کد خبر: ۵۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
توپ و تشر وزیر صنعت در پنجمین همایش بین‌المللی خودرو؛
تجارت آنلاین: پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، روز گذشته (سه شنبه) با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و 220 میهمان خارجی در محل برج میلاد تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت: در این همایش بین‌المللی علاوه بر میهمانان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، ترکیه، عراق، ترکمنستان و ایتالیا، هزار و 560 متخصص و فعال صنعت خودروی کشور نیز حضور دارند. به اعتقاد کارشناسان فرصت به دست آمده در این همایش، برای صنعت خودرو و صنعت قطعه‌سازی کشور مفید خواهد بود چراکه پس از تحریم‌ها، در فضای بوجود آمده می‌توان آزادانه و بدون هزینه کردن ارز اضافی برای دور زدن تحریم‌ها، به فکر انتقال فناوری و به روز کردن صنعت خودرو و صنایع وابسته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودروسازی با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است. محمد شریعتمداری روز گذشته (سه شنبه) در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران افزود: باید با حمایت از صنعت خودروسازی در جهت حمایت از مردم گام برداریم. وی با تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: در آغاز انقلاب سالیانه 160 تا 170 هزار دستگاه خودرو در کشور مونتاژ می‌شد که امروز، سالیانه بیش از یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود. این مقام مسئول با اشاره به حضور حدود 1300 قطعه‌ساز در اقصی نقاط کشور، آن را نشانه خوبی از حرکت در عرصه خودروسازی کشور برشمرد.

شریعتمداری یادآور شد: با وجود حمایت‌های خوب دولت از صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته، مردم به این صنعت اقبال خوبی نداشته و انتظار بیشتری دارند. وی گفت: هرچند همه آنچه که امروز در صنعت خودروی کشور تولید می‌شود، از سوی مردم مصرف می‌شود، اما با کیفیت‌ها و استانداردهای روز جهان فاصله داریم؛ بر این اساس افزایش رضایتمندی مردم هدف اصلی ماست. شریعتمداری با اشاره به برخی علل و عوامل فاصله داشتن تا نقطه مطلوب در صنعت خودروسازی، تصریح کرد: صنعت خودروسازی کشور بومی و برخواسته از فرهنگ ما نیست و رقیبان ایران دارای تجربه‌ها و همچنین بخش تحقیق و توسعه قوی هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در سال‌های گذشته در جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به معنای صحیح آن در صنعت خودروسازی، همچنین تولید پلت‌فرم‌های جدید و تحقیق و توسعه به خوبی عمل نکرده‌ایم. وی تاکید کرد: امروز از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی استقبال می‌کنیم، حتی از سرمایه‌گذارانی که بخواهند بیش از 50 درصد سهم در این صنعت داشته باشند. شریعتمداری افزود: باید تلاش کنیم تا تحقیق و توسعه مشترک را توسعه داده و همچنین مرکز تحقیقات مشترک را در ایران راه‌اندازی کنیم که البته این مهم در قراردادهای مشترک سرمایه‌گذاری اخیر به چشم می‌خورد. وی یاد آور شد: تا سال 2030 بین 10 تا 50 درصد تولید برخی خودروسازان مطرح جهانی به سمت خودروهای برقی خواهد رفت که هم فرصت و هم تهدیدی برای صنعت خودروسازی است، اما هنوز از این صنعت فاصله چندانی نداریم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، خواستار توجه به استارت‌آپ‌های جدید در صنعت خودروی کشور شد و گفت: تا سال 2030 بیش از 50 درصد خودروهای سواری جهان «نیمه خودران» می‌شوند و سهم خودروهای تمام خودران 15 درصد خواهد شد و خودروسازان باید از امروز به این سمت حرکت کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بارقه هایی از این نوع نگاه در قراردادهای اخیر خودروسازان ما دیده می‌شود. ما آماده پذیرفتن سرمایه‌گذاران خارجی با سهم بیش از ۵۰ درصد هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم.

خودروسازان روزهای سختی پیش رو دارند

منصور معظمی، رئیس هیات عامل ایدرو در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اظهار کرد: نوسازی ۲۰۲ هزار دستگاه خودروی سنگین ظرف سه سال آینده نیاز به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد که بخش قابل توجهی از سوی وزارت نفت و سیستم بانکی و ۲۰ درصد نیز از سوی متقاضی تامین خواهد شد. وی ادامه داد: مردم از خودروهای داخلی استفاده می‌کنند اما این موضوع به معنای آن نیست که خودروهای تولیدی مورد رضایت کامل مردم است. خودروسازان روزهای سخت‌تری را پیش‌رو دارند که بهای آن رضایت مردم است و باید رضایت مردم را در بخش کیفیت خودروهای تولیدی تامین کنیم. به گفته معظمی تاکنون ۱۳ قرارداد با قطعه‌سازان بین‌المللی منعقد شده و شش قرارداد نیز با خودروسازان خارجی امضاء شده‌ است و در این همایش هم چند قرارداد جدید بین قطعه‌سازان داخلی و خارجی منعقد خواهد شد. رییس هیات عامل ایدرو خاطرنشان کرد: خودروسازان باید پاسخگوی ذائقه مصرف‌کنندگان باشند. مردم سلایق متفاوتی دارند و خودروسازان موظفند که این سلایق را تامین کنند.

نوسازی ۵۰ هزار خودروی تجاری فرسوده در سال ۹۷

روز گذشته همچنین محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در راستای نوسازی ۲۰۲ هزار دستگاه خودرو سنگین فرسوده در کشور با دستور رییس‌جمهور، در سال اول ۵۰ هزار دستگاه خودرو نوسازی می‌شود و این رقم برای سال دوم اجرای طرح ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه و برای سال سوم ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده است. وی تصریح کرد: در این طرح، نوسازی انواع کامیون، اتوبوس درون‌شهری و بین شهری، مینی‌بوس، میدل باس و کامیونت مد نظر قرار گرفته است. وی با اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مرتبط با اجرای این طرح با محوریت سازمان گسترش و نظارت وزارت صنعت، گفت: اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده طی سال‌های آینده باعث توسعه صنعت قطعه‌سازی خواهد شد و در عین حال قصد داریم مشابه این طرح را در سطح محدودتر با دعوت از قطعه‌سازان بین‌المللی اجرا کنیم. صالحی‌نیا گفت: طرح نوسازی ناوگان فرسوده طی ۳ تا ۴ سال اجرا خواهد شد.

انتقاد از تعداد بالای واحدهای خودروسازی در کشور

در بخش دیگری از همایش روز گذشته اکبریان، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازی شوخی نیست که بگوییم ۴۰ مجوز خودروسازی صادر کرده‌ایم، بلکه باید یک تا سه خودروساز داشته باشیم تا بتوانند با یکدیگر رقابت کنند. این نماینده مجلس اظهار کرد: در سال‌های گذشته مجوزهایی برای خودروسازی صادر شده که با استفاده از آن قطعات را وارد و تنها در داخل مونتاژ می‌کردیم و بعد از چند سال تعدادی از این شرکت‌ها نیز تعطیل شده است. وی با بیان اینکه باید سهم دولت را در خودروسازی به صفر برسانیم، خاطرنشان کرد: خودروسازان بزرگ باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند. اکبریان افزود: موضوع صادرات خودروهای تولیدی در قراردادهای پسابرجامی نباید روی کاغذ بماند بلکه باید اجرایی شود. وی ادامه داد: بدهی خودروسازان و قطعه سازان در ماه‌های اخیر کمتر شده که باید این روند ادامه یافته تا به وضعیت مطلوبی برسیم.

فرصت‌های شغلی رنو‌ در ایران 10 برابر می‌شود

مدیر منطقه‌ای رنو در ایران گفت: با عملیاتی شدن دور جدید همکاری‌های رنو در ایران، فرصت‌های شغلی حدود 10 برابر خواهد شد، همچنین حجم کل سرمایه‌گذاری رنو در ایران به 800 میلیون یورو می‌رسد. پاسکال فلتن در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با تاکید بر اینکه رنو شریک استراتژیک ‌صنعت خودرو ایران است گفت: 14 سال حضور بدون وقفه در ایران اکنون به ما این امکان را داده که با قدرت به جلو برویم. وی درباره برنامه‌های آتی رنو در ایران گفت: خودروهای آینده ما در ایران آلایندگی کمتر، کیفیت و ایمنی بیشتر و قیمتی رقابتی‌تر خواهند داشت. مدیر منطقه‌ای رنو در ایران اضافه کرد: ما به قطعه‌سازان ایرانی کمک می‌کنیم با افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری، به پنل زنجیره تامین بزرگترین خودروساز دنیا یعنی رنو نیسان میتسوبیشی بپیوندند. به گفته فلتن، برای صادرات در سه حوزه برنامه‌ریزی شده و ایران هاب صادراتی رنو در منطقه در سه حوزه خودرو، قطعه و مواد خام خواهد بود.

تولید شاسی‌بلند جدید پژوسیتروئن در ایران

همچنین کریستوف کومار، قائم مقام خاورمیانه و آفریقا پژوسیتروئن گفت‌: در سال ۲۰۱۷ عملیات گسترده‌ای در ایران داشتیم و در سال ۲۰۱۸ نیز یک خودروی شاسی‌بلند جدید وارد بازار ایران خواهد شد. وی با بیان اینکه گروه پژوسیتروئن یک بار دیگر می‌خواهد نشان دهد که شریک مورد اعتماد صنعت خودروی ایران است، خاطرنشان کرد: بازار ایران سهم بسیار بزرگی در سبد محصولات پژوسیتروئن دارد. قائم مقام خاورمیانه و آفریقا پژوسیتروئن ادامه داد: فعالیت مشترک سایپا و سیتروئن در سال ۲۰۱۷ آغاز شده و در ماه دسامبر اولین سیتروئن در کاشان تولید شد. کومار اظهار کرد: در فرآیند فعالیت در کاشان ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در کارخانه سایپا سیتروئن در حال انجام است.

خصوصی‌سازی، صنعت خودرو را نجات می‌دهد

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی موجب نجات صنعت خودروی کشور خواهد شد، خواستار آن شد تا در راه خصوصی‌سازی این صنعت در کشور موانع برطرف شود. هاشم یکه‌زارع در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران افزود: چنانچه امروز سه سرمایه‌گذار صندلی‌های مدیریت ایران‌خودرو را در اختیار گرفته و سه سرمایه‌گذار دیگر صندلی‌های مدیریت سایپا را در اختیار بگیرند، به نفع کشور خواهد شد. وی پیرامون استانداردهای اجباری جدید خودرو در کشور اظهار داشت: شرکت بنز به‌عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان اعلام کرده که استانداردهای جدید ایران را نمی‌تواند پشت سرگذارد. یکه‌زارع پیرامون این موضوع که ایران‌خودرو و سایپا مخالف ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشورند، توضیح داد: هیچ مخالفتی با قطب سوم نداریم و چنانچه بتوانیم کمک می‌کنیم، زیرا به نفع کشور است. وی یادآور شد: تاسیس ایران‌خودرو و سایپا و قرار گرفتن آنها در شرایط کنونی سال‌ها زمان اختصاص یافته و یک شبه نمی‌توان قطب سوم ایجاد کرد و نباید دچار شعارزدگی شویم. یکه‌زارع خاطرنشان کرد: امروز خودروسازی ایران از نظر تولید در رتبه پانزدهم جهان قرار داشته و از نظر رشد تولیدی در سال 2016 در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.

تولید خودروی ارزان سایپا با همکاری رنو

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: سال آینده خودورهای جدیدی با همکاری رنو تولید و عرضه خواهد شد که محصولی با کیفیت و ارزان‌قیمت است تا نیاز بخش عمده‌ای از اقشار جامعه پاسخ داده شود. محسن قاسم جهرودی دیروز در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اظهار کرد: همه سایپا را با محصول ارزان می‌شناسند و اگر از این مشخصه فاصله بگیریم خواهیم باخت. وی با بیان اینکه در سه ماه اخیر با 11 خودروساز جهانی برای تقویت سبد محصولات مذاکره داشته‌ایم خاطرنشان کرد: البته تمرکز ما برروی تولید خودروی ارزان قیمت است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: امسال خودروی کوئیک به بازار عرضه شد که با عرضه آن تلاش می‌کنیم تصویر متفاوتی از خودروی ارزان ارائه کنیم. وی ادامه داد: قطعه‌سازان ایرانی وارد زنجیره تامین قطعات خودروسازان بین‌المللی شده‌اند. او ادامه داد: شرط ما برای همکاری با خودروسازان بین‌المللی داخلی‌سازی حداقل 50 درصدی خودرو در ایران است. همچنین خودروی سیتروئن C3 سال آینده عرضه خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: