کد خبر: ۱۹۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
این کتاب چهار فصل دارد و نویسندگان بعد از تشریح و تبیین «چیستی رسانه بی‌طرف و شاخص‌های آن»، «چرایی و چگونگی بی‌طرفی رسانه‌ای» در فصل‌های اول و دوم و «بی‌طرفی از ادعا تا واقعیت در رسانه‌های بی.بی.سی ، شبکه خبر و شبکه یک سیما » در فصل سوم و "مدل اجرایی بی‌طرفی در اخبار» را در فصل‌چهارم ارائه داده‌اند.

کتاب

کتاب «نسیم در اخبار، بی‌طرفی رسانه‌ها ؛ از ادعا تا واقعیت» نوشته دکتر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ‌ارتباطات و مطالعات رسانه و دکتر سمانه سلطانی‌پور مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه، روانه پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها شده است .

این کتاب چهار فصل دارد  و نویسندگان  بعد از  تشریح و تبیین «چیستی رسانه بی‌طرف و شاخص‌های آن»، «چرایی و چگونگی بی‌طرفی رسانه‌ای» در فصل‌های اول و دوم  و «بی‌طرفی از ادعا تا واقعیت در رسانه‌های بی.بی.سی  ، شبکه خبر و شبکه یک سیما » در فصل سوم  و "مدل اجرایی بی‌طرفی در اخبار»  را در فصل‌چهارم  ارائه داده‌اند.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «رعایت تعادل» و «جهت‌گیری نکردن» و یا «انصاف» در تولید و انتشار ، اگرچه کار سخت و برخی مواقع غیرممکن است اما رعایت آن در جلب اعتماد مخاطبان و جذب آنان، افزایش اثربخشی پیام و دادن درک کامل و جامع و قدرت تصمیم‌گیری مخاطبان، بسیار مهم است.

مؤلفان بر این باورند که اکثر رسانه‌ها، مدعی رعایت توازن و بی‌طرفی در اخبارند اما در واقعیت، ماجرا به شکل دیگری است و یکی از اصول مهمی که کمتر از بقیه اصول در بین رسانه‌ها رعایت می‌شود توجه به موضوع بی‌طرفی و انصاف است.

به گفته مؤلفان، با وجود اینکه بی‌طرفی مطلق  در تولید  و انتشار اخبار  به دلایل مختلف امکان‌پذیر نیست، رسانه‌ها  باید سعی کنند تا جایی که مقدور است اصول و شاخص‌های القای آن را  برای اثرگذاری بر افکار عمومی، رعایت کنند. به همین دلیل آنها برای نخستین‌بار  در این کتاب  مدل عملی بی‌طرفی رسانه‌ها  را که  "نسیم در اخبار" ( Nasrollahi-Soltanipour Impartiality Model) نامید می‌شود، ارئه دهند.

مدل نسیم در اخبار ، راه‌های بهره‌گیری هوشمندانه و حرفه‌ای القای بی‌طرفی را به اصحاب رسانه و دست‌اندرکاران ارتباطات جمعی نشان می‌دهد تا رسانه‌نگاران داخلی  بتوانند همانند  رسانه‌های حرفه‌ای خارجی  از آن بهره می‌گیرند.

مؤلفان مطالعه این کتاب را علاوه  بر محققان  و پژوهشگران و مدیران و خبرنگاران رسانه‌ها، به دانشجویان و استادان دروس  سیاستگذاری و استراتژی‌های رسانه‌ای، مدیریت خبر، راهنمای پوشش خبری و اصول روزنامه‌نگاری  توصیه  کرده‌اند.

این کتاب را  انتشارات روز هشتم  منتشر کرده است؛ علاقه‌مندان برای تهیه آن می‌تواند از طریق سفارش به  شماره تلفن 021-66435666-8  یا فروشگاه الکترونیکی https://zendegionline.ir/shop  تهیه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار