کد خبر: ۵۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با «تجارت آنلاین»: افزایش قیمت‌ها در بازار اجتناب ناپذیر بود
تجارت آنلاین: تأثیر افزایش قیمت ارز طی هفته‌های گذشته حالا به مرور در بازارهای مختلف خود را به نمایش می‌گذارد.

گروه صنعت، معدن و تجارت: تأثیر افزایش قیمت ارز طی هفته‌های گذشته حالا به مرور در بازارهای مختلف خود را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که گروهی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اثر اصلی شوک ارزی اخیر در صنایع مختلف تا دو ماه دیگر خود را نشان خواهد دارد. در این میان لوازم خانگی کشور یکی از بخش‌هایی است که تأثیرپذیری زیادی از افزایش قیمت ارز را نشان داده است. هرچند بازار لوازم خانگی پیش از ایجاد نوسان در بازار ارز نیز وضعیت خوبی نداشت و بسیاری از فعالان این حوزه از رکود تقریبی و کاهش میزان خرید مردم گلایه داشتند.

افزایش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر بر قیمت برخی کالاها در بازار تاثیرگذار بوده، به ویژه تولیدکنندگانی که حجم زیادی از مواد اولیه خود را از محل واردات تأمین می‌کنند قیمت تمام شده کالاهای خود را افزایش داده‌اند. به عنوان نمونه بازار این روزهای خرید و فروش لوازم خانگی در امین حضور همزمان با افزایش نرخ دلار شاهد افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت‌ در برخی محصولات است. البته تعدادی از شرکت‌ها که امکان افزایش قیمت محصولات خود را نداشتند به صورت غیرمحسوس تخفیفاتی که قبلاً در فروش کالا می‌دادند، را حذف کردند. برخی شرکت‌ها برای جذب مشتری تخفیفات دو تا 5 درصدی را در انواع محصولات خود درنظر گرفته بودند که تغییرات این روزهای بازار ارز و افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا این تخفیفات را حذف کنند.

برخی دیگر از شرکت‌های لوازم خانگی که برای فروش محصولات خود طرح‌های اقساطی را لحاظ کرده بودند هم اقدام به حذف این طرح‌ها کرده و فقط به صورت نقدی کالاهای خود را به فروش می‌رسانند. این در حالی است که پیش از این کارخانجات تولیدکننده و شرکت‌های واردکننده کالاهای خود را به صورت اعتباری در اختیار بنکداران و فروشندگان قرار می‌دادند که با این اوضاع بازار، کالاهای خود را به صورت نقدی و یا مدت بسیار کم به فروش می‌رسانند. اما با توجه نبود رونق در بازار خرید و فروش لوازم خانگی و نیاز فروشندگان به نقدینگی در هفته‌های پایانی سال، فروشندگان با مشکل عدم نقد شدن چک‌های خود روبه رو هستند.

طی ماه‌های گذشته و پس از افزایش قیمت پنج تا ۲۰ درصدی فولاد و پتروشیمی زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار به گوش رسید و در ابتدای امر برخی برندهای مختلف تخفیف‌های خود را به میزان متفاوتی که از پنج درصد شروع می‌شد، حذف کردند. علاوه بر این به صورت رسمی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرد که به دلیل شرایط پیش آمده در بازار و نیز افزایش قیمت مواد اولیه پس از ماه صفر شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی خواهیم بود هرچند که در آن زمان میزان این افزایش پیش‌بینی نشده بود.

در این میان تحولات ادامه‌دار بازار ارز در راستای افزایش قیمت دلار و نیز افزایش قیمت فولاد و پتروشیمی‌ها، قیمت لوازم خانگی نیز بی‌نصیب نماد تا شاهد افزایش پنج درصدی قیمت محصولات داخلی در این حوزه و نیز افزایش بیش از پنج درصدی محصولات خارجی باشیم. با این همه آخرین مشاهدات از بازار لوازم خانگی و فروشندگان این لوازم نشان می‌دهد که همچنان کمبود تقاضا، اصلی‌ترین دغدغه این صنف است و اغلب از آن به عنوان معضل جدی یاد می‌کنند.

رابطه مستقیم قیمت ارز و لوازم خانگی

در همین ارتباط حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار «تجارت»، با اشاره به وابستگی مستقیم قیمت محصولات لوازم خانگی با قیمت مواد اولیه مانند ورقه‌های فولادی و برخی محصولات پتروشیمی و همچنین نرخ ارز در بازار تصریح کرد: افزایش قیمت مواد اولیه در نهایت موجب افزایش قیمت تمام شده برای محصولات می‌شود که عامل افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار است. از طرف دیگر افزایش قیمت ارز در بازار موجب می‌شود تا برخی مواد اولیه صنعت لوازم خانگی که نیازمند واردات است نیز با قیمت بیشتری تهیه شده و باز این عامل موجب افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود.

غزنوی در ادامه با اشاره به افزایش حداقلی قیمت لوازم خانگی توضیح داد: با گران شدن ارز و دلار مجبور به بالا بردن قیمت لوازم خانگی شدیم البته این میزان، حداقل افزایش قیمتی بود که اعمال شد زیرا بازار بیشتر از این کشش افزایش قیمت را نداشت. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه دولت برای خروج از رکود با به این صنعت کمک نکرده و در این راستا همکاری نداشته؛ خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی یا سود و زیان برابر دارند یا در حال ضرر هستند و دولت هم برای رفع مشکلات این صنعت و خروج آن از رکود کاری نکرده است.

غزنوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزایش قیمت لوازم خانگی را اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: با وجود رکود ماه‌های گذشته در بازار لوازم خانگی و در شرایط اقتصادی فعلی به نظر می‌رسد که افزایش قیمت کار درستی نبود اما با افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت اجتناب ناپذیر بود در غیر این صورت باید کارخانه‌ها فروخته و تولید دچار رکود بیشتر می‌شد. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد تا تولید اقتصادی باشد، اظهار کرد: البته درحال حاضر هم نمی‌توان به همان اندازه که خرید قطعات برای تولیدکننده گران تمام می‌شود این افزایش قیمت را روی لوازم تولیدی اعمال کرد.

افزایش مشکلات لوازم خانگی با گرانی دلار

در همین حال یک عضو انجمن لوازم خانگی با تأکید بر اینکه دولت هنوز چشم اندازی را برای تولید در بخش لوازم خانگی تعیین نکرده، گفت: مواد اولیه داخلی گران‌تر از قیمت جهانی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. حسین فتاحی در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت: هنوز نمی‌دانیم آیا در بخش لوازم خانگی می‌خواهیم مونتاژ کار، تولیدکننده یا واردکننده باشیم. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان با افزایش قیمت ارز به سختی امکان تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود را دارند، افزود: امروز بازار لوازم خانگی کوچک شده و تقاضا در بازار کاهش یافته است. همین موضوع عاملی شده تا رونقی در خرید و فروش نباشد و گردش مالی در این صنعت کاهش قابل توجهی پیدا کند. طبیعتاً در این شرایط تولید کننده باید به فکر بازارهای صادراتی باشد اما امروز تولیدکننده ایرانی در مواجهه با بازار صادراتی با مشکلات متعددی روبه رو است که هیچ کس آنها را حل نمی‌کند.

این تولیدکننده با بیان اینکه دولت باید شرایط صادرات را مهیا کند گفت: امروز ما در هزینه حمل و نقل، مقررات واردات و صادرات و حتی برگشت منابع خود به کشور مشکلات زیادی داریم. تا این‌ها حل نشود تولیدکننده نمی‌تواند محصولی صادر کند. فتاحی در ادامه با اشاره به اینکه به جای شعار باید به داد تولید رسید، اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان حتی شگردهای صادارت را هم بلد نیستند که در این رابطه باید آموزش‌های لازم انجام شود. دولت حتی در ثبات قوانین هم کارآمد عمل نمی‌کند. چرا باید در طول چند ماهه اخیر با نوسان شدید نرخ ارز روبه رو شود. چرا کسی پاسخگو نیست.

وی با اعلام اینکه مواد اولیه داخلی گران‌تر از قیمت جهانی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، گفت: ورق‌های فولادی 26 درصد و مشتقات نفت 10 تا 12 درصد گران‌تر از قیمت جهانی به تولیدکننده داخلی فروخته می‌شود در این شرایط کدام تولیدکننده می‌تواند محصولات باکیفیت ارزان و قابل رقابت راهی بازار کند؟ زمانی هم که تولیدکننده خواستار افزایش قیمت محصولات خود می‌شود وزارت صنعت جلوگیری می‌کند. چرا با صنایع بلادستی در گران فروش مواد اولیه برخوردی نمی‌شود؟

نام:
ایمیل:
* نظر: