه آن براي هر نفر حدود شش میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است.

*افزايش نرخ بليت ازسوي ايرلاين‌هاي داخلي تخلف است
سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است كه حدفاصل ۱۳ تا ۲۲ آبان‌ماه که به ایام برگزاری اربعین مربوط می‌شود هیچ شرکتی اجازه فروش قیمت بالاتر از نرخ‌های مصوب نخواهد داشت، اما حضور شركت‌هاي خارجي و نرخ‌هاي نجومي بليت پروازهاي آن‌ها می‌تواند برای ایرلاین‌های ایرانی ضرر ایجاد کند، زیرا ايرلاين‌هاي ايراني در طول ایام اربعين مجبور هستند نرخ بلیت‌های خود را براساس قیمت‌های مصوب تعیین کنند و با این رقم‌ها سود اصلی از آن شرکت‌های هواپیمایی خارجی خواهد شد كه در اين راستا امير هاتفي دبیر انجمن آژانس های هواپیمایی ایران در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: ابتدا درخصوص ايرلاين‌هاي داخلي بايد متذكر شوم كه ايرلاين‌هاي ايراني كه مستقيم از ايران به نجف و بغداد سفر مي‌كنند ملزم به رعايت قوانين سازمان هواپيمايي كشوري هستند و به هيچ عنوان اجازه افزايش نرخ بليت پروازهاي ايام اربعين از يك ميليون و 200 هزار تومان ندارند و چنانچه مسافران مشاهده كنند كه يكي از دفاتر فروش نرخ‌هاي مصوب سازمان هواپيمايي كشوري را رعايت نكرده و اقدام به فروش بليت بيش از نرخ‌هاي مصوب مي‌كند به طورحتم اين آژانس هواپیمایی تخلف كرده است و بايد به انجمن صنفي و كميته فني هواپيمايي كشوري گزارش داده شود تا با متخلفان برخورد جدي و قانوني شود.
دبیر انجمن آژانس‌های هواپیمایی ایران تصريح مي‌كند: ايرلاين‌هاي خارجي هم در مسير پروازي پيچيدگي ايجاد مي‌كنند و از اين طريق شكل بليت را از شكل بليت زيارتي نجف و بغداد تغيير مي‌دهند تا در اين راستا بتوانند هزينه پرواز را افزايش دهند و سود كلاني كسب كنند و به دليل اينكه شكل بليت ديگر زيارتي نيست متاسفانه نمي‌‌توان با اين ايرلاين‌هاي خارجي برخورد جدي و قانوني كند.

*برابري عرضه و تقاضا در ايرلاين‌هاي ايراني
هاتفي مي‌افزايد: به عنوان مثال با همكاري شركت‌هاي تركيش ايرلاين،شرکت‌های قطر ایرویز و فلای امارات مسير پرواز از تهران به سمت استانبول و سپس به سمت دوبي و سرانجام به مقصد بغداد است به همين جهت مسير پروازي ديگر زيارتي نيست و با توجه به قيمت سوخت هواپيما بايد نرخ بليت اين پرواز بيش از شش ميليون تومان باشد،اما گمان نمي‌كنم كه زائران ايراني از ايرلاين‌هاي خارجي استقبال كنند، زيرا نسبت عرضه و تقاضا از سوي ايرلاين‌هاي ايراني باهم برابري مي‌كند و نرخ بليت هواپيما هم مناسب است به عبارت ساده‌تر به ميزاني كه تقاضا است عرضه وجود دارد، بنابراين مشكلي براي عرضه پرواز نسبت به تعداد مسافران وجود ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: