کد خبر: ۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر بانک مرکزی استقلال واقعی داشت و به فرموده ها عمل نمی کرد ما مشکلات امروز را نداشتیم.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امروز دوشنبه در میزگرد پایانی اولین کنفرانس اقتصاد ایران با اشاره به مسائل بخش خصوصی در رابطه با بانک‌ها گفت: آنچه در ارتباط با مسائل بانکی مطرح است این است که ما در هفت هشت سال گذشته به دلیل دو موضوع مشکلاتی پیدا کرده ایم که بسیاری نتایج حاصله از این شرایط را به تحریم متصل می کنند اما من باید بگویم اگر تحریم ها هم نبود ما باز هم مشکلات امروز داشتیم و فقط تحریم ها این روند را تسریع کردند.

و ی ادامه داد: در سال های گذشته حرکت های اقتصادی ما با چشم بسته انجام می‌شد و به همین دلیل با موانع سختی برخورد کردیم.

شافعی همچنین گفت:‌ از زمانی که برخلاف اصول، دولت در مسایل بانک و بنگاه ها دخالت کرد مشکلات ما شروع شد. دستکاری در نرخ تسهیلات بانکی و تحمیل وظایفی به این سیستم باعث شد رابطه خوب بانک و بنگاه‌ها با مشکل مواجه شود.

او همچنین خاطرنشان کرد: اشکال دیگر این بود که با توجه به بی برنامگی‌ها، بخش تولید از حالت اقتصادی بودن خارج شد و زمینه برای رشد بخش های غیر مولد که بسیار سودآور هم بودند بیشتر شد؛ در نتیجه اشتیاق بانک ها برای حضور دراین بخش بیشتر شد و ما از حرکت منطقی در تولید بازماندیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به نیاز اقتصاد امروز به تصمیمات غیر عادی گفت: فکر می کنم هم مدیران دولتی و هم مدیران سیستم بانکی نباید تصمیم زمان عادی را در زمانی که غیر عادی است بگیرند بلکه باید در شرایط غیر عادی تصمیمات غیر عادی و حتی غیر منطقی بگیرند.

شافعی درباره بنگاه داری بانک ها گفت:‌وقتی کارهای غیر عادی در کشور صورت می گیرد و به دستور و به فرموده، بنگاه‌های ورشکسته به خاطر بدهی دولت به سیستم بانکی تحمیل می‌شوند همه دچار مشکل می شوند و این رابطه باید مورد بازنگری قرار گیرد. برای برون رفت از این وضعیت نیازمند همکاری بخش خصوصی، سیستم بانکی و دولت هستیم.

وی با اشاره به حرف های روز گذشته رییس جمهور گفت: حرف دیروز رییس جمهور که گفتند سازمان های دولتی باید شفافیت داشته باشند خیلی اهمیت دارد. بدهی بانک ها باید مشخص شود تا با همکاری همه به حل مشکلات آتی کمک شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار