کد خبر: ۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
سایه تاخیر بر سر میدان مشترک
شرکت ملی نفت فلات قاره عدم النفع ۴.۷ میلیارد دلاری در طرح توسعه میدان فروزان به عنوان بزرگترین میدان مشترک نفتی با عربستان در خلیج فارس را رد و دلایل تاخیر در توسعه این میدان نفتی را اعلام کرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، در شرایط فعلی طرح توسعه میادین مشترک نفتی ایران با عربستان سعودی در آب های خلیج فارس با پیشرفت لاک پشتی مواجه بوده و یا به طور کامل متوقف شده است.

بر این اساس پیشرفت طرح توسعه فروزان به عنوان بزرگترین میدان مشترک نفتی با عربستان با تاخیرهای چندین ماهه دست و پنجه نرم می کند و توسعه سایر میادین مشترک نفت و گاز با عربستان همچون آرش، فرزاد و اسفندیار هم متوقف شده است.

پیش از این شرکت ملی نفت ایران با ارسال گزارشی به خبرگزاری مهر مسائل بین‌المللی و روابط دیپلماتیک با برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را دلیل توقف توسعه برخی از میادین مشترک نفتی همچون آرش اعلام کرده بود.

با این وجود شرکت ملی نفت فلات قاره عدم النفع ۴.۷ میلیارد دلاری در طرح توسعه میدان فروزان به عنوان بزرگترین میدان مشترک نفتی با عربستان در خلیج فارس را رد کرد و دلایل تاخیر در توسعه این میدان نفتی را اعلام کرد.

سعيد حافظي مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران با رد عدم النفع ۴.۷ میلیارد دلاری ایران در طرح توسعه میدان مشترک فروزان در مشارکت با عربستان سعودی، گفت: با وجود شرايط و محدوديت‌هاي بين‌المللي، تصميماتي در شركت فلات قاره اتخاذ شده كه پروژه توسعه ميدان فروزان شتاب مي گيرد.

این مقام مسئول با تاكيد بر اينكه هم اكنون پروژه توسعه ميدان فروزان توسط یک شركت داخلی مراحل مختلف اجرایی خود را پشت سر می گذارد، اظهار داشت: علاوه بر طرح تسوعه فروزان، پروژه هاي همچون طراحی و ساخت دو جكت براي انجام حفاري چاه هاي جديد و ساير اقدامات به منظور نگهداشت و افزايش توليد از اين ميدان مشترك، با وجود محدوديت هاي مالي و بين المللي در حال انجام است.

وي با تاكيد بر اينكه توليد از ميدان هاي مشترك در اولويت فعاليت هاي شركت نفت فلات قاره ايران قرار دارد، تصریح کرد: به همين منظور براي نگهداشت و افزايش توليد ميدان فروزان پروژه هاي متعددي تعريف شده و هم اكنون در حال اجرا است.

حافظي با بيان اينكه با وجود تحريم و محدوديت هاي بين المللي، تا كنون ايران نسبت به سهم خود از مخزن فروزان، توليد داشته است، تاکید كرد: هم اكنون با جديت افزايش و نگهداشت توليد و اجراي پروژه هاي مربوط به آن در حال اجرا است.

به گزارش مهر، شرکت ملی نفت ایران برای شتاب در توسعه این میدان مشترک نفتی در حالی ساخت دو سکوی اصلی این میدان را به شرکت های خارجی واگذار کرده است بنا بر اظهارات خرداد ماه سال جاری غلامرضا منوچهری مدیرعامل تاسیسات دریایی به عنوان پیمانکار توسعه این میدان نفتی در خوشبینانه ترین حالت ساخت دو سکوی ٦٥٠٠ تنی و ٢٥٠٠ تنی میدان فروزان تا ١٨ ماه آینده به پایان می رسد.

بر این اساس فعلا افزایش تولید نفت این میدان مشترک نفتی با عربستان تا سقف ۱۰۰ هزار بشکه در روز منتفی است و پیش بینی می شود توسعه این میدان مشترک نفتی دست کم در دولت دوازدهم به طور کامل در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

میدان نفتی فروزان که در ١٠٠ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ واقع شده، در سال ١٣٤٥ شمسی با ذخیره نفت درجا دو میلیارد و ٣٠٩ میلیون بشکه کشف شده  که این میدان با مرجان عربستان سعودی مشترک است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار