کد خبر: ۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
تعرفه واردات پوشاك از تركيه 40 درصد كاهش پيدا كرده است. زمان برگزاري نمايشگاه پوشاك به تعويق افتاد تا توليدكنندگان كشور همسايه بتوانند در آن حضور داشته باشند.
روزنامه تجارت- سعيد قليچي؛ اكثر واردات پوشاك كشور طي سال هاي گذشته را كلاهاي قاچاق تشكيل داده است. مجموعه اين عوامل در كنار مظلوميت هميشگي صنعت نساجي ايران و به ويژه صنعت پوشاك كشور موجب شده تا تا فعالان اين بازار در ایران نسبت به آینده کاری خود چندان خوش بين نباشند و ابراز نگرانی کنند.
صنعت پوشاك ايران نياز به حمايت دارد با اين حال دولت برای واردات پوشاک از کشو ترکیه امتیازهای خاصي را در نظر گرفته است. در همين رابطه، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان صنایع نساجی با بیان اینکه دولت برای واردات پوشاک ترک، 40 درصد تخفیف در تعرفه در نظر گرفته، گفته است: براساس آمار بانک مرکزی، ایرانیان سالانه هشت میلیارد دلار پوشاک مصرف می‌کنند. مهدی یکتا مي‌گويد: در سال‌های گذشته، صنعت پوشاک ایران رشد نکرده و متاسفانه رکود هم باعث ضربه زدن به این تولیدات شده، این در حالی است که به تازگی تولیدات پوشاک کشورهایی همچون ویتنام، فیلیپین و کامبوج نیز به بازار وارد شده و صادرات پوشاک این کشورها برابر با کل صادرات غیرنفتی ایران است. وي افزود: البته ارتباطات سیاسی و اقتصادی این کشورها با دنیا مناسب بوده و همین  سبب شده تا بتواند توجه دنیا را به خود جلب کند. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان صنایع نساجی در ادامه اظهار می‌کند: براساس آمارهای بانک مرکزی،  80 درصد پوشاک مصرفی ایرانیان، وارداتی است، یعنی تولیدکنندگان ایرانی نتوانسته‌اند بازار چند میلیارد دلاری را که برای آنها وجود دارد، حفظ کنند. مهدي يكتا در پايان گفته است كه این وضعيت در حالی است که کشوری همچون ترکیه، برای صادرات خود به کشورهای دنیا، برنامه‌ریزی مدون دارد.
در همين حال مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد: توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه جلوی قاچاق را در صنعت نساجی می‌گیرد. به گزارش شاتا، گلناز نصرالهی همچنين معتقد است: در این قرارداد ذکر شده تمام کالاها باید ساخت همان کشور باشد در حالی که می‌بینیم بازارهای کشور پر از کالاهای استوک و بی‌کیفیت چینی شده است. وی با تاکید بر تجدیدنظر پذیر بودن این قرارداد گفت: مسئولان کشور هیچگاه منافع مردم و کشور را از یاد نمی‌برند. گلناز نصرالهی تصریح کرد: اداره کل نساجی وزارت صنعت همه توجه خود را معطوف به کم کردن قاچاق و حمایت از تولید داخل کرده و ورود کالاهای ترکیه‌ای باعث رقابت‌پذیر شدن کالاهای ساخت داخلی می‌شود. مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نساجی و پوشاک جزء گروه 10 کالایی است که برای وارات باید 100 درصد حقوق ورودی پرداخت کند گفت: کالاهای نساجی جزو کالاهایی است که روی قاچاق آن حساس هستیم. وی تصریح کرد: واحدهای پوشاک رها نشده‌اند و در صدد اصلاح  قیمت‌های پایه واردات براساس مستندات هستیم و بر این اساس واردات مواد اولیه متعادل‌تر می‌شود. نصرالهی برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه را فرصتی مناسب برای عرضه توان داخلی و رقابتی شدن تولیدات نساجی و پوشاک دانست و گفت: این نمایشگاه با کمک انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط از روز یکشنبه آینده برگزار می‌شود.
اهميت پيمان‌هاي ترجيحي در شرايط تحريم و ركود
در همین زمینه دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه توافق‌نامه ترجیهی با ترکیه به دولت قبل باز می‌گردد معتقد است: تعرفه‌های ترجیحی امضایی بین دولت‌هاست ولی در عمل، عملکرد فعالان اقتصادی در استفاده از تعرفه‌های ترجیحی است. محمدمهدی رییس‌زاده  تصریح کرد: تنظیم قرارداد ترجیحی براساس یک کار کارشناسی صورت می‌گیرد و مصالح هر دو کشور در میزان صادرات و واردات و توازن آن در نظرگرفته می‌شود. رییس‌زاده گفت: نقد منصفانه این است که در این قرارداد برای بسیاری از کشورها پیمان‌های پولی مطرح است و در شرایط تحریم، در صنعت نساجی وضع دشوارتر شد و متاسفانه در دوران وفور ارزی دولت قبل استفاده بهینه‌ای از شرایط نكرد. وی ادامه داد: این صنعت پایین‌ترین درصد سرمایه‌گذاری صنعتی و بالاترین میزان اشتغال را در مقایسه با سایر صنایع پیشران دارد. رییس‌زاده گفت: در شرایط رکود و تحریم، پیمان‌های دو یا چندجانبه راهکار خوبی به شمار می‌رود و برای توسعه و تبادل بهتر همین تبادلات ترجیحی به کمک می‌آیند. رئيس‌زاده بخشی از مشکلات این صنعت را ناشی از کم‌اظهاری در گمرک  و برخی دیگر از قوانین و گمرکی برشمرد که باعث قاچاق رسمی آن می‌شود.
دولت بايد با دورانديشي عمل كند
از طرف ديگر در حالي كه نام پوشاك در گروه كالاهي دهم از نظر ضرورت واردات قرار داد و با تعرفه گمرك براي واردات آن 100 درصد باشد، اما اين ميزان براي واردات پوشاك از كشور همسايه، تركيه به اين ميزان محاسبه نمي شود. در همين رابطه احسان ميرزائي، عضو اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک به «تجارت» مي‌گويد: با توجه به واردات بی‌رویه در این بخش پوشاک، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر شده‌اند. به گفته اين فعال صنعتي، طي تمام سال هاي گذشته نيز دولت نیز درآمدی بابت تعرفه گمرکی ندارد چون قاچاقچیان اقدام به واردات غیرقانونی می‌کنند. ميرزايي با انتقاد از تعرفه ترجيحي تجارت با تركيه گفت: دولت باید با دوراندیشی در زمینه تعرفه ترجیحی با ترکیه عمل کند، چراكه سال‌هاست که دولت با افزایش تعرفه واردات پوشاک قصد حمایت از تولیدات داخلی را دارد. وي ادامه داد: با اين حال براساس آمارهاي منتشر شده طي اين سال ها فقط آمار قاچاق افزایش پیدا کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار