کد خبر: ۵۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
گزارش «تجارت آنلاین» از نشست خبری معاون وزیر صنعت؛
محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزير صنعت در اين نشست از احتمال تغيير سايت بن رو در صورت عدم مشارکت سهام‌داران زيرمجموعه سايپا براي استفاده از ظرفيت شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران خبر داد
تعيين تکليف قرارداد با رنو تا ۲۰ روز ديگر
گروه صنعت، معدن و تجارت: يک روز پس از آنکه حسن روحاني، رئيس‌جمهور لايحه بودجه سال آينده را به مجلس برد، رضا رحماني، قائم مقام وزير صنعت در امور توليد در نشست خبري با خبرنگاران اعلام کرد که در لايحه بودجه سال ١٣٩٧، رقمي‌معادل ١٨ هزار ميليارد تومان از محل منابع حاصل از صرفه جويي و هدفمندي يارانه‌ها به توليد و اشتغال اختصاص يافته است. همچنين محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزير صنعت نيز در اين نشست از احتمال تغيير سايت بن رو در صورت عدم مشارکت سهام‌داران زيرمجموعه سايپا براي استفاده از ظرفيت شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران خبر داد و گفت: مباحث پايه‌اي قرارداد رنو تغييري نکرده‌اما به لحاظ اجرايي بايد در ارتباط با آن تصميم‌گيري کرد. همچنين شرکت سرمايه‌‌گذاري مشترک طي ۲۰ روز آينده ثبت مي‌شود.
رضا رحماني روز گذشته در نشستي خبري با اشاره به اينکه مقوله توليد و اشتغال به صورت محسوس و جدي در لايحه بودجه سال ١٣٩٧ ديده شده است، اظهار کرد: توجه به توليد و اشتغال از فاکتورهاي اصلي لايحه بودجه تقديمي‌از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي‌است. وي افزود: در مجموع طرح‌هاي رونق توليد و ساير طرح‌هاي مدنظر با تکيه بر اشتغال جوانان مدنظر قرار مي‌گيرد.

*ايجاد ۶۳۴ هزار شغل در بخش صنعت، معدن و تجارت
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور توليد با بيان اين‌که طي برنامه تعريف شده در بخش صنعت، معدن و تجارت بايد ۶۳۴ هزار شغل طي سال آينده ايجاد شود، اظهار کرد: در سال جاري ۴۵۰ هزار شغل هدف‌گذاري شده بود که طي هشت ماهه نخست سال اين هدف‌گذاري محقق شده است و سال آينده در سطح وسيع‌تري ديده خواهد شد. رحماني با اشاره به اولويت‌هاي اين وزارتخانه، گفت: اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي پوشاک و راه‌اندازي واحدهاي بسته‌بندي مدرن از اولويت‌هاي اين وزارتخانه است. علاوه بر اين صادرات، توليد دانش‌بنيان، معادن و حمايت از توليد داخلي و تشکل‌هاي صنعتي و معدني از ديگر اولويت‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

*وعده جهش معدني در سال آينده
به گفته رحماني، توليد بيش از سه چهارم کالاهاي منتخب روند افزايشي داشتند و اگر طرف تقاضاي داخلي و خارجي مدنظر قرار نگيرد با مشکل مواجه خواهند شد. قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور توليد در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به معادن و صنايع معدني، خاطر نشان کرد: پس از تصويب بند «پ» ماده ۴۳ شرايط بهبود يافته و اکتشاف در سال جاري معادل کل اکتشافات صورت گرفته از ابتدا تاکنون بوده است. علاوه بر اين فراکسيوني در مجلس شوراي اسلامي‌براي حمايت از معادن تشکيل شده و سال ۱۳۹۷ شاهد جهش در بخش معدن خواهيم بود.

*۸ ميليارد يورو سرمايه‌گذاري فولادي
رحماني ادامه داد: هشت ميليارد يورو سرمايه‌گذاري جديد در حوزه تکميل زنجيره فولاد انجام خواهد شد و بايد بگوييم ۵۴ ميليون تن توليد دراين زنجيره صورت مي‌گيرد. همچنين طرح جامع و توازن زنجيره فولاد به علاوه طرح اکتشافات از جمله برنامه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معادن است. وي همچنين در خصوص راه‌اندازي واحدهاي جديد طي سال جاري، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طي برنامه بايد در سال جاري ۶۰۰۰ واحد جديد را راه‌اندازي کند که طي هشت ماهه روند اين راه‌اندازي‌ها معادل ۱۰۳ درصد بوده و به طور ميانگين هر ماه حدود ۵۰۰ واحد جديد افتتاح شده است. قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور توليد در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت تسهيلات پرداخت شده در طرح رونق توليد اعلام کرد: براساس آخرين آمار تاکنون ۸۳۳۸ واحد توليدي مبلغي معادل ۶۳۴۸ ميليارد تومان تسهيلات اخذ کردند.
همچنين محسن صالحي‌نيا نيز در اين نشست خبري درباره سرنوشت سايت بن رو و خبرهاي اعلامي‌مبني بر عدم موافقت سايپا براي توليد مشترک، اظهار کرد: بحث مخالفت سايپا مطرح نيست. سهام بن رو به چند شرکت زير مجموعه سايپا تعلق دارد و آنها تا به‌امروز شرايط را براي در اختيار گذاشتن شرکت براي استفاده از ظرفيت شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران(ايدرو) مناسب نديده‌اند.
 وي افزود: طي هفته گذشته با حضور مديران ارشد شرکت رنو دو محور پيشنهاد شده است تا مورد بررسي قرار گيرد.
معاون امور صنايع وزارت صنعت معدن و تجارت با بيان اينکه ثبت شرکت سرمايه‌‌گذاري مشترک حداکثر تا پايان سال ميلادي يعني طي ۲۰ روز آينده مدنظر قرار خواهد گرفت، گفت: دو پيشنهاد ارائه شده مربوط به ايجاد مرکز مهندسي در ساختار بوده که سه منطقه در اين رابطه شناسايي شده تا ايجاد زيرساخت‌ها مدنظر قرار گيرد. علاوه بر آن دو سايت ديگر براي قرارداد همکاري مشترک با رنو ارائه شده و در دست بررسي است.
به گفته صالحي‌نيا، پلت‌فرم‌هاي مدنظر در کلاس A بوده و پنج نوع خودرو در کلاس B و B+ تعريف شده که بين طرفين در حال نهايي شدن است و پس از ثبت شرکت سرمايه‌ گذاري مشترک براساس زمان‌بندي مدنظر قرار مي‌گيرد. اين دو پلت‌فرم، طراحي روز بوده و يک ماه قبل در پاريس رونمايي شده است.
صالحي‌نيا با اشاره به اينکه تقريبا نتيجه‌بخش بودن بحث "بن رو" احتمال کمي‌دارد، خاطرنشان کرد: تنها در صورتي اين مساله به نتيجه خواهد رسيد که سهامداران، مشارکت را قبول کنند و در غير اين صورت ظرفيت توليد در خودروسازي ديگري دنبال خواهد شد تا شرايط توليد فراهم شود. معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال ديگري مربوط به مشکلات ايجاد شده پس از توقف ثبت سفارش واردات خودرو و آشفتگي بازار طي ۲۰ روز گذشته، اظهار کرد: به دلايلي با نظر مسئولان، ثبت سفارش واردات خودرو باگمان اين‌که واردات روند غير متعارفي داشته، متوقف شد تا اين موضوع رسيدگي و بررسي شود که اين مساله به درازا کشيد؛ هرچند که واردات خودرو مربوط به ثبت سفارش‌هايي که قبل از محدوديت انجام شده بود، کماکان ادامه دارد.

*تعيين تکليف خودروهاي مانده در گمرک
صالحي‌نيا با بيان اينکه آيين‌نامه مربوط به ثبت سفارش واردات خودرو در دولت مدنظر قرار گرفته است، گفت: صحبت‌هاي مطرح شده در ارتباط با تصويب اين پيش نويس در دولت قابل استناد نيست اما بايد اعلام کرد که در کميسيون مربوطه دولت نهايي شده و به زودي توسط دولت ابلاغ خواهد شد.
وي ادامه داد: تنها مساله‌اي که در مورد اين پيش نويس بايد مطرح کرد، اين است که خودروهايي که به دلايل مختلف در گمرکات مانده‌اند تعيين تکليف مي‌شوند. علاوه بر اين، آيين‌نامه با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي و نيز صنعت، معدن و تجارت و با همکاري کارگروه‌هاي مربوطه به دولت ارائه شده است.

*آغاز توليد خودرو ۳۰۱ از اسفند ماه
معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد قراردادها و مذاکرات خودرويي از جمله رنو و پژو يادآور شد: مباحث پايه‌اي قرارداد رنو تغييري نکرده ولي به لحاظ اجرايي بايد در ارتباط با آن تصميم‌گيري کرد. شرکت سرمايه‌ گذاري مشترک طي ۲۰ روز آينده ثبت مي‌شود. صالحي‌نيا ادامه داد: در مورد قرارداد پژو نيز شرکت مشترک تاسيس و سرمايه‌ گذاري انجام شد تا توليد پژو ۲۰۰۸ آغاز شود. در مورد خودروي ۳۰۱ نيز از اسفندماه توليد آغاز خواهد شد. علاوه بر اين سايت سيتروئن و سايپا در کاشان افتتاح شده و عرضه به بازار از ارديبهشت ماه مدنظر قرار مي‌گيرد.

*سرمايه‌گذاري ۱۱ ميليارد دلاري خارجي‌ها در ايران
همچنين روز گذشته مديرکل سرمايه‌‌گذاري خارجي وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اين که از ابتداي دولت يازدهم تاکنون ۱۱ ميليارد دلار سرمايه‌‌گذاري خارجي در حوزه صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته، گفت: آلمان، ايتاليا و چين به ترتيب بيشترين ميزان سرمايه‌‌گذاري خارجي را در ايران داشته‌اند.
افروز بهرامي‌در نشست خبري روز گذشته درباره آخرين وضعيت سرمايه‌‌گذاري خارجي در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور، اظهار کرد: از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم تاکنون دو ميليارد دلار سرمايه‌‌گذاري خارجي جذب شده است. وي با اشاره به اين‌که از ابتداي دولت يازدهم تاکنون حدود ۱۱ ميليارد دلار به تصويب هيات سرمايه‌ گذاري خارجي رسيده است، گفت: اين رقم مربوط به ۲۵۲ پروژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت بوده که ۱۰۶ پروژه در حال بهره‌برداري است. مديرکل سرمايه‌‌گذاري خارجي وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اين که از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم دو ميليارد دلار سرمايه‌ گذاري براي ۳۸ پروژه به تصويب رسيده است، يادآور شد: پيش از اين چين در رتبه اول سرمايه‌ گذاران خارجي قرار داشت که در حال حاضر به ترتيب آلمان، ايتاليا و چين در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند.
علاوه بر اين در فارس، بوشهر و کرمان به ترتيب بيشترين سرمايه‌ گذاري خارجي صورت پذيرفته است. بهرامي‌ادامه داد: طي ۲۰ سال گذشته ۴۰ ميليارد دلار سرمايه‌ گذاري خارجي در بخش صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته که به طور متوسط سالانه معادل دو ميليارد دلار سرمايه‌ گذاري خارجي به شمار مي‌آيد.




نام:
ایمیل:
* نظر: