به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین؛ در نشست خبری اولین نمایشگاه بینالمللی تخصصی نوشیدنیهای گرم، صنایع و تجهیزات وابسته که صبح امروز در مجتمع فرهنگی ورزشی ونک وزارت کشور برگزار شد، آقای امیری مسئول روابط عمومی نمایشگاه شهر آفتاب، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاههای تخصصی و فوق تخصصی از جمله سیاستهای اصلی نمایشگاه شهر آفتاب است.
امیری ادامه داد: بیش از 50 نمایشگاه در زمینههای مختلفی مانند طب سنتی و داروهای گیاهی، نوشیدنیهای گرم، دریایی و پروازی در نمایشگاه شهر آفتاب برپا میشود.
وی بیان کرد: وجه تمایز نمایشگاههای شهر آفتاب با سایر نمایشگاهها این است که شرکت کنندگان و بازدید کنندگان نمایشگاه شهر آفتاب کاملا تخصصی هستند.
مسئول روابط عمومی نمایشگاه شهر آفتاب، افزود: ما در نمایشگاههای شهر آفتاب سعی میکنیم که از هزینههای اضافی جلوگیری کنیم همچنین اتاقهای مشترک بازرگانی را هم بین ایران و سایر کشورها داریم. ما برای هر نمایشگاه شورای سیاست گذاری ویژهای را ایجاد میکنیم.
در ادامه مراسم محمد پناهی دبیر شورای سیاستگذاری نخستین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی های گرم، صنایع و تجهیزات وابسته درباره نمایشگاه برگزار شده در زمینه طب سنتی، طب مکمل و داروهای گیاهی، اظهار کرد: ما نخستین نمایشگاه بینالمللی طب سنتی، طب مکمل و داروهای گیاهی را برگزار کردیم که خوشبختانه با وجود اینکه مدت برپایی این نمایشگاه کوتاه بود اما استقبال خوبی از طرف مردم صورت گرفت. برپایی این نمایشگاه نقطه آغاز کاری بزرگ است. بنابراین ما قصد داریم این راه را ادامه دهیم.
وی بیان کرد: 15 درصد از بازدید کنندگان در نخستین نمایشگاه بینالمللی طب سنتی، طب مکمل و داروهای گیاهی را متخصصان این رشته تشکیل میدادند و حدود 20 درصد از بازدید کنندگان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و نزدیک 36 درصد از بازدید کنندگان دارای مدرک کارشناسی بودند.
رئیس دبیر شورای سیاستگذاری نخستین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی های گرم، صنایع و تجهیزات وابسته افزود: در نخستین نمایشگاه بینالمللی طب سنتی، طب مکمل و داروهای گیاهی ما حدود 3 هزار نفر بازدید کننده داشتیم که از این میان حدود 36 درصد از افراد علاقه داشتند که از وضعیت کار در این حوزه آگاهی پیدا کنند و حدود 43 درصد از اشخاص هم قصد داشتند که بدانند آخرین تکنولوژی و ظرفیتهای طب سنتی چه بوده است.
پناهی تاکید کرد: خوشبختانه سطح نمایشگاههای شهر آفتاب بالاتر از تخصصی است و این نمایشگاهها دارای سطح فوق تخصصی هستند. دومین نمایشگاهی که در شهر آفتاب برگزار میشود مربوط به نوشیدنیهای گرم، صنایع و تجهیزات وابسته است که این نمایشگاه در راستای اقتصاد مقاومتی و با تکیه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل داخلی کشور شکل میگیرد.
وی گفت: متاسفانه امروزه برخی از دمنوشها از راههای غیر قانونی وارد کشور میشوند و ما شاهد حضور قاچاقچیان این حوزه در کشور هستیم. شناساندن نوشیدنیهای گرم و دمنوشهای سلامت محور و با کیفیت داخلی به مردم یکی از محورهای اصلی نمایشگاه نوشیدنیهای گرم، صنایع و تجهیزات وابسته است.
دبیر شورای سیاستگذاری نخستین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی های گرم، صنایع و تجهیزات وابسته تصریح کرد: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که در بسیاری از چایها از ترکیبات معطر درون آنها استفاده میشود که این ترکیبات بسیار خطرناک و سرطانزا هستند بنابراین ما باید روشهای صحیح استاندارد سازی ترکیبات معطر موجود در نوشیدنیهای گرم را فرهنگسازی کنیم. همچنین باید به باغداران در زمینه کشت، داشت و برداشت صحیح چای و قهوه آموزشهای لازم را بدهیم.
پناهی اظهار کرد: چای در فرهنگ ما ایرانیها جایگاه ویژهای پیدا کرده است و بهتر است که از مهمانانمان با چای و نوشیدنیهای گرم ایرانی با کیفیت و سلامت محور پذیرایی کنیم. پس از چایی، قهوه هم در فرهنگ ما جایگاه ویژهای پیدا کرده است. ما باید شرکتهای استاندارد در حوزه کشت قهوه را به مردم معرفی کنیم و ایران نباید جولانگاه قاچاقچیان این حوزه شود.
وی تاکید کرد: در نخستین نمایشگاه بینالمللی طب سنتی، طب مکمل و داروهای گیاهی، اتاقهای بازرگانی ما بین ایران و کشورهایی مانند چین، بلژیک و ترکیه بود. در نمایشگاه نوشیدنیهای گرم، صنایع و تجهیزات وابسته هم ما اتاقهای بازرگانی بین ایران و کشورهای چین، بلژیک، ترکیه و کانادا داریم.
پناهی یادآور شد: ما باید مردم را به استفاده از دمنوشهای بهداشتی ایرانی تشویق کنیم همچنین ما باید از فعالان حوزه نوشیدنیهای گرم هم در کشور تکریم و قدردانی کنیم. نوشیدنیهای ایرانی با طبع ما سازگار هستند همچنین آنها جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل ایرانی هستند. متاسفانه امروزه مردم ما چای ایرانی را به خوبی نمیشناسند، علت اصلی اینکه مردم به استفاده از چای ایرانی چندان رغبت نشان نمیدهند این است که اغلب بسته بندی این چایها چندان جذاب و خوب نیست.
توضیحات بیشتر در باره این نمایشگاه را ذیل می خوانید؛
اقتصاد، فرهنگ وسلامتی
برگزاری سالانه ی ده ها جشنواره و نمایشگاه تخصصی در زمینه ی نوشیدنی های گرم ، بیانگر نقش بسیار مهم بازار چای، قهوه و دمنوش در اقتصاد جهان است. برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی های گرم، تجهیزات و صنایع وابسته فرصتی برای ایجاد پیوندی میان نوشیدنی گرم، اقتصاد، فرهنگ و سلامتی است.
در سال های اخیر شیوه های نوین فرآوری، تولید، بسته بندی و روش های بهینه ی مصرف نوشیدنی های گرم از اهمیت بسزایی برخوردار شده و امروزه دسترسی آسان و مطلوب به چای، دمنوش و قهوه ای که با کیفیت مناسب و استاندارد تولید و عرضه می شوند با حفظ و ارتقاء سطح سلامتی جوامع انسانی ارتباطی مستقیم یافته است.
اهداف نمایشگاه:
1- آشنایی با یافته های نوین علمی و فنی برای افزایش بهره وری در زمینه کاشت، داشت، برداشت و فرآوری چای، قهوه و دمنوش
2- شناسایی و معرفی ظرفیت های بازار داخلی برای سرمایه گذاری، کشاورزی، بازرگانی و تولید محصولات چای، قهوه و دمنوش
3- آشنایی با شیوه های نوین بازاریابی و ارتقاء فروش نوشیدنی های گرم
4- معرفی و آموزش مهارت های نوین آماده سازی قهوه، چای و دمنوش
6- برگزاری نخستین همایش بین المللی چای، قهوه و دمنوش
شرکت کنندگان در نمایشگاه:
1- تولید کنندگان، وارد کنندگان، صادر کنندگان، شبکه های توزیع داخلی و عرضه کنندگان خدمات نوشیدنی های گرم
2- تولیدکنندگان و وارد کنندگان انواع تجهیزات، ظروف و تجهیزات برای مصارف خانگی، تجاری، رستوران و کافی شاپ
3- طراحان گرافیک و طراحان صنعتی برای ایده پردازی و طراحی بسته بندی های خلاقانه و کاربردی
4- صنایع چاپ و بسته بندی
5- موسسات پژوهشی ، تحقیقاتی و دانش بنیان در عرصه چای، قهوه و دمنوش
6- نشریات، مولفان، مترجمان و ناشران و عرضه کنندگان آثار مکتوب در زمینه تغذیه، پذیرایی، گردشگری، نوشیدنی های گرم و تجهیزات
7- اعضای اتحادیه های صنفی مرتبط با عرضه نوشیدنی های گرم در سراسر کشور
8- موسسات و شرکت های مشاوره در امر بازاریابی و فروش نوشیدنی های گرم
9- مراکز آموزشی تربیت متخصص برای افزایش سطح کیفی خدمات ارائه شده در زمینه عرضه خدمات نوشیدنی های گرم
10- ارائه دهندگان خدمات نصب، راه اندازی ماشین ها و نگهداری تجهیزات تولید چای، دمنوش و فرآوری قهوه
11- کار آفرینان عرصه صنایع نوشیدنی های گرم، هتل داری و گردشگری ۱۳
12- . صادر کنندگان مواد اولیه دم نوش های گیاهی و طبیعی
13- دانشکده های علوم تغذیه و مراکز آموزش آشپزی و باریستا
چشم انداز:
1- رشد و توسعه ی فناوری در زمینه ی فرآوری بهینه ی برگ های سبز چای برای افزایش بهره وری تولید آن در کشور
2- "به زراعی" و "به نژادی" چای در کشور
3- تشویق سرمایه گذاران داخلی و بین المللی برای بررسی کشت چای و قهوه مرغوب در ایران
4- افزایش کیفیت و دستیابی به استانداردهای بین المللی برای محصولات تولیدی کشور در زمینه نوشیدنی های گرم
5- افزایش رشد اقتصادی در بازار نوشیدنی های گرم
6- حضور گسترده ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی در زمینه ی نوشیدنی گرم
محل برگزاری: -
مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب تهران بعنوان عظیم ترین پروژه نمایشگاهی کشور و مرکز تجارت جهانی ایران، در زمینی به مساحت ۲۷۰ هکتار در حاشیه بزرگراه خلیج فارس و به فاصله اندکی از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، با برخورداری از استانداردهای تخصصی و بین المللی در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید.
1- عضویت در اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاه (UFI)
2- بیش از ۵۰ هزار متر مربع فضای دائم مسقف و موقت نمایشگاهی
3- سالن ملل با مساحتی بالغ بر ۷هزار مترمربع و فضای اداری و خدماتی کامل
4- نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و سهولت در رفت و آمد غرفه داران و بازدیدکنندگان خارجی
5- پارکینگ های متعدد با گنجایش ۱۱ هزار خودرو شخصی
6- ایستگاه بزرگ و اختصاصی مترو شهر آفتاب جهت تسهیل در رفت و آمد بازدید کنندگان به نمایشگاه