کد خبر: ۵۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
احمدرضا سرحدي در گفتگو با تجارت اعلام كرد:

گروه راه و مسكن: صبح ديروز چهارشنبه ( 29 آذرماه 96) دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، آمار تحلیلی بازار مسکن در آبان ماه سال جاري را منتشر کرد كه اين آمار بيانگر رشد حجم معاملات مسكن هر ماه نسبت به ماه گذشته همان سال و رونق در بازار مسكن است، به عبارتي با توجه به اينكه فصل پاييز و زمستان فصل مناسبي براي خريد و فروش و اجاره واحدهاي مسكوني نيست، اما حجم معاملات مسكن در شهر تهران در آبان ماه امسال نسبت به مهرماه سال جاري رشد 5.6 درصدي داشته است.

*رشد 5.4 درصدي تعداد معاملات در آبان ماه سال جاري

براساس آمار دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي، در آبان ماه سال جاری ۱۴ هزار و ۹۶۶ واحد مسکونی به فروش رفته است که نسبت به مهرماه امسال حدود ۵.۴ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته معادل ۱۸.۱ درصد افزایش داشته است كه براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۵ شهر تهران با ۲ هزار و ۳۳۴ فقره رخ داده است و کمترین تعداد معاملات مسكن در منطقه ۱۹ پایتخت با تنها ۷۶ فقره معامله بوده است.

*استقبال ناگهاني خريداران مسكن از منطقه 3 تهران

درخصوص نرخ رشد تعداد معاملات در آبان ماه سال جاري نسبت به آبان ماه سال گذشته در اين آمار ذكر شده است كه منطقه ۳ شهر تهران نسبت به آبان‌ماه سال ۹۵ بیشترین رشد تعداد معاملات را با افزایش ۳۴.۷ درصدی به خود اختصاص داده است و کمترین نرخ رشد تعداد معاملات هم متعلق به منطقه ۱۹ تهران با کاهش ۳۸.۷ درصدی تعداد معاملات در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته بوده است.

*افزایش ۱.۶ درصدي قیمت مسکن

براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران در آبان ماه سال جاري ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است که این رقم نسبت به مهرماه افزایشی معادل ۱.۶ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته افزایشی ۹.۲ درصدی داشته است.

*رشد 4.7 درصدي قيمت مسكن در منطقه يك تهران

همچنین بر اساس محاسبات کارشناسان دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گرانترین قیمت متوسط هرمتر مربع آپارتمان در آبان ماه سال جاري مربوط به منطقه یک پایتخت با ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان بوده است که نسبت به آبان ماه سال گذشته رشد ۴.۷ درصدی داشته است و در این میان مناطق ۲۲ گانه تهران کمترین نرخ رشد را نشان می‌دهند. به عبارتي ارزانترین محله پایتخت در آبان ماه سال جاري مربوط به منطقه ۱۸ با متری ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان بوده است.

*رشد 16.5 درصدي قيمت مسكن در منطقه ۵

همچنين بیشترین رشد قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه پارسال را منطقه ۵ تهران با رشد ۱۶.۵ درصدی تحربه کرده است.

*رونق بازار با خريد و فروش خانه‌هاي متراژ پايين

براساس آمار دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیشترین اقبال خریداران مسکن در آبان ماه سال جاري مربوط به منطقه ۵ تهران بوده است به طوري كه ۱۷ درصد سهم خرید و فروش بازار مسکن را این منطقه از پایتخت به خود اختصاص داده است. همچنین ۴۷.۲ درصد متقاضیان خرید مسکن به سمت واحدهای مسکونی با عمر کمتر از ۵ سال متمایل بوده‌اند، از سوی دیگر ۱۰.۹ درصد از خریداران خرید واحدهایي با بازه قیمتی ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومانی را در دستور کار قرار داده‌اند و ۱۵ درصد نیز مایل به خرید واحدهایی با متراژ ۶۰ تا ۷۰ متر مربعی بوده‌اند.

*كاهش چشمگير قراردادهاي اجاره مسکن

براساس آمار دفتر برنامه ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی، حدود ۹ هزار و ۴۶۲ اجاره نامه در آبان‌ماه امسال به امضا رسیده است که کاهش ۹.۸ درصدی نسبت به مهرماه امسال و حدود ۲۰.۲ درصدی نسبت به آبان‌ماه سال گذشته داشته است. در این میان، متوسط قیمت اجاره نامه به صورت مجموع رهن و اجاره در تهران ۲۸ هزار و ۷۳۰ تومان بود که نسبت به مهرماه کاهش ۱.۶ درصدی داشته است، اما نسبت به آبان‌ماه سال گذشته مستأجران را با رشد چشمگیر ۲۲.۷ درصدی مواجه کرده است.

*گزارش تجمیعی ۸ ماهه تحولات بازار مسکن در تهران

براساس آمار دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در ۸ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد معاملات مسکن رشد ۸ درصدی داشته است. ضمن اینکه با در نظر گرفتن رقم ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومانی به عنوان میانگین قیمت مسکن در هر متر مربع در ۸ ماهه ابتدایی امسال، به نرخ رشد ۶.۷ درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهیم رسید.در این مدت گردش مالی بازار مسکن ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به ۸ ماه اول سال ۹۵، معادل ۱۸.۱ درصد افزایش داشته است.

*گزارش تجمیعی اجاره بها در ۸ ماه ابتدایی ۹۶

در هشت ماه ابتدایی سال جاری متوسط اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران (مجموع رهن و اجاره) ۲۷ هزار و ۷۵۷ تومان بوده است که رشد ۱۷.۶ درصدی متوسط اجاره بها نسبت به ۸ ماهه نخست سال گذشته را نشان می‌دهد. در پی این افزایش اجاره بها در سال جاری، تعداد اجاره نامه های امضا شده در پایتخت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 10.2درصدی یافته است و باعث شد تا تنها ۹۰ هزار و ۸۰۸ فقره قرارداد اجاره در این مدت در شهر تهران به امضا برسد.

*بازار مسكن همچنان در ركود به سر مي‌برد

احمدرضا سرحدي كارشناس ارشد اقتصاد مسكن در گفت و گو با «تجارت» درخصوص اين مطلب كه برخی کارشناسان اعلام کرده بودند افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم امسال، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اتفاق خواهد افتاد،اما آمار معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازي حاکی از افزایش ۱.۶ درصدی نرخ‌ها است، مي‌گويد: درحال حاضر وضعيت بازار مسكن بلاتكليف است و قيمت هر متر مربع مسكن و نرخ اجاره آپارتمان به دنبال افزايش قيمت طلا، سكه و دلار افزايش پيدا كرده است. قيمت هر متر مربع مسكن نسبت به سال گذشته بيش از 10 تا 15 درصد رشد پيدا كرده است، اما اينكه حجم معاملات و خريد و فروش مسكن به صورت چشمگيري افزايش پيدا كرده باشد، جاي ترديد دارد. معتقدم فروشندگان مسكن به دنبال گراني ساير كالاهاي سرمايه‌اي از جمله سكه، طلا و ارز، مسكن را هم گران كرده‌اند، اما معتقدم خريدار واقعي براي مسكن وجود ندارد و سرمايه گذاران ترجيح مي‌دهند پول خود را در بازارهاي ديگر سرمايه‌گذاري كنند، زيرا بازار مسكن بازار گراني است و مشخص نيست كه چه زماني مي‌خواهد از ركود خارج شود.

اين كارشناس بازار مسكن تصريح مي‌كند: طي دو يا سه ماه اخير تعداد معاملات مسكن به صورت ناچيز به دليل تخصيص وام مسكن افزايش پيدا كرده است و هم اينكه نگراني در خصوص افزايش افسارگسيخته مسكن وجود دارد، لذا برخي افراد وارد بازار شده و خانه خريداري كرده‌اند و اين امر به معناي رونق بازار مسكن نيست.

*خانه‌هاي لوكس و گران قيمت مشتريان خاص به خود را دارند

سرحدي در پاسخ به اين سوال كه در آمار وزارت راه و شهرسازي اعلام شده است كه منطقه ۳ شهر تهران نسبت به آبان‌ماه سال ۹۵ بیشترین رشد تعداد معاملات را با افزایش ۳۴.۷ درصدی به خود اختصاص داده است،آيا اين رشد بيانگر وجود نقدينگي و افزايش قدرت خريد مردم تنها طي مدت زمان يكسال است؟ تاكيد مي‌كند: متاسفانه در اقتصاد ايران اختلاف و شكاف طبقاتي شديدي بين دهك‌هاي جامعه ايجاد شده است به طوري كه در يك بازه زماني به شدت يك سري افراد پولدار و در مقابل به شدت يك سري افراد فقير‌تر شده‌اند. برخي افراد براي افزايش ارزش پول خود يا تغيير محله زندگي به سمت منطقه 3 شهر تهران حركت كرده‌اند. به عبارتي هميشه خريد و فروش در مناطق لوكس تهران وجود داشته است، يعني در اوج ركود خانه‌هاي لوكس و گران قيمت مشتريان خاص به خود را داشته‌اند.

* كاهش آمار قرار دادهاي اجاره به معناي خانه‌دار شدن مردم نيست

اين كارشناس ارشد اقتصاد مسكن در پاسخ به اين سوال كه آيا کاهش ۲۰.۲ درصدی تعداد قراردادهای اجاره در آبان ماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال گذشته در برابر افزایش ۱۸.۱ درصدی تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در آبان ماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال گذشته مي‌تواند بيانگر اين امر باشد كه بخش اعظمی از مستاجران در سال گذشته توانسته‌اند با استفاده از انواع تسهیلات خريد مسکن خانه‌دار شوند؟ تصريح مي‌كند: كاهش تعداد قراردادهای اجاره در آبان ماه سال جاري طبيعي است، زيرا در آستانه فصل زمستان نقل و انتقالي به آن صورت انجام نمي‌شود، اما درخصوص افزايش نرخ اجاره مسكن بايد گفت كه اجاره‌بهاي مسكن به صورت قابل توجهي افزايش پيدا كرده است و حتي بيشتر از نرخ تورم قيمت اجاره مسكن رشد پيدا كرده است، اما اينكه چرا تعداد قراردادهای اجاره در آبان ماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال گذشته 20.2 درصد كاهش پيدا كرده است بايد متذكر شد كه خانواده‌اي جابه جا نشده است يا فردي تشكيل خانواده نداده است، لذا كاهش آمار قرار دادهاي اجاره در طول يكسال به معناي خانه‌دار شدن مردم نيست، بلكه جابه جايي صورت نگرفته است يا خانواده جديدي تشكيل نشده است.

* قرار دادهاي ساخت درصدر حجم معاملات مسكن

سرحدي درخصوص اينكه آمارهاي ارائه شده از سوي دستگاه سیاستگذار بخش مسکن را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ مي‌گويد: آمارهاي وزارت راه و شهرسازي تنها بيانگر اين است كه معاملات انجام شده است و ماهيت اين معاملات مشخص نيست بسياري از آمارها مربوط به قرار دادهاي ساخت است يعني مالك و سازنده براي ساخت و ساز قرار داد مي‌بندند و وقتي واحدهاي مسكوني ساخته مي شوند، مالك طبق قرار دارد بخشي از واحدهاي مسكوني را به نام سازنده مي‌زند، لذا بخش اعظمي از آمارهاي نقل و انتقال مربوط به نقل و انتقال بين مالك و سازنده است كه نمي‌تواند در بازار محاسبه شود، اما در آمار وزارت راه و شهرسازي به عنوان حجم معاملات خريد و فروش در نظر گرفته مي‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: